Ga naar inhoud

Nvidia gt 220 wordt te heet


iDutch

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Na een tijd zoeken naar oplossingen voor mijn grafische kaart die te heet wordt, heb ik besloten er hier een topic over te starten.

Het is een tijdje geleden dat mij pc wat meer herrie begon te maken, vooral tijdens het gamen (fan van gpu die harder moest draaien). Dit kabbelde zo voort en ik zocht er eigenlijk niet echt iets achter. Na een tijdje echter liep de pc vast nadat een game zo'n 10 minuten aan het draaien was (beeld op zwart, geluid ratelt). Na een aantal keer heb ik de computerkast open gemaakt en hier bleek best wel veel stof in te zitten. Ik hoopte dat wanneer ik de pc is grondig zou schoonmaken het probleem vanzelf wel zou overgaan.

Ik heb het programma speccy gedownload om de temperaturen te monitoren. In idle stand draait de geforce gt 220 op zo'n 45/50 graden, maar wanneer een game gestart wordt vliegt de temperatuur richting de 80/90 graden en ik heb zelfs temperaturen van rond de 100 meegemaakt. Teleurgesteld dat de schoonmaakbeurt niet hielp, ben ik bij een kennis geweest om de koelpasta te vernieuwen. Dit had geen enkel effect. De grafische kaart wordt actief gekoeld door een kleine fan. Deze draait soepel maar is wel een slag kleiner dan de fans die normaliter op de gt 220 zitten wanneer je deze in de winkel koopt.

Ik dacht dat de oplossing zou zijn om een nieuwe grafische kaart te kopen, eventueel over te stappen op de gt 240. Toen las ik op internet dat het ook aan de voeding kan liggen (ik weet niet het merk, maar de voeding is 300w).

Ik heb nu dus geen idee wat het probleem is, volgens mij in ieder geval niet dat:

- de fans niet draaien.

- de koelpasta is opgedroogd.

Misschien dat:

- De grafische kaart te vaak te heet is geworden en deze beschadigt is.

- De voeding niet meer goed is (ik heb hier bar weinig verstand van).

Overzicht Speccy (idle stand):

PC: Dell inspiron 545 MT van iets meer dan 2 jaar oud.

Besturingssysteem

MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

Processor

Intel Core 2 Duo E7500 @ 2.93GHz 32 °C

Wolfdale 45nm Technologie

RAM

6,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 398MHz (6-6-6-18)

Moederbord

Dell Inc. 0N826N (Socket 775) 40 °C

Graphics

DELL ST2310 (1920x1080@60Hz)

1024MBGeForce GT 220 (nVidia) 46 °C

Harde schijven

625GB Western Digital WDC WD6400AAKS-75A7B2 ATA Device (SATA) 33 °C

Optische schijven

HL-DT-ST DVD+-RW GH50N ATA Device

Audio

Realtek High Definition Audio

Wanneer meer gegevens vereist zijn dan hoor ik het graag en ga ik mijn best doen deze te verzamelen.

Met vriendelijke groet,

Arjo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk is denk ik Hipro.

Model: HP-P3017F3P

AC Input (50-60Hz) 100-127v~/ 9A

DC Output +5v ---/22A, +3.3V ---/ 17A

+5V and +3.3V shall not exceed 160W.

Max output power: 300W

Er staat ook nog allemaal chinees tussen en nog wat meer V's en A's. Weet niet of ik nu het belangrijkste hier heb neergezet, maar ik kan er weinig meer van maken ook door dat Chinees ertussendoor.

Denk dat je echter al een eind komt met het model, merk en aantal watt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan je specificaties te zien zou je voeding deze set-up moeten aankunnen.

Het probleem met de temperatuur van je grafische kaart heeft verder niets met je voeding te maken. :hmmmm:

Heb je de koeler van je grafische kaart ook stofvrij gemaakt en om welk spel gaat het.

Met Can You Run It kun je nagaan of je grafische kaart geschikt is om je spel te spelen.

Het is wel zo dat als je een andere grafische kaart aanschaft je moet opletten dat je voeding ze van genoeg stroom kan voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, mooi dat ik de voeding buiten beschouwing kan laten. Als ik een nieuwe grafische kaart koop, dan ga ik van de geforce gt 220 naar de geforce gt 240 (deze heeft evenveel voeding nodig).

Mijn pc kan geen één spel op normale temperatuur draaien. Minecraft bijvoorbeeld, wanneer je het spel opstart vliegt de temperatuur zonder ophouden richting de 100 graden. Nu ben ik zo wijs om gewoon niet meer te spelen of bij het spel meteen weer af te sluiten wanneer de grafische kaart op 80 graden zit (binnen 2 minuten).

Idle draait de grafische kaart op het moment ook veel te warm. 45/50 graden tegenover 30 graden wat ongeveer normaal is voor deze kaart in idle stand.

Toen er nog veel stof in de pc zat is de pc een paar keer uit voorzorg vastgelopen omdat de grafische kaart te warm was. Het is echter heel raar dat er zich geen enkele verbetering voordoet wanneer de pc helemaal schoon is gemaakt.

- Alle fan's zijn schoon, ook die van de grafische kaart.

- Er is nieuwe koelpasta aangebracht.

- De fan van de gpu draait op volle toeren wanneer deze warm wordt, niet dat deze kapot is ofzo.

Dus: kan mijn kaart beschadigd zijn door de paar vastlopers die ontstonden door het te heet worden (oorzaak: het stof)

Grafisch wordt alles goed weergegeven, dus echt verbrand is de kaart ook niet.

Als ik nu zeker wist dat de aanschaf van de geforce gt 240 alle problemen wat betreft hitte en vastlopers zou voorkomen dan zal ik deze meteen bestellen. Het is alleen de vraag of er andere oorzaken kunnen zijn en waarom de kaart zo raar doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt nieuwe koelpasta aangebracht, dit is waarschijnlijk de koelpasta van je CPU(processor)?

Ben bij een kennis geweest, hij heeft de grafische kaart losgehaald, de fan losgeklikt, stofvrij gemaakt, oude koelpasta eraf gehaald en nieuwe koelpasta op de chip van de grafische kaart gesmeerd. Hierna draaide de grafische kaart nog op dezelfde temperaturen als daarvoor, het had geen enkel effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik doorheb dat de grafische kaart te heet wordt met gamen, game ik helemaal niet meer. De kaart warmt zo snel op dat dit niet te doen is. Wachten tot de pc zich uit voorzorg vast laat lopen omdat de grafische kaart te heet is heeft ook geen zin en lijkt me alleen maar schadelijk. Ik neem aan dat de keren dat de pc vastliep de kaart rond de 105/110 zat, het hoogste dat ik zelf gezien heb is 95/100 ongeveer (ga dit niet constant proberen, is alleen maar schadelijk...)

Ik weet niet of een grafische kaart kapot gaat wanneer de temperatuur hiervan de pc laat vastlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.