Ga naar inhoud

Fout bericht "Outlook (of Word) kan het werkbestand niet openen"

Merel 469

Aanbevolen berichten

Ik heb een veel voorkomende fout, waarover veel op Internet te lezen valt.

Alle Windows versies en MSOffice versies hebben er last van.

Toch ben niet geholpen met al de verschillende artikels en topics, met telkens andere oplossingen.

Foutbericht :

"Word/Outlook could not create the work file. Check the temp environment variable"

Mijn specifiek geval :

- Met Windows XP Pro (EN) heb ik Office2010 geïnstalleerd in de klassieke folder.

- Wellicht zijn er left-overs van eerdere Office2003 (NL) in het register blijven hangen ?

- Hieronder de huidige toestanden die 'mogelijks' met die zaak zijn betrokken.

De huidige observaties:

A/ "Variabelen" Zijn als volgt te benaderen.

Syntax...

[W] Window name

[T] Tab name

Button name

[RMB] RightMouseButton

Procedure ...

My Computer [RMB]

[W]System Properties

[T]Advanced

Environment Variables

[W]Environment Variables (shows 2 subwindows)

USER variables for 'Username'

----------------------------

Variable Value

-------- -----

TEMP C:\Documents and Settings\Username\Local Settings\Temp

TMP Idem

(and more)

SYSTEM VARIABLES

----------------

Variable Value

-------- ------

TEMP C:\WINDOWS\TEMP

TMP C:\WINDOWS\TEMP

(and more)

B/Registersleutel hieronder moet (misschien) niet type REG_SZ zijn maar REG_EXPAND_SZ ?

Heeft dat soms belang ?

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders

environmentvariables.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Wat kan ik doen om (default) instellingen of 'betere' instellingen te maken die het probleem verhelpen ?

Ik kan momenteel niet verder werken met Office2010 Pro !

Gelukkig heb ik OpenOffice staan.

Bedankt

aangepast door Merel 469
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ clarkie

Bedankt. Ik heb de Fixit 50416 toegepast. Heb bij de uitvoering gemerkt dat deze Fixit ook een clean-up maakt van het register om eventuele overblijfselen van Office 2003 te verwijderen. In principe is het register nu vrij van invloeden vanuit resterende Office2003 sleutels. Helaas heeft dit geen oplossing geboden aan het probleem.

@ Iedereen :

- Kan iemand mij vooruithelpen ? Word2010 en Outlook2010 geven nog steeds dezelfde foutmelding (zie #1)

- Ik had graag kunnen verder werken met standaard default instellingen. Maar de vele 'individuele' oplossingen gevonden op het web geven ook uiteenlopende richtlijnen voor de toewijzing voor de folders van 'Environment variables'

- Ik verkies toch om een herinstallatie te vermijden. Zou dat trouwens het probleem verhelpen ?

Volgende stap :

Ik zal alle Temp mappen leeg te maken. Verwacht daar weinig resultaat van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een map 'Outlook logging' gevonden bij mijn \docs&settings\username\local settings\temp\

(vandaag gemaakt) wat er op wijst dat deze map als 'variable' ingesteld inderdaad wordt gebruikt door Windows.

De inhoud van de map is een text bestand waarvan de inhoud er zo uitziet :

*** Starting First Run (01-03-2012 11:37:51) ***

...HrPreSplashFirstRun called.

...HrPreLogFirstRun called.

..... FCheckFirstRunStatus failed reading machine value

...HrPostLogFirstRun called.

...deleting WAB4/UseOutlook because we're using MAPI.

...writing UUID to HKCU.

...setting Primary Client to Outlook.

*** Ending First Run (01-03-2012 11:38:24) ***

aangepast door Merel 469
Link naar reactie
Delen op andere sites

Download CCleaner. (Als je het nog niet hebt)

Installeer het (Als je niet wil dat Google Chrome op je pc als standaard webbrowser wordt geïnstalleerd, moet je de 2 vinkjes wegdoen !!!) en start CCleaner op. Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”. Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”. Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Voer dan onderstaande uit:

• Klik op Start en klik vervolgens op Configuratiescherm.
  • Klik op software.
  • Klik op het Office 2010 klik op Wijzigen.
  • Klik op Herstellen en klik vervolgens op Doorgaan. Mogelijk moet je de computer opnieuw opstarten nadat het programma is hersteld.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt clarkie. Ik heb zopas met CCleaner een en ander gedaan, vooraleer ik je post #5 had gelezen.

