Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb twee schijven in mijn pc, een van 500GB verdeeld over twee partities (C en D) en een van 1 TB (E) die alleen voor opslag van films en muziek wordt gebruikt. Nu start de laatse dagen de pc op met een schijfcontrole van E. Er worden dan helaas een behoorlijk aantal 'errors' gevonden. (zie plaatjes hier)

Wanneer ik een 'Diagnostic test' van Western Digital laat lopen sluit deze na bijna een uur af met de melding; 'Too many errors found'. Dit terwijl de test vlak daarvoor een verwachtte testduur aangeeft van 4 uur??

Wanneer ik de schijfcontrole bij opstart annuleer, start de pc gewoon op en kan ik van de 500Gb schijf alles gebruiken(OS staat op C en games op D) Als ik echter een film wil starten ( deze staan op E) opent het scherm van de E schijf wel maar de lokatiebalk of adresbalk loopt heel langzaam vol(wordt groen). Ook wanneer ik een film start duurt het 15 a 20 seconden voordat de film start. Dit terwijl de adresbalk dan weer zeer traag volloopt en groen wordt. Daarnaast reageert Winamp ook heeeel traag als ik een nummer van een van de playlists wil luisteren.

De schijf lijkt dus naar zijn grootje te zijn, maar hoe weet ik nu of en welke andere bestanden nog onbeschadigd gekopieeerd kunnen worden naar een nieuwe? Eerst nog een test doen met een ander programma?

aangepast door Biskwietje

Ik stel voor dat je gewoon alles van de E:\ kopieert naar een externe HD,ik stuur ook even een PB naar onze expert ter zake om je probleem eens te bekijken van zodra ze online komt.;-)

aangepast door Jean-Pierre
Geplaatst:

Aj, dat ziet er indrdaad niet echt lekker uit! Het probleem is echter dat index-fouten twee verschillende oorzaken kunnen hebben. Als u geluk hebt, is het slechts een fout van het bestandssysteem, bij pech is het een fout in de indexering die de harde schijf intern gebruikt. Dit kunnen we echter zonder een speciale tool niet bepalen, en die tool is eigenlijk niet te betalen voor particulieren.

Allereest even een heel belangrijk punt: De scandisk (chkdsk) die Windows draait voordat het zelf opstart, is alleen bedoeld om het bestandssysteem te redden, en houdt dus geen rekening met data. Het komt heel vaak voor dat bestanden verloren gaan door het gebruik van Scandisk, terwijl de schijf er niet beter van wordt. Sommige beschadigingen kunnen namelijk niet worden hersteld. Als de gegevens belangrijk zijn, gebruik dan Scandisk NIET.

Het is sowieso aan te raden om een nieuwe schijf te kopen, wat gelukkig geen rib uit het lijf meer hoeft te kosten. Het makkelijkste is om een nieuwe schijf van 1TB te kopen, omdat we dan enkele heel makkelijke trucs kunnen uithalen om te proberen de gegevens te redden. Ik raadt aan om twee verschillende programma's te proberen, waarbij de tweede gebruikt wordt als de eerste geen effect heeft. Voor beide is het wel noodzakelijk om een extra schijf te hebben, liefst van dezelfde grootte. Voor de eerste oplossing is dat zelfs vereist!

Ik ga er even vanuit dat u internet tot uw beschikking heeft en Engels voldoende machtig bent om instructies in die taal te kunnen lezen en gebruiken. De eerste mogelijkheid is namelijk om de schijf te klonen. Hiervoor raadt ik HDclone (Miray Software - HDClone - Hard disk copy, hard disk backup, hard disk rescue!) aan. Dit is een vrij simpel (en gratis) programma om één schijf exact te klonen naar een andere. Dit gaan we dan ook even proberen. Het proces gaat wel enkele uren duren, dus dat kunt u gerust overnacht laten draaien.

