Ga naar inhoud

netwerken met elkaar verbinden

Eerke

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb een vraag over netwerken, maar zal eerst even de situatie trachten te schetsen.

kabelmodem verbonden met 8-port switch waaraan 4 routers (met wifi) zijn verbonden. Dit geeft ons 4 verschillende netwerken. De 4 unieke uitgaande ip's moeten behouden blijven!! via de vier verschillende routers zijn verscheidene pc's verbonden met het internet, ieder via een andere router dus. en hier komt de vraag: hoe kan ik de verschillende netwerken met elkaar verbinden zodat ze elkaars bestanden kunnen gebruiken. Ik zou (toekomst) ook een soort nasdrive of backup pc willen installeren die dan te benaderen is vanuit alle routers. ik weet niet of dit duidelijk is voor ieder, maar het komt hier op neer: een pc die met een router verbonden is moet via dat ip met internet verbonden kunnen worden terwijl deze ook met een pc in een ander netwerk moet kunnen communiseren. hoe kan dit gerealiseerd worden....

alvast bedankt,

E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eenvoudigste manier is je 4 routers op LAN niveau als classe C configureren. met andere woorden geef ze een lan IP in de range van 192.168.Xxx.xxx met een subnetmask van 255.255.0.0.

Dus bijvoorbeeld de eerste router krijgt een vast LAN IP van 192.168.1.0 subnet 255.255.0.0.

De tweede krijgt een LAN IP van 192.168.2.0 subnet 255.255.0.0.

Enz ...

Probleem is dat je geen DHCP kan gebruiken en je dus vaste IP's, gateways etc zal moeten configuren.

Er zijn waarschijnlijk betere manieren om je doel te bereiken, maar dan hebben we wel meer informatie nodig. Ik kan me eigenlijk niet zodadelijk een toepassing indenken die dit soort configuratie nodig maakt. Want hoewel je clients wel gegroepeerd zijn per WAN ip zijn ze toch niet rechtstreeks aanspreekbaar via het internet, je zal toch NAT of port forwarding moeten gebruiken.

Dus waarom ?

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Alvast bedankt om een richting te geven waar ik moet zoeken om dit op te lossen.

ik probeer het even verder uit te leggen: die 4 uitgaande ip's... Hier wordt een online spel gespeeld waar iedere speler/account een uniek ip moet hebben. je mag niet met meerdere accounts over het zelfde ip spelen om "ingame akties" (valsspelen) te voorkomen. dit wordt gecontrolleerd door de administrators van dat spel. sanctie hierop is dat die "dubbel accounts" worden verwijderd. dit is dus de reden waarom die clients, verbonden met hun respectievelijke router, ook via die weg naar het internet moeten kunnen. Langs de andere kant wordt hier ook redelijk veel andere (belangrijke) files gemaakt (o.a. Photoshop) die toch wel om een regelmatige backup vragen. dit gaat dan over verschillende clients die verbonden zijn met verschillende router (ivm dat spel) hiervoor zou ik dus die nas-drive willen plaatsen gekoppeld aan één van de routers maar toegankelijk langs alle andere routers zodat alles daar kan bewaard worden. ik hoop dat dit meer verduidelijking geeft. 'tis alleen de kwestie hoe dit in de praktijk om te zetten hé.

mvg,

E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ons abonnement geeft ons wel degelijk vier verschillende IP adressen, dus ik begrijp niet goed wat je bedoeld.

het is nét om dat "valsspelen te voorkomen dat er hier 4 ip's zijn.

de vraag is enkel hoe ik vier intern zichtbaar kan maken voor elkaar.

mvg

E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen gaming kenner, dus heb even met mijn collega's overlegd en er blijken inderdaad weinig bezwaren te zijn tegen wat je wil doen.

Zolang de game admins niet te ver gaan kijken zou je opzet wel kunnen werken, en zolang je ISP en je abonnement het toelaten kan je inderdaad via verschillende routers verschillende publieke IP's gebruiken.

Om je netwerk intern nog een beetje beheerbaar te houden is een andere zaak. Een manier om te bereiken wat je wil doen is per router een subnet maken (zoals ik in mijn eerste post uitlegde). Daar zitten echter wel een aantal nadelen aan, zoals het niet kunnen gebruiken van DHCP. Ook firewalls zouden wel eens problemen kunnen veroorzaken.

Er zijn nog wel een paar andere manieren om dit op te lossen afhankelijk van de routers die je gebruikt.

Kan je me het/de merk(en) en type(s) doorgeven alsook je windows versie(s) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.