Ga naar inhoud

IP adres en DNS instellen server 2008 - windows 7 - VMware player

aussie

Aanbevolen berichten

Bij het instellen van het IP adres en DNS server het ik een probleem.

Volgens een boek dat ik kocht zijn de instellingen verschillende dan deze die ik via de

opdrachtpromt heb en commando ipconfig/all

Ip adres

subnetmasker

standaard gateway

voorkeur dns

Welke instellingen gelden, deze uit het boek of deze via de opdrachtpromt?

Werk in WMware player 4, onder windows 7, server 2008 R2 x64 nl ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe gelden dit:

IP adres en standaard gataeway en eventueel dns doch de laatste kan je in de router instellen.

Subnetmasker is meestal 255.255.255.0

Als je ipconfig /all doet dan staat daar meer informatie dan wat in het boek mogelijk wordt vermeldt.

Je dient enkel het deel dat naargelang je draadloos of lan hebt zijn.

IP adres = de IP van de computer of server

Je kan vaste IP adres instellen of automatisch.

Standaard gateaway = router IP adres.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw reactie, ik werk draadloos.

Het IP-adres, subnetmasker heb ik gevonden via ipconfig/all. Daar zie ik dat standaardgateway

het zelfde is als voorkeur DNS, nl 192.168.42.2, kan dit die zelfde getallen?

Ik werk in VMware player, die ipconfig/all, voer je dit uit in de echte pc of in de virtuele?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat je domain er uit zien? Welke functies gaan op je server draaien: dhcp, dns? Gaat hij ook als router dienen voor de pc's die je later in je domain gaat opnemen? Zo ja, dan moet deze beschikken over twee (virtuele) netwerkkaarten. De eerste netwerkkaart moet dan liggen in de range van je thuisnetwerk. Heeft je thuisrouter bijvoorbeeld het ip adres: 192.168.1.254 dan moet de eerste netwerkkaart van je server een ip adres hebben van bijvoorbeeld: 192.168.1.250. Bij default gateway en dns van deze kaart vul je dan het ip-adres van je thuisrouter in.

De tweede netwerkkaart moet liggen in de range van je virtuele domain, bijvoorbeeld: 192.168.120.254. Bij deze netwerkkaart vul je enkel het eigen ip-adres in, subnetmask en dns(eigen ip-adres server)

Probeer eens een schets te geven van het domain dat je wil aanmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De instelling van de sever 2008 R2 64 NL kadert in een cursus in het kisp, clientserver netwerken. Ben bezig om alles het herhalen maar het lukt maar langzaam...

>>Hoe gaat je domain er uit zien? Welke functies gaan op je server draaien: dhcp, dns? Beiden, dhcp en dns.

Gaat hij ook als router dienen voor de pc's die je later in je domain gaat opnemen? Zo ja, dan moet deze beschikken over twee (virtuele) netwerkkaarten. De eerste netwerkkaart moet dan liggen in de range van je thuisnetwerk. Heeft je thuisrouter bijvoorbeeld het ip adres: 192.168.1.254 dan moet de eerste netwerkkaart van je server een ip adres hebben van bijvoorbeeld: 192.168.1.250. Vermoedelijk wel, heb reeds 2 netwerkkaarten geïnstalleerd (1 surplus) de 1ste staat op Brigend de andere op host only

Bij default gateway en dns van deze kaart vul je dan het ip-adres van je thuisrouter in. Moet je voor beiden het IP-adres, subnet en gateway en dns instellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk wel, heb reeds 2 netwerkkaarten geïnstalleerd (1 surplus) de 1ste staat op Brigend de andere op host only

Als je wil dat je server ook op internet kan moet je de netwerkinstellingen van je netwerkkaarten op bridged zetten.

Moet je voor beiden het IP-adres, subnet en gateway en dns instellen?