Ik heb dat programma al veel jaren gebruikt. Ik ga het opnieuw starten om specifiek alle punten uit te voeren van antwoord #5

Update: Ik merk dat ik reeds alle aangehaalde punten had uitgevoerd met CCleaner.

Maar ik herbegin het maar opnieuw ; alle backups had ik ook gemaakt.

aangepast door Merel 469
update
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb terug CCleaner gebruikt om een ander op te kuisen (telkenmake met backup optie).

(Nota: Het programma heeft NERGENS nog de default opties aangevinkt zoals bij een installatie ; ik vink aan wat ik wens te testen)

In het register tab gedeelte waren er nog steeds verschillende registersleutels waarvan de waarden refereren naar *\Office11\* , dat is dus wel Office2003 als ik het goed voorheb !!!

Wat bewijst dat de Fixit niet grondig te werk gaat.

Open vragen :

Vraag (1)

Heeft het type sleutel belang ? Zie vraag hierboven, met het screenshot

Vraag (2)

Ik veronderstel dat ik nog meer mag de-installeren zoals

Compatibility Pack for the 2007 Office System ?

(Ik had helemaal geen versie 2007 ! Dit had mogelijk te maken met plugin uitbreidingen van Office2003 om alsnog docx en nieuwe excel2007 documenten te openen)

- Kan ik ik hiervoor best de-installeren met de strengste optie van Revo Uninstaller, zoals ik meestal doe ?

- Of blijf ik beter bij de klassieke manier van Add/Remove programs ?

Status van dit topic :

Enige evolutie maar met wisselende resultaten

- Ik zie veranderingen maar nog geen perfect werkende modules. Ik kon al Outlook2010 opnieuw gebruiken, maar dit is nog geen victorie kraaien.

Excel lijkt goed op te starten

Word gaat precies in een loop.

Melding van het foutbericht-Opent dan toch-Bij het werken opnieuw foutbericht-Afsluiten-Kan herstarten in safe-mode- Afsluiten-Loop herstart.

Outlook2010 houdt van herconfigureren en herstarten.

Werkt (voor de laatste test) nu wel goed. Maar ik wacht nu af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

* Compatibility Pack for Office2007 de-installeerd

* Beide methodes HIER aangereikt om het probleem 'Environment variables' op te lossen zijn gelukt maar zijn vruchteloos geweest.

* Sta noch nergens : Windows blijft maar Outlook2010 spontaan steeds opnieuw configureren.

Als Windows dan uiteindelijk toch Outlook in veilige mode opstart, blijft het foutbericht ("work file blablabla") opduiken.

* Ik vrees dat er geen oplossing bestaat dan uiteindelijk Office Pro Plus 2010 volledig te (de-) + (her-) installeren, in de hoop dat de environment variables niet opnieuw roet in het eten gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Clarkie;

Was al gebeurd ondertussen. Via Methode 1 (klassieke Add/Remove in het Control Panel)

Volledige uninstall en install is uitgevoerd , gevolgd van de activatie.

Zie ook deze pagina waar ik commentarieerde.

De oplossingen die aangereikt worden werkten niet voor mij.

Nog steeds het foutbericht Word/Outlook kan het werkbestand niet vinden (dan wel in het Engels)

Ik kan echter wel in de modules werken. Hoelang weet ik niet, vooraleer het zal blokkeren.

Ik had vroeger het probleem met Outlook 2003 ook, maar kon het oplossen. Misschien vind ik daar nog nota's van terug.

Mocht iemand (zonder problemen) werken met Windows XP en Office 2010 had ik graag enkele vragen gesteld over :

1. Environment Variables (heb ze nu veranderd, zonder resultaat)

Er zijn 'Systeem' en 'Gebruiker" instellingen, die vermoedelijk nog fout zijn ingesteld. Ik kan geen screenshot tonen omdat M$ de vensters zo klein maakt, dat men continu moet spelen met de schuifbalken om iets te kunnen aflezen !

2. Bepaalde registersleutels

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.