Ga naar inhoud

PC start niet


pids1880

Aanbevolen berichten

Beste Forumvrienden,

Eerst enkele gegevens over welke PC het gaat.

Packard Bell / UTOW-R10 / R10-1D009E / P/N: PB 34319790 (identificatieplaatje)

Moederbord: GIGABYTE GA-8TRC410 MNF-RH

Voeding: ATX - 300TAF-RH

De harde schijf is een SATAII

Het probleem: De PC schakelt niet meer AAN. Ik mag dus op de schakelaar drukken zoveel als ik wil, er gebeurt niets.

Nu een beetje geschiedenis van die PC.

De PC is van mijn dochter en die gaf de geest (de PC bedoel ik) eind 2009. Daar ze (mijn dochter) nogal eigenzinnig is is ze daar zelf aan beginnen frutselen. Men vertelde haar dat de voeding kapot was. Maar gezien ze over een laptop beschikte is ze daar aan bezig geweest zonder resultaat. Toen kwam die PC bij mij terecht.

Op internet kwam ik dan te weten hoe een voeding te testen was buiten de kast, op de grote stekker die van de voeding naat het moederbord gaat de groene met een zwarte draad kortsluiten en als de fan van de voeding draait zou dat beteken dat de voeding goed is. In de veronderstelling dat die bewering klopt kwam ik tot de vaststelling dat de originele voeding dus niet meer werkte. Maar gezien de hoge prijs voor een nieuwe voeding zag ik er van af de bestelling te doen en werd de herstelling van de PC op de lange baan geschoven. Het toeval wil dat ik een voeding (bovenvermeld) heb kunnen recupereren, en aan de hand van beschreven principe werkte die. Ik heb die in de kast gestoken maar er gebeurt niets. Doch er is wel één aansluitprobleem. Buiten de grote stekker is er ook een kleine (vierkante stekker met 4 draadjes) die ik op het moederbord kan aansluiten. Maar toen ik die PC kreeg was de oude voeding al los van de kast zodat ik niet zeker ben dat die wel effectief was aangesloten op het moederbord. Ik heb het dus geprobeerd met en zonder aansluiting, zonder reactie. Ook heb ik geprobeerd te achterhalen of bovenvermeldde voeding wel geschikt was voor het moederbord, maar dat is niet gelukt. Om zeker te zijn of het moeite waard was om ermee door te gaan heb ik de harde schijf in mijn eigenste PC gestoken. Het heeft me veel moeite gekost maar het lukte me toch om vast te stellen dat die harde schijf nog goed was. Kon hem wel niet opstarten maar uiteindelijk kon ik toch heel de schijf copieren zodat ik met een gerust geweten verder kan gaan zonder bezorgd te hoeven zijn over de inhoud.

Alvorens ik deze topic startte ben ik eens gaan snuffelen in het archief en kwam te weten dat de C-MOS batterij eventueel iets zou te maken kunnen hebben met dit probleem (werd voorgesteld voor een gelijkaardig probleem bij een laptop). Dit is nu een van mijn vragen. Welk is de functie van die batt. op het moederbord?

De HAMVRAAG is dus kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt voor de reacties

mvg

pids1880

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag Jean-Pierre,

er gebeurd helemaal niets, geen geluid en geen lichtjes zoals power-on of zo

---------- Post toegevoegd om 16:50 ---------- Vorige post was om 16:42 ----------

wat ik ook heb geprobeerd is het kortsluiten van de twee draadjes aan de aansluiting van de on/off schakelaar, zonder resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het identificatieplaatje staat er: Model/Type/Ref: UTOW-R10

Model: R10-1D009E

---------- Post toegevoegd om 20:25 ---------- Vorige post was om 20:22 ----------

Heb al gekeken bij GIGABYTE maar werd er met het model van het moederbord niets gevonden. Waarschijnlijk al voorbijgestreefd? Of bestaat er zo iets als een alternatief voor zo'n bord? En hoe vind ik dat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgaande op de cpu die in dat systeem zou zitten vermoed ik dat het een socket 775 moederbord is,deze zijn nog te vinden maar de connecties gaan niet overeen komen.

Ik bedoel dus dan de power button-reset button-power led en dat soort zaken,dat is het nadeel van merk pc's helaas.

Nu ook dat is op te lossen door eventueel een nieuwe behuizing aan te schaffen maar dan komen we weer op de hamvraag uit "Is hij dat allemaal waard?".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.