Ga naar inhoud

Onbekende melding tijdens opstarten van pc

Fresonis

Aanbevolen berichten

Wat je wel kan uittesten voor Kape of kweezie wabbit je verder helpen is als je de Windows xp installatie cd hebt, die plaatsen in je cd-rom en dan je PC herstarten.

Op een gegeven moment zie " druk op een toets om op te starten vanaf cd" druk dan bijvoorbeeld op spatiebalk.

je start dan op vanaf je cd.

Werkt dat wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zal het meteen proberen

Dat lukt, hij is nu bestanden aan het laden in een blauw scherm

Nu kom ik in een scherm waar ik de keuze heb om windows te installeren (enter)

Of druk op C om een partitie te maken in een niet gepartitieerde ruimte

of druk op D om geselecteerde partitie te verwijderen.

F3 om af te sluiten

Hij geeft aan:

C: partitie 1 (onbekend) 131072 MB (131071 MB vrij)

Ik heb een sata schijf van 750GB, ik moet deze dan activeren of iets dergelijks zo goed ik nog weet toen ik mijn pc bouwde.

(p.s. ik moet over een kwartier weg, dus het kan zijn dat ik pas morgen weer verder kan met jullie hulp en dan ook pas weer reageer, alvast bedankt voor de hulp)

aangepast door Fresonis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het meteen proberen

Dat lukt, hij is nu bestanden aan het laden in een blauw scherm

Nu kom ik in een scherm waar ik de keuze heb om windows te installeren (enter)

Of druk op C om een partitie te maken in een niet gepartitieerde ruimte

of druk op D om geselecteerde partitie te verwijderen.

F3 om af te sluiten

Als je hier bent, druk dan op "enter" om de installatie te starten.

Je komt dan in een volgend scherm en daar kan je dan normaal de herstelconsole opstarten door R te drukken.

Als je in de herstelconsole bent, doe je het volgende.

Typ fixboot en druk enter.

Typ fixmbr en druk enter.

Typ exit en druk enter om de herstelconsole te verlaten.

Verwijder de installatiecd/dvd en herstart de pc .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Kweezie,

Ik heb op enter gedrukt om te gaan 'installeren'.

In het volgende scherm en druk dan op R, maar ik kom niet in het herstelconsole.

Op het scherm staat:

Windows XP Home Edition Setup

Deze partitie is te vol, beschadigd, niet geformatteerd of met een incompatibel bestandsysteem geformatteerd. Om de installatie van Windows te kunnen voortzetten, zal deze partitie moeten worden geformatteerd.

C: Partitie 1 (onbekend) 131072MB <131071MB vrij>\nop schijf van 131070MB, 0 met ID 0 op bus 0 <atapi> [MBR]

Waarschuwing: bij het formatteren worden alle bestanden op de partitie verwijderd.

Gebruik PIJL-OMHOOG en PIJL-OMLAAG om het gewenste bestandssysteem te selecteren en druk vervolgens op ENTER. Druk op ESC als u een andere partitie voor Windows XP wilt selecteren.

Partitie formatteren als NTFS-bestandssysteem <snel>

Partitie formatteren als NTFS-bestandssysteem

Ik durf de gok niet te nemen om nu op Enter te drukken om in een volgend scherm te komen en dan op R drukken om te kijken of ik in herstelconsole kan komen.

Wat doe ik fout waardoor ik niet in herstelconsole kan komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees op internet dat ik een optie hoor te krijgen met daarin herstelconsole en dat ik dan op R moet drukken. Helaas is dat dus bij mij niet het geval. F8 drukken helpt niet, dan krijg ik alleen die optie om bootdevice te kiezen zoals ik hiervoor al heb beschreven. Op F10 drukken helpt ook niet en dan ALT+D

Ik lees ook dat het door een virus kan komen dat Windows niet meer laad en dat je door de acties te doen die Kweezie beschrijft er wel weer uit moet komen en de boel kan herstellen. Ik dacht yes, dit gaat het worden, maar toch weer niet :(

Jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd, gezien de postings en de acties die er uitgevoerd zijn, denk ik niet dat ik hier veel aan kan doen. Ik vermoed niet dat er problemen zijn met de harde schijf zelf, enkel met de besturingssoftware. Vijftien virusmeldingen in AVG, en dan al de andere meldingen in de andere testen die zijn aangepakt, dat samen doet mij vermoeden dat het register dusdanig beschadigd is dat Windows niet meer goed kan opstarten. Nu komt het probleem dat u misschien wel gegevens op uw C:-partitie had die u wilt behouden. Daarom hoop ik dat u meerdere partities op uw schijf had staan. Doordat u toch kunt posten en lezen op dit forum, vermoed ik dat u een tweede computer tot uw beschikking hebt. Ik hoop dat dit een vaste computer is, en geen laptop.

Bouw de harde schijf uit uw falende computer en sluit deze aan in de tweede computer op de aansluiting van het optische station (cd/dvd-drive). Als de tweede computer een laptop is, kunt u hiervoor bij een goede computerwinkel een externe behuizing kopen. Vraag er dan wel naar één die geen schijf ingebouwd heeft en bouw hier uw eigen schijf in. Zodra u de computer opstart (of de schijf op de laptop aansluit), zult u een melding krijgen van nieuw gevonden hardware. Laat dit maar normaal uitlopen en negeer alle opmerkingen over eventueel noodzakelijk formateren. U kunt kijken of u met de verkenner meteen toegang heeft tot deze schijf. Zorg er als eerste voor dat deze compleet gecontroleerd wordt door een goede virusscanner die op die tweede machine is geïnstalleerd.

