Ga naar inhoud

DNS Error na aansluiten extra modem

notfield

Aanbevolen berichten

Beste,

Ik heb een tijdje liggen zoeken op enkele fora + google maar vind nergens een situatie die ongeveer met de mijne overeenstemt.

Allereerst zal ik een schets maken van de situatie. Het is zo dat ik sinds enkele maanden overgeschakeld ben van Belgacom naar Telenet. De 'Standaard' modem die Telenet heeft geïnstalleerd, heeft echter een minder ver bereik dan mijn vorige BB-Box van Belgacom. Hierdoor kan ik op mijn slaapkamer niet draadloos op het internet.

Dit probleem heb ik proberen te verhelpen via het gebruik van een Devolo Dlan - 500 - AV Plus (Handleiding: http://www.devolo.nl/consumer/dlan-500-avplus/pdf/manual-dlan-500-avplus-nl.pdf) die ik nog had liggen. Op deze adapter die het internet via de elektriciteitskabel dus doorstuurt, is aangesloten:

- Mijn oude ADSL-modem van Philips;

- Mijn vaste PC die op men kamer staat.

Zoals u hierboven kon lezen, heb ik dus twee modems. Laten we voor de gemakkelijkheid stellen dat de standaardmodem van Telenet (Model: CBN-ch6541E docsis3.0), modem A is. De modem op mijn kamer, aangesloten via de Devolo Dlan, is modem B.

THE PROBLEM:

Internet werkte perfect op mijn vaste PC (via kabel in verbinding met modem B) + laptop (draadloos in verbinding met modem B).

Na beide PC's te hebben afgesloten, wou ik nog even op de PS3 gamen. Deze staat in verbinding met Modem A maar kon raar genoeg niet op het internet. Wel kon deze bij het testen van de internetverbinding steeds een IP-adres ophalen. Doch kreeg ik telkens volgende foutmelding: DNS-fout 80710102. Deze heb ik vervolgens keurig opgezocht, en enkele gesuggereerde oplossingen uitgevoerd (Via PS3, bv. handmatig DNS ingeven) maar niets.

Deze namiddag besloot ik modem B in men kamer uit te schakelen als oplossing. Daarna kon ik wel gamen op men PS3 via modem A. Na het gamen, wou ik nog even voor school werken op men kamer, deed daar (na het aanzetten van modem B) het internet het niet meer (Enkel lokaal was er verbinding). Ook daar kreeg ik na windowsdiagnose volgend probleem 'DNS-Lookup is mislukt'.

Kan ik dit DNS-probleem op een mogelijke manier verhelpen? Het is namelijk altijd precies randomly dat ik ofwel op PS3 op internet (Modem A) kan, ofwel op men kamer (Modem B).

Alvast dank !

Groeten

Notfield

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee routers actief in uw netwerk, de telenet en de BBOX. Aangezien er maar één router de IP adressen en dus ook de DNS adressen kan beheren dient u in de BBOX de DHCP functie uit te schakelen en deze zelf een vast IP adres te geven. Met andere woorden de routing functies moeten uitgeschakeld worden.

Hiervoor moet u wel kunnen inloggen op de BBOX (wat niet altijd mogelijk is, sommigen zijn afgeschermd door Belgacom).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb DHCP voor modem B uitgeschakeld.

Daarnaast heb ik het IP-adres veranderd:

Orgineel Ip-adres modem B: 192.168.1.1

Nieuw Ip-adres modem B: 192.168.2.1 (handmatig ingevuld)

Daarna heb ik de vaste PC op men kamer herstart (dewelke rechtstreeks in verbinding staat met modem B). Nu komt erop dat het netwerk onbekend is en lokaal. Ook geeft deze nog steeds de DNS-lookup fout.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:

Bij mijn vaste PC aangesloten op modem B heb ik volgende wijzigingen toegebracht in het netwerkcentrum:

Internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4):

IP-adres: 192.168.2.2

Subnetmasker: 255.255.255.0

Standaardgateway: 192.168.2.1

Bij DNS heb ik alles open laten staan omdat er bij Status bij mijn modem nergens nix bijstaat en als ik ga kijken bij DNS staat er tweemaal 0.0.0.0

Iemand nog een idee of suggestie om uit te proberen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het prinicipe is correct, maar je hebt de verkeerde modem als basis. Aangezien de telenet modem je intern netwerk beheert moet je die als referentie nemen.

Dus probeer eens als volgt :

Standaard werken de Telenet modems in de 192.168.0.XXX range en begint hun DHCP range op 192.168.0.135, alles daaronder is normaal vrij voor vaste IP's.

Geef je BBOX een vast IP adres in de 192.168.0.XXX range dat buiten het DHCP bereik van de telenet modem ligt. Bijvoorbeeld 192.168.0.10 als dat nog niet in gebruik is.

DHCP functie van de BBOX afzetten (zoals je blijkbaar hebt gedaan).

Op je PC's mag de IP configuratie op "automatisch" staan.

Nu zou de BBOX eigenlijk moeten werken als draadloos acces punt / switch en verder passief blijven.

Het enige wat ik niet zeker weet is of de BBOX (dat eigenlijk een ADSL modem/router is ) op die manier kan werken. Er zijn blijkbaar verschillende types in omloop en ik heb tot hiertoe zelfs geen handleiding kunnen vinden.

Wat het wireless gebeuren aangaat heb je verschillende opties.

1) Je zet de wireless van je Telenet modem af (via www.mijntelenet.be)"

2) Je gebruikt twee wireless netwerken, met twee verschillende SSID's en beveiligingen (paswoord). Je zet de modems dan best op een verschillend kanaal.

3) Je gebruikt hetzelfde SSID, beveiliging en kanaal op de twee. In dit geval gedragen ze zich als een netwerk met twee toegangen. (In theorie).

Nogmaals, de onbekende is de BBOX, ik ken configuraties die werken zoals bovenstaand, en ik ken er waar er een ander draadloos acces punt of router is moeten geïnstalleerd worden omdat de BBOX niet werkte zonder ADSL of omdat hij niet te configureren was.

Enige manier is testen.

Succes

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt ! Zal je methodes direct proberen.

Ter info: Modem B is geen BB-box maar een oudere modem nl. Philips Model SNV6520.

Update !

ALRIIIGGHT !! Ik heb zoals je gezegd had modem B een nieuw Ip-adres gegeven (192.168.0.10) en de configuratie in de PC terug op automatisch gezet. Nu zit ik met men vaste PC die in verbinding staat met modem B op modem A (Althans als ik bij verbinding ga kijken staat er dezelfde SSID als modem A - Lokaal + internet)

Van harte bedankt !!! Nu hopen dat alles in orde blijft xD !

aangepast door notfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.