Ga naar inhoud

Hoe moet je een netwerk bouwen?

zatraki

Aanbevolen berichten

Ik heb een duidelijke foto van gemaakt. dit is mijn ip plan>. Ik snap niet hoe ik die ip"s moet wijzigen en een gateway+ subnetmasker moet wijzigen. Ik zal het ook theoretische uitleggen. Ik heb 3 pc"s in tilburg + server en een printer en een swith + router. En in breda heb ik ook hetzelfde. Maar hoe moet ik een server instellen zodat het intern goed is geregeld? welke ip"s en subnetmasker en gateways moet ik gebruiken? Hoe bouw ik die netwerk van Tilburg? ik weet niet wat een host is enz. Het is allemaal ingewikkeld.

post-28246-1417704579,9802_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het de bedoeling dat de twee locaties zich gedagen als één netwerk ?

Met andere woorden moeten de Pc's op de ene plaats transparant toegang hebben tot de servers en de printers aan de andere kant ?

Heb je beveiliging nodig ?

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het gaat om de basis die ik wil gaan bouwen en dat lukt niet. Kijk dit is het probleem: Ik heb 1 server 3 pcs en een printer en een switch + router. Hoe moet ik ze aan elkaar koppelen? Welke ip adres en gateway hoort erbij?

bijvoorbeel als ik 3 pcs heb. 1 pc krijgt ip: 192.168.1.1. pc 2 krijgt ip 192.168.1.2. pc 3 krijgt ip 192.168.1.3. En de server heeft 192.168.1.4. printer heeft 192.168.1.5. Welke ip krijgt dan de router? 192.168.1.254 toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil dat de apparaten zonder problemen met elkaar kunnen communiceren moeten ze allemaal in dezefde range liggen. In je voorbeeld is dat het geval want je hebt het netwerkid 192.168.1.0 gekozen.

Wat voor een server heb je draaien? Gaat deze ook de dhcp-functie op zich nemen of laat je dit over aan je router?

Of ga je alle apparaten statische adressen geven? Dat is mogelijk maar vereist wel veel meer documentatie.

Om alle pc's toe te laten op internet moet je bij de tcp/ip-instellingen van hun netwerkkaart bij default-gateway het ip-adres van je router plaatsen als je alles statisch plaatst. Kies je voor dhcp dan vink je gewoon de optie 'automatisch' aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke maar ik antwoord op deze vraag: De router krijgt 192.168.1.1 dan pc 1 192.168.1.2 enz zo gat het verder zeker? Maar als ik de router met een router vanuit breda wil laten communiceren welke adres moet het Netwerk, Mask, Next hop hebben?

Als ik in breda een router heb van 192.168.2.1 en een pc 1 192.168.2.2? dan moet router van Tilburg 192.168.1.3 zijn? en die van Breda 192.168.2.3?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je wil doen is twee lokale netwerken koppelen via het internet als ik je goed begrijp.

Dat kan aangezien een LAN (Local Area Network) en een WAN (Wide Area Network) twee verschillende entiteiten zijn.

Wat je krijgt zijn twee lokale netwerken die ieder dezelfde opbouw en adressen mogen hebben.

Aan de top van elk LAN (Breda - Tilburg) staat een router. Het internet verbind dan de twee routers (de stippelijn op je schema), dat is de WAN zijde van het verhaal.

Om de koppeling tussen de twee routers via het internet op te zetten heb je een VPN nodig (Virtual Private Network). Hierdoor kunnen de twee routers via het internet communiceren en zo de twee LAN'S verbinden. De WAN adressen van de routers heb je niet zelf in de hand, die worden beheerd door je internet provider(s).

Is het zo al iets duidelijker ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor beide lokale netwerken (Breda en Tilburg) dezelfde IP configuratie gaat instellen, kan dit dit conflicten geven als beide LAN's met elkaar verbonden worden.

Om dit te vermijden moet je de routers een ander IP geven.

Je geeft bvb de router in Breda 192.168.1.1 met subnet mask 255.255.0.0 en de router in Tilburg geef je 192.168.2.1 eveneens met subnet mask 255.255.0.0

Binnen elke LAN geef je dan de server en de printer een vast IP tussen 192.168.X.2 en 192.168.X.99

De DHCP range stel je dan in tussen 192.168.X.100 en 192.168.X.200 (X staat dus voor 1 of 2 naargelang je in Breda of Tilburg zit)

Op de aangesloten pc's stel je dan het verkrijgen van IP en DNS in op automatisch.

Gebruik wel overal 255.255.0.0 als subnet mask.

De default gateway is ook telkens het IP van de router.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.