Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb een nieuwe harde schijf geinstalleerd en alles werkt perfect alleen wanneer ik m'n pc opzet doet ie automatishe steeds een "schijfcontrole"... Hoe kan ik dit uitschakelen.???

Geplaatst:

Ga via Start naar Uitvoeren, typ 'cmd' en klik op OK...in het opdrachtprompt typ je: 'chkntfs /x c:' (zonder aanhalingstekens), gevolgd door enter...als je dit hebt uitgevoerd herstart je je pc.

Geplaatst:

"het type bestandsysteem is NTFS " krijg ik dan en herstart niet op

---------- Post toegevoegd om 21:55 ---------- Vorige post was om 21:42 ----------

Ik moet er wel bijzeggen dat hij de e: een schijfcontrole doet en niet op de c:.

De e: is een gewone interne HD

Geplaatst:

Sommigen raden niet aan om schijfcontrole uit te schakelen in windows xp. Als er later problemen voordoen (bv foutief afsluiten van de pc), krijg je geen voorstel meer voor schijfcontrole. Handmatig gaat dit nog wel altijd.

Ik zou de register terugzetten hoe het voorheen stond. U kan bijvoorbeeld een herstelpunt van gisteren terugzetten:

http://www.pc-helpforum.be/f283/hoe-zet-ik-een-herstelpunt-terug-27961/

Als je nu eens dit doet:

chkdsk e: /f (fouten herstellen zonder te scannen op beschadigde sectoren)

chkdsk e: /r (fouten herstellen én scannen op beschadigde sectoren)

Als nu eenmalig de gevonden fouten worden hersteld op de e: schijf, krijg je dan nog steeds schijfcontrole bij het opstarten van je computer?

Geplaatst: (aangepast)

chkdsk e: /f (fouten herstellen zonder te scannen op beschadigde sectoren)

chkdsk e: /r (fouten herstellen én scannen op beschadigde sectoren)

Hier moet ik toch een en ander verbeteren/toelichten.

chkdsk (of schijfcontrole) is net het scannen naar beschadigde sectore of cludters.

Met chkdsk e: ga je de schijf gewoon scannen op beschadigde sectoren of clusters zonder meer.

Met chkdsk e: /f wordt de schijf gescand en de beschadigde sectoren of clusters worden hersteld indien mogelijk. Als een herstel niet mogelijk is, worden ze gemerkt als slecht en zal er niets meer op weggeschreven worden.

Met chkdsk e: /r wordt hetzelfde gedaan als bij /f maar bovendien wordt de nog leesbare informatie die op de beschadigde plekken staat, gerecupereerd en opgeslagen als een bestand met extentie .chk

Deze .chk bestanden kan je openen met kladblok.

Om alle schijfcontroles weer naar de begintoestand te zetten gebruik je chkntfs /d

aangepast door kweezie wabbit
Geplaatst:

Ik moet er wel bijzeggen dat hij de e: een schijfcontrole doet en niet op de c:.

De e: is een gewone interne HD

In dat geval dient het commando chkntfs /x e: te zijn.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.