Sluit hiervoor een nieuwe schijf aan in de computer, naast de bestaande WD-1TB. Start het programma op en kies voor de optie cloning, disk to disk. Zorg ervoor dat uw WD-schijf (die met problemen) ingesteld staat als Source (bron) en de nieuwe schijf als target (doel). U kunt dan het programma starten. Let erop dat u de computer aan laat staan en voor de rest niet meer aanraakt. De monitor kunt u wel gerust uitschakelen met zijn eigen knopje hiervoor.

Er wordt nu een exacte kloon gemaakt van alles dat op de originele schijf staat; sectoren die niet gelezen kunnen worden, worden niet gekopieerd. Als dit proces klaar is, schakeld u de computer uit en haalt de stervende schijf uit de kast. Als u de computer nu weer opstart, is de kans aanwezig dat Scandisk weer wil draaien. Breek dit af en controleer of u toegang tot uw gegevens hebt. Zo ja, dan kunt u ervan uitgaan dat alle data weer toegankelijk is. Dan hoeft u dus ook niet naar het volgende programma te gaan!

Mocht u echter geen normale toegang tot uw gegevens hebben, dan gaan we nog een paar uutjes computertijd verstoken. Maar dat moeten we er maar voor over hebben als we de gegevens terug willen krijgen. Aangezien de schijf bewezen fouten bevat, raad ik het gebruik van gratis dataherstellers af. Sommigen zouden Recuva aanraden, ik echter niet. Ik heb slechte ervaringen met dit programma als het schijven met 'bad sectors' betreft. Liever kist u voor een programma als R-Studio of File Scavenger. dit zijn geen goedkope programma's, maar wel enkele van de beste programma's voor deze situatie. Ikzelf zou R-Studio gebruiken, maar die is wel iets minder gebruikersvriendelijk dan File Scavenger.

Het maakt eigenlijk niet zo veel uit welke u kiest, u zult de originele WD-schijf compleet moeten scannen, dus deze moet wel weer even aangesloten worden. Om te zorgen dat u voldoende ruimte heeft voor de te redden gegevens, zou ik de nieuwe schijf voorzien van een nieuwe partitie (snel formatteren is in principe genoeg).

Nadat de scan gereed is, gaat u op zoek naar de gegevens en schrijft deze naar de nieuwe schijf. Deze kunt u dan testen om te bepalen welke werken en welke niet. Mocht u problemen hebben met het door u gekozen programma, laat me dat dan even weten, dan leg ik de werking hiervan uit in een nieuwe posting (of een pm).

LET OP: ik garandeer NIET dat u werkende gegevens terug krijgt met deze stappen. Het kan dus zijn dat u investeert in een programma, zonder dat u het gewenste resultaat krijgt. Wilt u dit voorkomen, dan kunt u de schijf ook aan een professioneel data-herstel-bedrijf aanbieden, zoals RSE of Kroll-Ontrack, Zij zullen dan een diagnose stellen, de schijf proberen te repareren, klonen en van de kloon de gegevens herstellen. Maar hiervoor is dus een derde schijf nodig, en of u die wilt aanschaffen laat ik aan u. De kosten voor het herstellen van de gegevens zal in dat geval wel hoger zijn.

Heeft u uw gegevens terug, dan kunt u kijken of u de originele schijf (de WD) weer aan de praat kunt krijgen. Hiervoor gebruikt u Diskwipe (Disk Wipe - Free software), dat u gratis kunt downloaden en gebruiken. Let er ook hierbij op dat u wel de correcte schijf selecteert en u 'wipet' de complete schijf. Als dit programma geen foutmeldingen geeft, kunt u een nieuwe partitie op de schijf zetten en deze weer gebruiken. Dit proces vernietigd wel alle gegevens die op de schijf stonden, zonder kans op herstel! En ook dit programma zal enkele uren nodig hebben om door te draaien.

Al met al denk ik dat u hier wel een tijdje zoet mee zult zijn, totdat u uw gegevens terug hebt. Mocht HDClone het proces niet kunnen volbrengen, dan is de kans dat u gegevens zelf zult kunnen herstellen, zo goed als nul. Dan zult u echt een professioneel bedrijf in de arm moeten nemen. Vertel in het 'intake-gesprek' duidelijk wat u reeds zelf geprobeert heeft en vermeldt ook dat Scandisk al meerdere keren heeft gedraait. dit heeft namelijk flinke invloed op de laatste stappen die een professioneel datahersteller in zijn proces gebruikt.

