Ga naar inhoud

Laptop TE warm!


StijnDB

Aanbevolen berichten

Beste,

ondertussen heb ik nu al iets meer dan een jaar een nieuwe laptop bijgekocht. Ik heb toen gekozen voor een Asus N61J Series. In het begin liep alles vlot, geen lawaai of dergelijke. Tot het eind van de grote vakantie begon ik te merken dat hij aan de 'blaazer' of 'ventilatie' heel erg warm begon te krijgen na een 15-tal minuuten. Ondertussen begon ik toch even op internet te zoeken en vond ik een programma genaamd Speedfan 4.44 waarmee ik de temperatuur kon meten van verschillende elementen. Ik heb dan ook de resultaten als volgt:

GPU: 61

HD0: 34

Temp1: 77

Core 0: 72

Core 1: 78

Ik weet zelf ook dat het best is om de laptop eens te 'ontstoffen', wat ik ook zeker eens zal doen. Ik vroeg me verder af of deze temperaturen onder normaal zijn en of ze kwaad hebben voor de laptop zelf. En of alles opgelost zal raken door hem te ontstoffen? Ook heb ik al gehoord over de welbekende 'koelpads', waar ik inprinciepe niet veel van geloof. Hopelijk kan ik iets duidelijk maken met deze bovenstaande resultaten. Alleszins bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Stijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi StijnDB,

welkom op PCH... :-)

De temperaturen van je laptop liggen hoog, te hoog.

Ik heb een identiek toestel.

Mijns inziens zit je laptop inwendig vol stof...veel hangt uiteraard af van de ondergrond waar ie op gebruikt wordt...

Een laptop zuigt zijn (zuivere?) koellucht veelal langs de onderzijde aan en als ie dan op stof, kleding, tafellaken of donsdeken staat dan besef je meteen dat ie een pak stof mee naar binnen zuigt...deze stofdeeltjes komen voor de opening te zitten langs waar de 'warme' lucht afgevoerd wordt en vanaf dat moment stijgen de temperuren enkel nog...

Een oplossing is het demonteren van de dekseltjes onderaan om hem dan inwendig stofvrij te maken...ventilator, openingen, enz. benaderen dus.

Maar, dan moet je uiteraard wel secuur te werk gaan...omdat ie nog in garantie is zou ik dat overlaten aan de pc-boer, omdat anders je garantie kan vervallen.

Meer info over temperaturen en stofvrij maken vind je in dit (klik er op) topic.

Ter vergelijking de temperaturen van mijn N61Jv :

post-20447-1417704579,8712_thumb.jpg

Die zogenaamde koelpads zijn compleet overbodig bij correct gebruik van je laptop.

Zet je laptop achteraan omhoog door bijvoorbeeld onder elk achterste steuntje 2 CD/DVD-doosjes te plaatsen...hierdoor kan ie vrijer ademen. Let er wel op dat je de ventilatie openingen niet hindert.

post-20447-1417704579,9031_thumb.jpg

En...maak zo snel mogelijk werk van een grondige ontstofbeurt...dit kan enkel door demontage (grootste geschroefde plaat onderzijde toestel).

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.