Ga naar inhoud

zeer slechte skypeontvangstkwaliteit sinds overstap van EuphonyADSL naar Telenet

Gast stan

Aanbevolen berichten

Sinds de overstap, 1 maand geleden, van euphonynet ADSL (modem Thomson TG585) naar telenet (modem CH6541E Docsis 3.0) is de ontvangstkwaliteit(beeld) van Skype zeer onscherp en vol met ruis en bewegingen zijn zeer slecht.

Mijn dochter en kleinkind wonen in Canada en mijn zoon in London. De rest van mijn familie woont in Nederland, dus 'n goeie beeldkwaliteit op skype is zeer belangrijk voor mij.

Met EuphonyADSL was het beeld echt heel scherp.

Ik heb met de technische dienst van Telenet gebeld en die zeggen dat alles 100% werkt.

Kan me aub iemand helpen of heeft er iemand tips voor me?

Zou het kunnen helpen als ik mijn draadloze thomson tg585 modem als extra router op het telenet modem aansluit?

Zoja, hoe kan ik dat dan doen?

Alvast bedankt

Stan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp gebruik je een draadloze verbinding ?

Dat is de meest waarschijnlijke oorzaak van het probleem. Ik zou je eerst aanraden om via de website van "Mijn Telenet" het kanaal van de Telenet modem te veranderen van de standaard 6 naar 3 of 9. Dit verminderd de kans op storing van je buren al gevoelig.

Als dit geen soelaas biedt kunt u proberen je thomson router als bijkomend draadloos acces punt te gebruiken. Dit laatste heeft alleen zin indien je deze belangrijk dichter bij je normale werkplek kunt installeren en dus een kabel kunt leggen van de telenet modem naar de thomson.

Er zijn nog twee andere overwegingen :

De thomson is een modem/router, ik ben niet zeker of hij kan werken zonder ADSL.

Op papier zijn de specificaies van de telenet modem beter dan die van de thomson. Een bijkomend AP of router zal alleen maar helpen indien je door de locatie de signaalkwaliteit kan verbeteren.

Ik zou voorstellen dat je eerst eens probeert op een ander kanaal en dan terug post met het resultaat.

Succes alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ProMind

Heel erg bedankt voor je reactie.

Ik had al eens geprobeerd het Wifi kanaal te veranderen tijdens ‘n videogesprek met m’n dochter in Canada.

Het hielp niet.

Ik heb nu kanaal 9 gekozen en moet dat nog uitproberen als zij weer wakker is. Zij lopen nl. 8 uur in tijd achter.

Ook heb ik tijdens dat videogesprek de wifi frequentie van 2,4Ghz naar 2,4Ghz&5Ghz veranderd.

Ik heb ook al dichtbij het telenetmodem en bekabeld geprobeerd. Niets helpt.

Nu las ik in de krant dat de kwaliteit van Skype erg achteruit is gegaan omdat er te veel gebruik van wordt gemaakt, maar het lijkt me sterk dat dat juist op de dag gebeurt dat ik overschakel naar telenet.

Het Thomson modem krijg ik niet aan de praat als het aangesloten is op het telenet modem.

3 v/d 5 lampjes branden wel. Broadband en internet lampjes branden niet.

Ik ga komende week eens bij vrienden uitproberen om mijn dochter of zoon van daaruit te skypen.

Mijn laptop is ‘n HP G72-a12SD.

Downloadsnelheid 19,06Mbps. Upload 1.17Mbps.

Bij euphony had ik maar 2Mbps.

Vriendelijke groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bekabeld werken op de Telenet Modem geen beterschap geeft dan heeft het niets te maken met de kwaliteit van je wireless. Dus heeft het weinig zin om te proberen de thomson aan de praat te krijgen. Het enige verschil technisch gezien zijn een paar features die specifiek gericht zijn op Qos (Quality of service) voor multimedia.

Even tussendoor als je de thomsom wil aansluiten op de telenet modem moet je wel een kabeltje aansluiten tussen twee LAN (geel bij de thomson denk ik) poorten dus NIET de WAN poort van de thomson. Ook moet DHCP afstaan en alle router functies zoals de firewall, NAT etc. Maar zoals gezegd ik twijfel aan het resultaat maar je weet nooit.

Ikzelf gebruik wel Skype maar zelden of nooit met video, de keren dat ik dat wel deed werkte dat vrij goed, maar het is al een hele tijd geleden.

Aangaande Skype zelf, er is een nieuwe versie sinds een paar dagen, mss kan je die eens proberen ?

