Ga naar inhoud

HP mini 210 die van trap is gevallen.

Qompaqniet

Aanbevolen berichten

Mini heeft grote val gemaakt en start niet meer op.

Ook in veiligemodus niet meer.

HD heb ik er uitgehaald en met behulp van een Digitus van Conrad aangesloten op mijn pc.

Zie het gebruikersgedeelte nog, alleen als ik dit aan klik dan loopt de groenebalk vrijsnel maar naar mate deze naar rechts komt gaat het langzamer.

Kan iemand mij vertellen wat hiervan de oorzaak is en wat een mogelijke oplossing is. Wil nog wat files redden die op de HD staan onder gebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hi, ik heb even wat vragen over de manier waarop de schijf is benaderd en wat de andere symptomen zijn.

Allereerst is Digitus een merk dat door (onder andere) Conrad verkocht wordt, dus ik weet niet precies wat voor product u gebruikt. Daarom ga ik er vanuit dat u de schijf nu via een USB-verbinding hebt aangesloten in een andere computer.

De groene balk doet mij vermoeden dat u de standaard verkenner van Windows 7 gebruikt.

U zegt dat u het gebruikersgedeelte nog wel ziet, maar hier geen toegang to hebt? Dan zou die groene balk zich niet mogen vullen. Als de groene balk zich wel vult, zult u (na een tijdje wachten) wel toegang moeten krijgen tot uw gegevens. Het langzamer vullen van de balk komt door de indexering die het besturingssysteem gebruikt om de gegevens makkelijker vindbaar te maken. Hoe meer gegevens het moet indexeren, hoe langzamer dit gaat.

Om zeker te zijn dat u goede toegang heeft tot uw gegevens, wil ik vragen eens goed te luisteren naar uw schijf. Er zijn namelijk schijven die u wel de (maximale) grootte van de schijf in beeld geven, maar geen toegang hiertoe als de schijf fysiek beschadigd is. Deze informatie komt dan van de printplaat, en niet van de partitieinformatie van de schijf zelf. Het is (voor mij) dus ook belangrijk om het exacte merk en type van de schijf te weten om dit te kunnen bepalen.

Als het goed is, hoort u bij het aansluiten van de schijf op een spanningsbron een licht zoemen van de 'platters' in de behuizing, die op snelhied worden gebracht. Vaak is dit rond de 5400 toeren per minuut. Als de schijf op snelheid is, hoort u de leeskoppen even bewegen (een licht klikkend geluid), maar die zullen snel weer naar hun rustpositie worden gebracht. Direct hierna krijgt u de schijfinformatie. Hoort u de schijf echter niet opspinnen, of de leeskoppen bewegen niet, danwel u hoort harde klikken of ratels, dan hoeft u thuis niets meer te proberen en moet u de schijf meteen naar een professioneel bedrijf sturen. De kans dat er dan fysieke schade is, is zeer groot.

Denkt u echter dat het geluid goed is, dan zijn er verschillende programma's die u kunt proberen om uw gegevens terug te halen. U zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van ZAR of Recuva om uw schijf te scannen op redbare gegevens. Mocht het programma u echter melden dat het geen toegang heeft, dan kunt u ook beter een professional inschakelen. Als zij wel toegang hebben, is de kans groot dat u uw gegevens met een beetje zoekwerk vrij makkelijk kunt herstellen.

Bij het herstellen van uw eigen gegevens kunt u het beste zoeken in de gebruikers-mappen, vaak in de folders [users] of [Documents and Settings]. Controleer gerust alle teruggevonden mappen op gegevens, u hoeft vaak lang niet alles te herstellen. Folders als [Windows] en [Program Files] zullen vaak geen belangrijke gegevens bevatten en alleen maar installatiebestanden en programma's. Deze zullen niet werken zonder dat u ze correct hebt geïnstalleerd op uw bestaande computer.

Als u geen directe toegang hebt, ook niet met een herstelprogramma, kunt u in 99% van de gevallen thuis niets doen om uw gegevens te herstellen. Zeker in het geval dat een schijf (of een computer als geheel) een flinke schok heeft opgelopen, is de kans op fysieke schade vrij groot. Dit kan vaak alleen door een professioneel bedrijf opgelost worden door de schijf te openen in een extreem schone omgeving (een 'clean room'). Zelfs het voor u niet zichtbare stof in de lucht die we normall gesproken in én uitademen, is te vuil voor een harde schijf en zal zodoende 'dodelijk' zijn voor uw gegevens. Ik raad daarom eigenlijk in geval van twijfel altijd aan om contact op te nemen met KrollOntrack, RSE of een ander erkende datahersteller voor een gratis diagnose. Dit kost niets, en u weet dan echt precies waar u aan toe bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hallo Qompaqniet,

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.