Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een oud tweede hands computertje gekocht maar dat ding maakt een herrie

nu heb ik Everest er op gezet

en dit zijn de temperaturen en de fan speed

Temperaturen

Moederbord 27 °C (81 °F)

CPU 35 °C (95 °F)

Aux 24 °C (75 °F)

Seagate ST320413A 30 °C (86 °F)

Koelingsventilatoren

CPU 4561 RPM

Spanningswaarde

CPU Core 1.74 V

+2.5 V 1.52 V

+3.3 V 3.25 V

+5 V 4.78 V

+12 V 12.59 V

kan mijn fan langzamer? zoja hoe?

Geplaatst:

kan je even het type moederbord opgeven? Zal dan wel ff kijken ernaar.

Geplaatst:

ik heb "eventjes" de manual bekeken van dat moederbord (en wat is epox een ***site; duurt bijna 2.5 uur om een manual te downloaden :X), en je hebt blijkbaar geen mogelijkheden op je moederbord zitten om hardwarematig de temperatuur van je cpu te regelen, dus de enige mogelijk is met een programma zoals speedfan, of met een Zalman Fanmate (oid).

Weet je eigenlijk goed waar de herrie vandaan komt? Dat kan zowel uit de voeding, van de cpu of van de videokaart komen. Als het de videokaart is die veel lawaai maakt dan heeft het natuurlijkw einig nut om je cpukoeler te optimaliseren...

Geplaatst:

Als je speedfan opstart zou je iets in deze stijl moeten krijgen;

speedfan.jpg

Het aantal fanspeeds / temperaturen / spanningen kan afwijken, maar het zal er altijd in die richting uit zien. Naast cpu zie je die pijltjes staan, daarmee kan je normaal regelen aan welke snelheid je ventilatoren draaien. In deze prent heeft die persoon zijn ventilatoren aan 30% draaien.

Let er sowieso op dat je je ventilatorinstellingen pas aanpast als je temperatuur volledig maximaal is (dwz, draai eerst een minuutje of 10 CPU-burnin oid), en verlaag dan terwijl dat programma je cpu belast geleidelijk aan (geef hem tijd om een evenwicht qua temperatuur te vinden) je fanspeed en laat je temperatuur niet boven de 55° uit komen. Je zal een punt vinden waarop hij rond de 50-55° zit als je cpu belast is, onthoud die waarde & zet hem elke keer als je je pc start rond die waarde.

Een mooiere manier (moet je maar 1x die procedure doen) is op die manier het toerental natrekken waarop je geen oververhitting krijgt, en dan een zalman fanmate halen. Steek die ertussen (is echt kinderspel, dat lukt iedereen) en draai je ventilatorsnelheid naar beneden tot het toerental (te bekijken met speedfan) ongeveer hetzelfde is of als je het met speedfan naar beneden draaide. Het voordeel van deze manier is dat je maar 1x iets moet instellen, en niet elke keer dat je je pc opstart speedfan nog eens moet gebruiken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.