Het gebruik zelf kan best toegenomen zijn, zeker na de overname door Microsoft, ik heb geen idee wat zij er allemaal mee willen/zullen doen, maar het is twijfelachtig dat het een verbetering wordt. Skype is tenslotte een concurrent voor Windows Live messenger dus... xD

Hou je me op de hoogte, het interesseert ons uiteraard altijd dit soort informatie.

BVd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo ProMind

Je schrijft: Ook moet DHCP afstaan en alle router functies zoals de firewall, NAT etc.

Deze zin is chinees voor me, sorry.

Heeft het modem CH6541E Docsis 3.0 van telenet de feature Qos? Ik heb nl. op internet gelezen dat dat nodig is voor skype.

Als het modem die feature heeft, kan die dan soms uitstaan?

Wanneer heeft Microsoft skype overgenomen? Is dat toevallig 1 tot 2 maanden geleden? Misschien net toen ik telenet kreeg?

Ik ga dan, denk ik, de komende dagen windows live messenger eens proberen. Is dat ook gratis? Of is er nog 'n ander alternatief voor videogesprekken.

Ik vind het ook zo gek, dat mijn dochter in Canada zegt dat ze wel nog steeds scherp beeld heeft, als we skypen.

Groeten

Stan

Link naar reactie
Delen op andere sites

De overname werd officieel op 14 oktober, maar ik vermoed niet dat dit iets met uw huidig probleem te maken heeft;-).

Aangezien uw correspondent wel een duidelijk beeld krijgt lijkt het niets met het netwerk of internet te maken te hebben.

Is er soms iets veranderd aan uw display instellingen ?

U kunt eens proberen de laatste Skype versie te installeren of heeft u dat al gedaan?

U kunt inderdaad via Live Messenger ook video geprekken doen, de werkwijze is vrijwel idendiek aan Skype op dat vlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de nieuwste versie van skype en is niets aan de display instellingen veranderd.

Heeft het telenet modem Qos. Dat lijkt me wel belangrijk.

Het probleem met live messenger is dat al mijn contactpersonen op skype zitten, maar ik ga het toch proberen.

Het gekke is juist dat de beeldkwaliteit zo dramatisch verslechterd is sinds de installatie van telenet.

Op het userbase.be/forum spreekt men ook over Voip problemen met dit modem:

men schrijft bv.:

a) Zijn de problemen opgelost, of is het nog steeds aan te raden de Motorola SBV6120E te vragen, als je voip wilt gebruiken?

B) Hopelijk komt Telenet snel met een goede Firmware Update.

In ieder geval: klanten die VoIP willen gebruiken moeten als de pest deze nieuwe Telenet modem/router vermijden ...

c) als er binnen enkele dagen nog geen oplossing is, dan ga ik eens naar de modem-only vragen.

d) Er is maar een oplossing: eenvoudig modem/router wisselen, en in Telenet Shop proberen 'n Motorola SVG6120e modem only te krijgen.

enz.

Toon onderwerp - Fibernet en VoIP - Userbase

Maar wat men hier allemaal schrijft is koeterwaals voor me.

Telenet technische dienst beweert in ieder geval dat er niets aan de hand is.

groet

stan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke moderne router heeft Qos, dus ook de telenet modem. Even voor alle duidelijkheid Qos staat voor Quality of service. Het laat toe om bepaalde soorten netwerkwerk verkeer bepaalde prioriteiten te geven. Dit is een complex en technish verhaal dat op netwerk niveau (de provider dus) wordt beheerd.

Aangaande VOIP ; Het is een veel verspreidde misvatting dat Skype, Messenger etc VOIP toepassingen zijn. VOIP staat voor Voice over IP, maar is geen PC gerelateerde toepassing. De post waar u naar verwijst gaat over "echte" VOIP waar telefoonverkeer over het internet wordt gestuurd in plaats van de vroeger klassieke 2 draads koperverbinding.

Zowel Telenet als Belgacom gebruiken zelf "echte VOIP", Telenet altijd trouwens dus als u een Telenet telefoon hebt heeft u VOIP.

Maar het staat volledig los van het internet gebeuren op PC, dus daar heeft het niets mee te maken.

Trouwens een modem only zou niets aan de toestand veranderen, u blijft op hetzelfde netwerk verbonden, uw modem thuis maakt daar geen enkel verschil.

Zoals ik al zei denk ik eerder aan een PC probleempje dat de beeldkwaliteit van de "streaming video" (want dat is wat Skype en consoorten gebruiken) verstoord.

Heeft u gelijkaardige problemen met bijvoorbeeld YouTube ?

Op deze link (klikken) krijgt u een aantal tips die u misschien verder helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hallo Stan,

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.