Zeer waarschijnlijk heeft u meteen toegang tot de schijf, dus kunt u meteen alle gegevens veilig stellen. Dit is aan te raden voordat u eventuele andere acties gaat uitvoeren. Heeft u geen toegang tot de eerste partitie van de schijf, dan kunt u programma's als Recuva of Zero Assumption Recovery (ZAR) goed gebruiken om deze te herstellen. Ik hoop dat er een tweede partitie aanwezig is met voldoende ruimte. Hier kunt u de gegevens dan opslaan. Zo niet, zoek dan een ander medium (de schijf van de tweede computer/laptop of een andere externe schijf) om ze op te slaan.

Let er wel op dat u alleen de bestanden en mappen hoeft veilig te stellen, die uw eigen bestanden bevatten. Mappen als 'Windows', 'Program Files', 'Perflogs' en dergelijke, bevatten geen persoonlijke informatie, alleen programma's en hun gegevens. Let vooral op de mappen met gebruikersnamen en de map 'bureaublad'/'desktop' en soortgelijke namen.

Zodra u uw gegevens hebt veilig gesteld, zou ik op deze tweede computer ervoor zorgen dat uw schijf correct gepartitioneerd is. Dit betekent dat u minimaal twee partities er op wilt hebben: één voor uw Windows en de programma's, en een tweede voor uw eigen data, muziek, films, foto's en andere gegevens. Als u slechts één partitie had, dan moet u op zoek gaan naar een goede partitiemanager om dit voor u te doen. Onder andere Paragon biedt hier een mooi programma voor. Gezien het aantal spellen dat ik zag in de overzichten, raad ik aan om de primaire partitie iets van 100 GB te geven, en de tweede de rest van de schijf te laten beslaan.

Zodra dit allemaal gereed is, kunt u uw schijf met een gerust hart terugbouwen in uw andere computer en er Windows opnieuw op installeren. Als u de kast toch open heeft, noteer dan meteen even alle merken en typenummers van de hardware die u ingebouwd heeft. Dit is een stuk makkelijker voor het vinden van de drivers als u de originele driver-cd's niet meer heeft. Na de installatie van het systeem, zou de installatie van een goede virusscanner eigenlijk moeten gebeuren nog voordat u de drivers goed gaat zetten. Vergeet ook niet om alle Windows-updates zo snel mogelijk te installeren!

Ik vermoed dat u (gezien het niveau van de reacties en uw eigen acties) al iets dergelijks van plan was, en hoop dat wij u zo verder kunnen helpen naar een computer die weer helemaal goed werkt. Het opnieuw installeren van Windows is iets dat echte 'nerds' vaak minimaal één keer per jaar doen, puur om de oude snelheid weer terug te krijgen en te zorgen dat evenruele vervuilingen niet meer werkzaam zijn. Een groot voordeel is dat u meteen van allerlei overbodige programma's en instellingen af bent, het nadeel is dat het vaak een (halve) dag werk is voordat u kunt zeggen dat uw computer weer draait zoals het zou moeten.

Voor diegenen die het opgevallen is (expert-modus): Er wordt voor de primaire schijf een grootte weergegeven van 128 GB. Dit is een 'foutje' in de installatieschermen van Windows, en geeft puur aan dat door de grootte van de schijf het niet mogelijk is om een FAT32-partitie of NTFS1 te gebruiken. Nu wordt er sinds XP (SP1) standaard gebruik gemaakt van NTFS3.1, dus valt deze belemmering weg. PArtities kunnen nu zonder probleem tot 2TB direct worden geformateerd, en tot 16TB als er gebruik gemaakt wordt van GPT. Alleen als u gebruik maakt van een van de allereerste XP-installatie-cd's (zonder meegeleverd servicepack), kunt u tijdens de installatie maximaal 128 GB toewijzen aan de systeempartitie. Dit zou trouwens zelfs voor deze gebruiker ruim voldoende moeten zijn.

Even off-topic: Ik denk dat ik vanavond zelf m'n eigen pc maar weer eens ga herinstalleren, hij is mij ook te traag aan het worden...

aangepast door Gemmeke
128GB-grens kort uitgelegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Gemmeke,

Bedankt voor de reactie en de uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad een 2de desktop tot mijn beschikking.

Ik zal straks meteen aan de slag met de harde schijf uit mijn pc te halen op in deze in te pluggen. Gelukkig heb ik een externe harde schijf waar al veel persoonlijke data op staat. Deze was ik al aan het doorspitten of alles er op stond wat ik erop zou willen hebben. Er ontbreken hier en daar nog wel wat dingen, vandaar dat ik ook ga proberen om de harde schijf uit te lezen en dan de nodige bestanden op mijn externe zet.

Toen ik de pc bouwde heb ik bij het installeren van windows 3 partities gemaakt, 1 voor windows en 2 grotere partities.

Ik denk dat ik het deze keer ook weer zo zal gaan doen.

Het is inderdaad een 'dag' werk voordat de pc weer zo zal draaien als ik m wil hebben.

Helaas moet ik windows er opnieuw op zetten, maar ja, er zijn ergere dingen.

Toch vraag ik me nog steeds af wat die onbekende melding toch geweest zal zijn, de melding waar mijn avontuur hier op het forum mee begonnen is.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp, uitleg en snelle reacties!!!

Echt bedankt!

aangepast door Fresonis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.