Ga naar inhoud

Windows 98 onder Vista installeren

Aanbevolen berichten

Omdat ik nog een aantal games heb die niet meer onder XP of Vista werken, wil ik op mijn huidige PC, waarop Vista Home Premium is geïnstalleerd, een versie van Windows 98 installeren. Uit Help en ondersteuning van Vista leid ik af dat dat kan (dual boot installatie).

Ik heb op de harde schijf een aparte partitie aangemaakt (M), groot 10 Gb, en wil daar Windows 98 laten draaien. Ik heb een installatie-cd-rom met Windows 98.

Wie heeft dit meer gedaan of kan mij precies (stap voor stap) vertellen hoe ik dit kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je anders even laten weten welke PC (moederbord of chipset is belangrijk) je hebt? Er zijn veel recente chipsets waar je gewoon geen windows 98 meer op kan installeren... aangezien je een recente pc hebt (ga ik vanuit, aangezien je vista hebt) kan het dus zijn dat dat niet meer gaat werken...

Wat je wel kan doen is windows 98 virtueel draaien in VMWare, maar ik weet niet goed of je daar degelijk games mee kan spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus een MSI moederbord op basis van de Chipset VIA P4M890.

Heb je even geluk, die Via chipsets kan je nog Windows 98 op draaien ;)

Ik vrees echter dat je (voor je boot in orde te houden) wel eerst de windows 98 moet installeren en dan pas de Vista, wat in jouw geval nogal moeilijk zal gaan (vista staat er nl op).

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan lukken, maar het vervelende is dat je normaal eerst de oude windows moet installeren, en dan pas de nieuwe. In dit geval staat de nieuwe er al op, dus de oude nog installeren is wat moeilijker.

Je kan proberen om de 98 er naast te installeren & dan via de Vista DVD de mbr fixen, maar ik zou daar zelf al niet graag aan beginnen (kans dat je vista installatie ook om zeep is).

Als je het persé wil gewoon van alles wat je hebt een backup nemen en eerst de windows 98 installeren. Daarna met een standaard OEM CD (dus niet de recovery die je bij je pc krijgt, je zal dus elders een Vista home premium OEM cd moeten vinden) en het serienummer op je pc installeren, en daar dan alle programma's die je gebruikt opnieuw opzetten.

Véél werk dus. Verder vraag ik me af waarom de keuze voor windows 98? XP draait normaal alles wat onder 98 draait perfect...

Waar ik niet zeker van ben is hoe games presteren onder VMware, dat kan je eventueel proberen (kan geen probleem geven). VMware is een programma waardoor je een besturingssysteem kan draaien terwijl je windows draait. Het doet dus een computer na, en je kan er allerhande dingen op uitproberen (zoals vb een windows 98 installatie). Aangezien je pc echter zowel die vista als die 98 tezelfdertijd moet draaien is dat qua gaming normaal ongeschikt (veel te zwaar) maar als je het over windows 98 games hebt dan zou het misschien wel kunnen. Ik zou het voor je willen testen, maar mijn telemeter zit er al bijna door & ik kan vmware dus niet meer binnenhalen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.