Ga naar inhoud

Nieuwe pc

Aanbevolen berichten

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ja, met mijn grakas zou ik zelfs op mijn 22" scherm toch nog goeie resultaten moeten behalen :-). Ik heb wel gekozen voor een Logitech MX518 ipv een razer. Kweet niet waarom, maar ze zag er mij wel leuk en handig uit. Ze was bovendien ook iets goedkoper dan de razers, en voor zover ik gelezen heb, is het ook geen slechte muis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik ben nog op zoek naar een goede all-in-one printer. Ik druk vooral zwart-wit af, maar af en toe zitten er ook kleurenelementen in. Ik zou dus toch graag een kleurenprinter hebben. Wanneer ik trouwens tekst afdruk, moet de kwaliteit daarvan wel hoog zijn en bv niet uitlopen als je markeert. Ik dacht daarom aan laserjet, maar die zijn blijkbaar erg duur voor kleurenprinters (zeker all in one). Vandaar heeft men mij pigmentinkt aangeraden voor een inktjet.

Kortom, ik zoek een printer die goede kwaliteit van tekst moet kunnen afleveren, maar ook kleur moet aankunnen. Foto's afdrukken doe ik nauwelijks tot niet, dus is van secundair belang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tekst kunnen markeren ligt aan je markers, er zijn er uit waarmee je op geprinte bladeren kan markeren (zoals Stabilo Boss fluostiften, daarmee kan je zonder dat het echt uitloopt markeren).

Anders moet je inderdaad naar de lasers gaan (en dan nog naar de dure ook). Laat je in een pcwinkel niet verleiden om een 90€ laserprinter te kopen voor je zwartwit werk & een all in one voor de paar keren dat je kleuren kopieert; die instaplasers zijn rommel.

Je koopt zogenaamd een laser omdat je er veel (en vooral goedkoop) zwartwit mee kan printen, maar die instappers hebben bijna altijd een drum-unit die geschikt is om tot 5000 blz te printen, en daarna moet er een nieuwe drum in die bijna evenveel kost of de printer zelf. Ik heb zelf twee Brother HL 2030's gehad, en die waren alletwee na nog geen 7000 blz voor de vuilbak. Dan ben je nog goedkoper af met een gewone inktjetprinter...

Ik heb voor 3 klanten al een canon MP210 gezet, en die zijn daar allemaal tevreden over. Mooie afdrukken, en scan's van hoge kwaliteit (soms moet je wel ff manueel de resolutie verhogen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn op zich maar 2 systemen van printen; poeder & inbakken (laser dus) of drupjes inkt gooien (inktjet). Ze gaan die systemen niet combineren, aangezien je dan met een te hoge kostprijs gaat zitten. Het lasersysteem moet er namelijk in voor je zwart; en het inkjetsysteem erbij voor de kleuren...

Hoeveel print je per maand ongeveer af? Aan de hand daarvan kan je de overweging nemen of je eventueel toch niet voor een (duurdere) kleurenlaser kan gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

pigment en dye zijn beide voor inktjet hoor.

Pigment- en dyegebaseerde inkten

De meeste fabrikanten van inkjetprinters gebruiken normaal een pigmentgebaseerde zwarte inkt en dyegebaseerde inkt voor de andere kleuren. Het probleem is dat je een pigmentgebaseerde inkt (pigment = vaste kleurstof) niet kunt mengen met een dyegebaseerde inkt (dye = vloeibare kleurstof) vanwege hun onderling incompatibele chemische samenstelling. Een dye-inkt is namelijk in water oplosbaar en een pigmentinkt is dat niet. Het grootste zichtbare verschil tussen pigmentinkt en dye-inkt was, dat de dye-inkten over het algemeen iets vloeibaarder zijn, een vernis- of glansproduct aan boord hebben en dus ook qua afwerking mooier uitzien. Pigmentinkten waren in vergelijking daarmee iets matter. Dat laatste is tegenwoordig niet meer waar, want ook pigmentinkten kunnen voorzien worden van vernis-of glansbestanddelen. Het belangrijkste verschil is dan ook, dat pigmentinkten waterbestendig zijn en vrij goed bestand tegen verbleking. Vanwege hun oplosbaarheid in water zijn dye-inkten daarentegen uiteraard niet bestand tegen water en verbleken ook gemakkelijker.

