Ga naar inhoud

Voeding met vermogen van 2kW onder de loep genomen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De heren van Overclockers Club hebben een 2000W-voeding getest. De E-Power EP-2KW blijkt een kwalitatief zeer goede voeding, hoewel voor de prijs van 699 dollar ook niet minder mag worden verwacht.

De EP-2KW is met zijn afmetingen van 19 bij 17,8 bij 21,6cm beslist geen compacte psu. Hij wordt gekoeld door twee 120mm-Sanyo Denki San Ace-ventilators die ieder een luchtverplaatsing van ruwweg 150m³/h behalen en 40dB aan geluid produceert, maar volgens de reviewers is het geen irritant gezoem.

Middels de din-connectors op de 'break out box', die elders in de behuizing kan worden geplaatst, biedt de EP-2KW tien din-connectors zestien sata-, vier molex-, twee fdd- en vijf pci-e-aansluitingen. Drie leds en drie bijbehorende potmeters geven de gebruiker de mogelijkheid de uitgaande spanningen nauwkeurig bij te stellen.

1204917473.jpgDe voeding werd getest met een systeem dat bestond uit een AMD Athlon64 6000+, een Gigabyte MA790FX-DS5, een PowerColor HD2600 Pro en drie sata-harde schijven. De spanningslijnen bleven netjes binnen de toleranties, maar de rond de 110 euro kostende Antec NeoPower 650 die ter referentie werd gebruikt, deed het vrijwel even goed.

De reviewers concluderen dat de voeding op de toekomst is voorbereid en zijn geld waard is, gezien het huidige prijspeil van 1000W-voedingen. De enige nadelen van de EP-2KW zijn het formaat en de relatief korte verbinding tussen de voeding en de 'break out box'.

InputsAansluitingen2x 3-pin ACNetspanning110-240V, 50/60HzOutput+3,3V28A+5V28A+12V120A+12V220A+12V320A+12V422A+12V522A+12V622A+12V722A-12V0,8A+5Vsb7AAansluitingen20 + 4pins112V, 4 pins112V, 8 pins1Sata16pci-e, 6 pins2Pci-e, 6+2 pins3Molex6Fdd2

bron: tweakers.net

p.s.

ik vind het zelf niet zo een goede test.

ze hadden er iets veeeeel zwaarders (meer stroomvagends) op moeten aansluiten, nu word er echt maar heel weinig van de voeding gevraagd!

Geplaatst:

Volstrekt nutteloos lijkt me. Wie heeft er nu in godsnaam 2kW nodig???

De top grafische kaarten doen het met 200w voor een kaart ook wel, dus als je er al 4 steekt kom je nog maar op 800w uit. Dikke DualCPU erbij en je raakt op een 1000w. Ga je dan echt serieus 1000w verstoken met je harde schijven...

Wat ik op zich pas heel jammer vind is dat er totaal geen sprake is van het rendement van die voeding (iets wat toch vrij belangrijk wordt) tov de belasting. En 40dB niet storend qua geluid? Ik vraag me af welke andere koelers ze gebruikt hebben als dat al niet stoort :D

Geplaatst:

achja, je hebt mensen en je hebt mensen.

kijk dit anders eens.

hier zouden ze hem misschien wel in kunnen gebruiken. (skulltrail platform)

of in servers, dat zou ook nog wel een uitkomst kunnen zijn.

en inderdaad, een rendements controle zou ook wel beter zijn.

en idd, 40db... gelijk iets anders in stampen dan aan fans

maarja, je het natuurlijk altijd baas boven baas :biggrin: denk dat dit daar ook wel over gaat ;)

Geplaatst:

whaaaaa die link is dodelijk en monsterlijk groot yannick!

wie zoiets in zn huiskamer heeft staan moet wel ziekelijk veel tegelijk doen.

en indd.. wie heeft er nou 2000W nodig?

Geplaatst:

Dat hangt er een beetje vanaf. Ik heb bijvoorbeeld 12 harde schijven in mijn systeempje hangen (waaronder 2 10.000Rpm schijven), en als ik opstart trekken die schijven alleen al elk 2.8 ampere op de 12V lijn uit mijn voeding, dus een totaal van 34 ampere. Enkel mijn harde schijven sleuren dus al 400w uit mijn voeding voor te starten. Bij gewoon gebruik hebben die schijven maar 1 ampere nodig, dus dan komen ze toe met een 150 wat.

Verder heb ik een CPU die een van de meest verslindende is (AMD X2 4400, verbruikt standaard 110w). Die is "wat" overklokt, en de vcore is opgetrokken van 1.35 naar 1.75 volt, dus als je daar het vermogen bekijkt is dat zo'n 185w.

Qua branders heb ik nu 4DVDbranders zitten, die als die in gebruik zijn toch ook een 6A kunnen verbruiken (weer bijna 80w erbij)

Als grafische kaart hangt er bij mij nu een simpel dingetje in (x800GT), dus dat verbruikt niet zoveel (wat of 30)

Als ik start heb ik rond de 620wat nodig; toch een vrij groot resultaat. Ik heb zelf een OCZ 520W zitten (dus minder dan wat die pc nodig heeft om te starten), maar aangezien OCZ echt zware & stabiele voedingen maakt kan die voeding het probleemloos aan om een paar seconden 100w méér te leveren dan waarvoor ze gemaakt is. Je zou dat eens met een Sweex 550w moeten proberen starten ;)

Geplaatst:

dat klopt de Sweex hebben ultieme voedingen. Heb zelf een Antec 650 W.

Maar jij hebt 12 harde schijven in je systeem, en dat heeft de gemiddelde pc-gebruiker niet. En indd als je overklokt kom je ook wat hoger in je wattage, maar dat is maar hoe ver je overklokt. Maar dan zal je nimmer niet aan 2000 W komen haha. :laugh:

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.