Ga naar inhoud

Hoe snel is een SSD Schijf?


rich22nl

Aanbevolen berichten

Ik heb nog geen ervaring met een ssd harde schijf, maar ik ben wel benieuwd hoe snel dat ding nou is.

Ik heb wel gehoofd dat als je daarop windows installeerd je windows binnen een paar seconde opstart en dat alle programma's binnen enkele seconde geladen zijn. Hoe snel is een ssd tegenover een gewone harde schijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD is vele male sneller dan een harde schijf.

Toepassingen starten ongeveer dubbel zo snel op op een SSD schijf dan op een gewone harde schijf.

Ook als je het besturingssysteem (Windows) op een SSD plaatst, zorgt dit ervoor dat je computer 3x vlugger opstart dan dat je Windows op een gewone harde schijf plaatst.

Bron: HDD and SSD compared

Voor- en nadelen van SSD-schijf: (opgelet: artikel is nog van 2009)

http://nl.need2review.net/n2r/article/8/ssd-de-voor-en-nadelen.html

Bekijk onderstaand filmpje maar eens. Aan de linkerkant een laptop met SSD, aan de rechterkant een laptop met een gewone harde schijf:

!

Eigenlijk hebben SSD's niets dan voordelen en wordt het waarschijnlijk de standaard. Het enige minpunt momenteel is de prijs per GB ruimte. SSD-schijven zijn nog relatief duur, maar ze dalen wel steeds in prijs (maar prijsdaling gaat langzaam)

Op dit forum hebben sommige mensen SSD schijven. Die kunnen er ongetwijfeld meer over vertellen.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn windows in amper 18sec op te starten :)

Dat vind ik toch wel heel erg snel met de "onderwetse" harde schijf.

Maar je systeem op zich is natuurlijk ook belangrijk.

Kan je eens een overzicht maken van je hardware dan met speccy:

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

14222d1319540643t-standaardtekst-speccy-speccy-nederlands.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.