Dus als je zwart nodig hebt in een kleurenmenging, kun je de pigmentgebaseerde zwarte inkt daar niet voor gebruiken. Bijgevolg gaan de meeste inkjets de andere kleuren gebruiken om daar een zwarte of tenminste zo donker mogelijke kleur mee samen te stellen. Er bestaan echter ook printers die twee soorten zwarte inkt voorzien: een dyegebaseerde om te mengen met de andere kleuren en een pigmentgebaseerde voor voornamelijk tekst of documenten met veel zwart erin. Nu vraag je je misschien af, waarom de printerfabrikanten dan niet gewoon kiezen voor alleen maar pigmentgebaseerde inkten? Wel, pigmentinkten laten zich veel moeilijker tot een bepaalde kleur mengen: dat gaat gemakkelijker met dye-inkten en het resultaat is ook mooier. Epson heeft zeer recent als enige fabrikant een printer op de markt gebracht die alleen maar met pigmentinkten werkt: zij hebben het mengprobleem van pigmentinkten blijkbaar opgelost.

Dit is een tekst uit 2004, dus er moeten ondertss waarschijnlijk wel een heel aantal printers zijn met pigmentinkt. De vraag is alleen: wélke. En welke combineren dus pigment en dye, zodat je zowel qua kleur goed zit als qua tekst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad ook nog een mooie combinatie.

Waar ik je wel op wil wijzen zijn de (vrij hoge) kosten van een dergelijk toestel;

Imaging Unit± 20.000 p.zwart ( 12.500 p.kleur )Waste Toner Container± 12.000 p.zwart ( 3.000 p.kleur )

Kostprijs van een Imaging Unit; 120$ excl BTW

Kostprijs van een Waste Toner Container; 15$ excl BTW

Kostprijs Zwarte toner / 2000 Blz; 48€.

Stel dat je er enkel zwart mee print (je plant niet echt om er kleur mee te gaan printen, foto's kan hij maar amper aan, de doorsnee 5 jaar oude instapprinter is daar al beter in), dan kan je aannemen dat het toestel zo'n 20.000 blz mee gaat (daarna is je imaging unit kapot, en dat loont niet om te herstellen)

Print je echt veel, dan kom je met een gewone inktjet goedkoper uit:

1x printer @165€

9x toner @48€

1x waste toner unit @15€

---

585€'s

Stel je gaat voor een basis inktjet

2x HP d2360 70€ (gaat over het algemeen minder lang mee dan een laser; hoewel mijn huidige HP inktjet al op bijna 30.000 blz zit. Op zich is het ook logisch dat die HP's dat zo lang uithouden; de stukken die echt verslijten worden elke keer je een nieuwe cardridge steekt verwisseld.)

24x cardridge 22 16€ (800blz per cardridge is qua tekst zowat wat je haalt op gewone stand, de snelprint haal je er 1200 uit)

---

524€'s

Met de inktjets heb je 2x garantie (want 2 printers) en kan je mooiere foto's printen als je dat wil.

Ik zal morgen eens kijken om een blaadje te printen & er met fluostiften over te gaan; aangezien je inkt niet meer zo erg uitloopt of vroeger, daarvoor moet je echt al een eindje met je stift op dezelfde plaats blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik weet dus niet hoe het zit met de huidige kwaliteit van inkjet printers, ik heb er al even geen meer gehad. Bij een vriend van me hebben ze echter een laser, en das is echt topkwaliteit qua teksten (foto's is zwak, maar dat doe ik sowieso toch niet).

Wat ik dus belangrijk vind, is

1. kwaliteit van tekst (goede kwaliteit, niet uitlopen (dus 'waterbestendig')). IK hecht vooral belang aan de presentatie van zulke teksten

2. mogelijkheid tot afdrukken kleurenlogo's etc

Op zich hoeft het dus idd geen laserprinter te zijn, maar als ik met uitlopende teksten zit of met printers die heel mooi foto's drukken, maar qua tekst vrij zwak zijn, dan geef ik liever iets meer uit aan een laser, snap je?

In ieder geval apprecieer ik je mening heel erg, want ik ben er jammer genoeg niet goed genoeg in thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.