Op de netwerkkaart die verbinding maakt met je thuisrouter vul je het volgende in:

ip-adres= ip-adres in de range van je thuisrouter

subnet: wordt automatisch ingevuld

default gateway= ip-adres van je thuisrouter

preferred dns-server= ip-adres van je thuisrouter

Op de netwerkkaart die verbinding maakt met je domain vul je het volgende in:

ip-adres= ip-adres in de range van je thuisrouter

subnet: wordt automatisch ingevuld

default gateway= leeg

preferred dns-server= ip-adres van je server.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ stegisoft IP adres = de IP van de computer of server, dit IP adres kan je vinden via ipconfig/all van de echte pc, zijn het IP adres van computer en server dezelde getallen?

@jürgen, de instellingen voor het draadloze netwerk van de computer staan op IP & DNS automatisch toewijzen, lijkt me logisch.

Voor de 2 andere VMnet 1 & VMnet 8 staat deze op dezelfde instellingen nl, IP 192.168.133.1 subnet 255.255.255.0, gateway normaal 192.168.42.1 en dns ook op 192.168.42.1 (getallen komen uit ipconfig), maar deze laatste 2 getallen kloppen niet, krijg foutmelding....

Hoe kan ik de waarden vinden van de thuisrouter en van de server? Allemaal via ipconfig?

Bij de installatie van monowall (free BSD) heb ik 2 netwerkkaarten geïnstalleerd, zie bijlage...

post-1879-1417704628,4114_thumb.jpg

post-1879-1417704628,4519_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ stegisoft IP adres = de IP van de computer of server, dit IP adres kan je vinden via ipconfig/all van de echte pc, zijn het IP adres van computer en server dezelde getallen?

Nee het moet verschillend zijn.

Een server is meestal een vast IP adres maar de PC meestal automatisch IP maar je kan wel een vaste IP adres geven.

dns ook op 192.168.42.1

DNS wordt autoatisch ingevuld door Windows wel 255.255.255.0 (soms 255.255.0.0 als het ook zo is ingesteld in de router)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de instellingen van je thuisnetwerk hoef je niets aan te passen. Je zegt dat je Monowall hebt geïnstalleerd. Je gebruikt dus FreeBSD als firewall, maar niet als router? In de veronderstelling dat je Windows server ook daadwerkelijk als router gaat fungeren zal ik even een overzicht geven van een van de domains die ik heb draaien in Vwmare.

Dit bestaat uit twee servers:

Server 1:

• Router

• Dhcp

• Dns

• Domain controller

Server 2 is voorlopig enkel een member server en heeft dus geen nut nu.

Om verbinding te krijgen met het internet is een van de (virtuele) netwerkkaarten van mijn server verbonden met de thuisrouter. Deze router is te bereiken op het adres: 192.168.1.1

Server 1 heeft dus twee netwerkkaarten:

• NIC1 maakt verbinding met de thuisrouter

• NIC2 maakt verbinding met mijn domain. Het is het ip-adres van deze netwerkkaart die de clients in het domain later zullen gebruiken als dhcp-server.

In vmware staan beide netwerkkaarten van de server op Bridged.

Instellingen NIC1:

• Ip-adres: 192.168.1.95

• Subnet: 255.255.255.0

• Default gateway: 192.168.1.1

• Dns: 192.168.1.1

Instellingen NIC2:

Ip-adres: 192.168.120.254

Subnet: 255.255.255.0

Dns: aangezien deze server dns is kan je hier ook gewoon het loopback-adres invullen(127.0.0.1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, ga alles eens op een rijtje zetten.

Nog even bij het begin.... nadat ik de server heb ingelezen (iso bestand) en alles heb doorlopen moeten er

een aantal zaken gebeuren; in volgorde....

-instellen IP en DNS, --> is het hiet dat direct het IP en DNS moet worden ingevoerd?

-computernaam en domein opgeven

-monowall installeren

-een aantal aanpassingen doen bij de configuratie; updates uitschakelen, energiebeheer bekijken,...

-tijdssycronisatie

-netwerkconfiguratie

-functies toevoegen

-domeincontroller

-local groepsbeleid aanpassen

-dns

....

Want er moet iets mislopen, de verbinding van het internet valt zeer regelmatig weg als ik in VM ware player met de server werk, of installeer. Mocht er trouwens iemand nog een goede tip hebben voor een handleiding, altijd welkom...

aangepast door aussie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.