Ga naar inhoud

Foto's beschadigd? Worden weergegeven als een grijs vlak

Irish2

Aanbevolen berichten

Ik heb foto's op een externe schijf staan die ik eerst gewoon kon bekijken, maar nu zijn sommigen er van beschadigd(?).

Ze worden weergegeven als een grijs vlak met net nog een streepje bovenaan van de normale foto. Ik kan ze nergens mee openen (alleen in de verkenner bekijken), en ik kan ze ook niet kopieren naar een ander medium. De foto's zijn op verschillende momenten genomen en op de schijf gezet en komen ook nog eens van verschillende sd kaarten. Het zal dus wel aan de schijf liggen.

Ik heb lang niet van alle beschadigde foto's een originieel meer (die schijf is mn back up). kan ik die bestanden nog herstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto's zijn niet bewerkt, en direct gekopieerd vanaf de sd kaart. Een paar foto's heb ik nog op de sd kaart staan, en vanaf die kaart kan ik ze gewoon bekijken. Een paar andere foto's staan op mijn laptop, en daar zijn ze nog gewoon goed. Als ik de schijf op een andere pc bekijk, zijn de foto's nog steeds een grijs vlak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn .jpg bestandjes

En ik weet niet of het nog iets uitmaakt, maar als ik de verkenner open en de foto's bekijk, dan zie ik eerst die kleine 'icoontjes' die dan als het bestandje geladen is, worden dat mini weergaves van de foto's. Pas na een paar seconden worden er dan een paar slechte foto's een grijs vlak.

aangepast door Irish2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt mij in de oren alsof er enkele beschadigde sectoren zijn opgetreden op uw harde schijf. Dat, of er zijn logische beschadigingen. Nu is hget grote probleem van foto's (en iedere vorm van afbeelding), dat als er zich zo'n beschadiging voordoet, de schade over het algemeen onherstelbaar is. U zou kunnen proberen een foto-herstelprogramma te gebruiken, waarvoor u op Google naar 'repair JPEG' zou kunnen zoeken. Ik ben echter bang dat ook dit niet zal helpen.

Draai in ieder geval GEEN scandisk of een soortgelijk programma. Deze zullen proberen uw bestandssysteem te herstellen, zonder te letten op de bestanden zelf. De kans is heel groot dat de foto's na zo'n actie echt niet meer te redden zijn. Bestandsherstel is vaak wel mogelijk, maar lastig.

De procedure die ik aan raadt:

1. kopieer de bestanden naar een ander medium (indien mogelijk)

2. draai een herstelprogramma (liefst meerdere), op zowel het origineel als de kopie

3. gebruik een fotobewerker of een converter om ze te controleren op inhoud.

Dat u overigens de foto's in de 'thumbnail'-weergave (grote iconen), wel goed te zien zou kunnen krijgen, is niet vreemd. De gegevens zijn hier ooit eens voor opgeslagen in een klein bestandje, Thumbs.db, dat u in dezelfde map zult kunnen aantreffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.