Verder kan ik u alleen maar succes wensen, laat alstublieft horen wat de uitkomst is!

Geplaatst:

Allereerst een diepe buiging voor je uitgebreide uitleg :) Ik zal zeker berichten hoe dit verhaal verder verloopt. Mijn eerste probleem is dat ik graag de data (films en muziek) wil behouden maar de schijf moet opsturen naar de webwinkel. Ik wacht dus nu op antwoord van hoe ze denken dat ik dit moet oplossen aangezien ik mogelijk de schijf vergoed krijg in de vorm van een andere. Jammer trouwens dat ik niet meteen een grotere kan kopen omdat ie voor het klonen dezelfde grootte moet hebben.. Ik kan op dit moment dus nog niet aan de slag met HDclone maar stay tuned. Wordt vervolgd.. Nogmaals dank.

Geplaatst:

Je kunt gerust een grotere kopen, maar na het klonen zal je een partitie hebben die exact hetzelfde is als het origineel. die kun je dan wel oprekken, of je kunt er een andere partitie achter zetten.

Jammer dat je hem opgestuurd hebt. In mijn ervaring is dit een van de slechtste dingen die je had kunnen doen. Die mensen houden namelijk vaak in het geheel geen rekening met je data en sturen je gewoon een andere schijf. Vaak ben je dan je gehele verzameling kwijt.

Geplaatst:

Ik heb de schijf nog niet opgestuurd omdat ik de data dus wil proberen te kopieeren. Ik hoop dat ze naar aanleiding van de screenshots zeggen dat de schijf inderdaad stuk is en ze me een nieuwe sturen zodat ik de oude schijf kan klonen. Affijn, wordt vervolgd dus.

• 3 maanden later...
Geplaatst:

Het is een tijdje geleden maar nu toch besloten maar eens een andere schijf te bestellen.

Nu is de defecte schijf nog gewoon toegankelijk en ben ik momenteel bezig met muziekbestanden naar de nieuwe schijf te kopieeren. Dat gaat traag maar het gaat. Is het ondanks dat trage nu tóch aan te bevelen om HDClone te gebruiken? Wat zou daar het voordeel van zijn vergeleken met hoe ik het nu doe?

Geplaatst:

Ik zou inderdaad wel proberen de schijf te clonen, aangezien dit de meest veilige methode is om de gegevens compleet over te zetten. HDClone is een goede optie, maar bijvoorbeeld Geeksnerds Drive Clone is een gratis mogelijkheid ide het zelfde voor je kan doen. Je kunt ervoor kiezen om dit vanuit Windows te gebruiken, maar als je het op een bootable cd zet, zal je minder problemen krijgen met je besturingssysteem. Een andere optie is een Hirens Boot-CD.

Oké ik heb officieel mijn eerste slechte ervaring met HDClone. Ik koos dus voor kopieeren en dat heeft ie welgeteld 7 minuten gedaan. Daarna loopt ie vast, gebeurt er niets meer en zie ik dat er megaveel schrijffouten zijn gemaakt(50.000+). Moest het programma afsluiten via Taakbeheer want hij reageerde nergens meer op. En vervolgens is mijn externe schijf ook uit 'mijn computer' verdwenen!?!? :mad:

Opnieuw opstarten van de pc verandert niets aan deze onzichtbaarheid. Externe schijf uit/aanzetten of los/vast koppelen ook niet.

En nu?

Edit; Externe schijf bleek teruggezet naar 'status niet toegewezen'. Heb hem opnieuw moeten formatteren want bleek niet toegankelijk zonder.. Ik hoop dat die Geeknerds Drive Clone beter werkt :sad

Edit2; Met de Geeknerds Demoversie kan ik maximaal maar 120Gb clonen blijkt.. Ik kopieer de zooi wel. Dan maar een beetje meer geduld en later wellicht een mp3repairprogje indien nodig.

aangepast door Biskwietje
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.