Ga naar inhoud

Info ivm partities

mani88

Aanbevolen berichten

Ik zou 3 partities willen aanmaken op mijn PC:

C-partitie => enkel voor installatie van het systeem (Windows XP)

D-partitie => enkel voor installatie van programma's

E-partitie => voor mijn documenten, muziek, films,...

Nu mijn vragen zijn:

1. Is het "gevaarlijk" om programma's op een andere partitie dan de C-schijf te installeren?

2. Zouden jullie dit aanraden? Want tenslotte.. als ik dan mijn PC moet formatteren in het geval dat mijn systeem vastloopt, dan moet ik enkel de C-schijf formatteren.. Aangezien dat daar geen programma's op staan geïnstalleerd (die staan op de D), moet ik deze na formatteren niet herinstalleren. Bovendien moet ik ook geen back-ups ofzo nemen, want al mijn documenten + downloads staan op de E-partitie. Het is omwille van die redenen dat ik deze indeling van partities zou doen.

En indien jullie dit systeem zouden aanraden:

3. Hoe groot moet de C-partitie minimaal zijn om er mijn besturingssysteem op te kunnen instelleren?

4. Welk bestandssysteem raden jullie aan: FAT32 of NTFS. En waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat werkt zo simpel allemaal niet hoor, u kan de programmas op de d zetten maar in geval van formateren en herinstalleren van windows zal u alsnog alles terug moeten installeren, de meeste programmas schijven naamalijk infor betreffende hun settings en registraties enz weg naar het register van windows en bij een clean install van windows is er dus een nieuw register en als daar niets meer staat van het betreffende programma zal het ook niet meer werken. wat de windows partitie betreft wel daar zou ik voor xp toch een 20gb nemen minstens, updates en dergelijke komen ook op die partitie, wat bestands indeling betreft heb je op die windows partitie niet veel keuze, deze zal automatisch ntfs zijn, voor de rest maakt het niet erg zoveel uit en kan later nog worden omgezet zonder dat er schade aan programmas en data gebeurd. geen backups nemen is toch gevaarlijk, oke data zal gevrijwaard zijn bij een windows crach maar wat als de hardeschijf het begeeft ? toch maar op regelmatige tijden een backup nemen op een externe hardeschijf, deze zijn immers niet meer zo duur tegenwoordig. nog vragen vuur ze maar af. hopelijk komt u aan mijn info uit en anders horen we het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, heel erg bedankt ;)

Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik geen back-ups hoef te nemen indien ik Windows herinstalleer.. want in dat geval hoef ik enkel de C-schijf te formatteren en niet de andere partities.. Dus mijn documenten blijven bewaard.. Dit is toch correct hé, wat ik nu zeg?

wat bestands indeling betreft heb je op die windows partitie niet veel keuze, deze zal automatisch ntfs zijn

Waarom automatisch NTFS? Ik heb nochtans een laptop van Acer (met Windows XP op geïnstalleerd) en als ik bij de eigenschappen van mijn C-schijf kijk, dan is de bestandsindeling FAT32..

Link naar reactie
Delen op andere sites

xp zou ik toch maar ntfs doen geloof me en ja is perfect mogelijk om fat32 te kiezen tijdens de setup maar default staat ntfs geselecteerd, wat die data partitie betreft is het juist dat deze blijft behouden, wel zien wat u doet tijdens de setup en de partitietable behouden zoals u deze zal instellen en anders is alles weg. de programmas paritie zou ik ook wel formateren maar dit kan je na de installatie van xp nog doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik u was zou ik de hardeschijf in 2e delen, een c en een d dus

installeer op uw c windows en alle andere programma's/games

dan kun u de d schijf voor uw data gebruiken.

zoals Psoultions al zegt moet u de programma alsnog opnieuw installeren nadat u windows opnieuw heeft geinstalleert (als de programma's op een andere partitie staan)

ik zou zelf ook voor ntfs kiezen, aangezien de mogenlijkheden daarvan groter zijn.

je kan in fat32 bijvoorbeeld geen bestanden groter dan 4 gb plaatsen, dat is in ntfs geen probleem.

zie hier, een lijst van alle manieren waarop je een schijf kan partitioneren

• FAT (File Allocation Table) en NTFS (New Technology File System) zijn bestandssystemen die door de verschillende besturingssystemen van Microsoft worden gebruikt.

• Er bestaan vier versies van het FAT-bestandssysteem: FAT12, FAT16, VFAT en FAT32.

• FAT12 kan alleen maar worden gebruikt voor erg kleine schijven zoals diskettes en harde schijven die maximaal 16 MB groot zijn. Alle besturingssystemen van Microsoft ondersteunen FAT12.

• Zelfs de Apple Macintosh’s Mac OS kan het FAT12 bestandssysteem lezen waardoor Macintosh computers diskettes van een pc kunnen lezen.

• FAT16 partities kunnen worden gelezen door DOS v4.0 en hoger, Windows 9x, Windows NT en Windows 2000. Linux geeft ook ondersteuning voor FAT16 partities.

• FAT16 gebruikt het beruchte "8.3" naamgevingsschema voor al haar bestanden, dit betekend dat maximaal 8 lettertekens gebruikt kunnen worden voor bestandsnamen die gevolgd worden door een extensie met drie lettertekens.

• Er kunnen gewoonlijk maximaal 512 items in de hoofdmap van de harde schijf worden vermeld. Items zijn o.a. mappen en bestanden. Op Windows 9x computers die FAT16 gebruiken, is de hoofdmap beperkt tot minder dan 512 items, als gevolg van de extra vereisten voor lange bestandsnamen.

• In DOS worden FAT16 partities gecreëerd met behulp van het hulpprogramma FDISK. (formatteerschijf) Zodra de harde schijf is geformatteerd, creëert FAT16 automatisch clusters in de juiste afmetingen.

• Op Windows NT, kan het schijfbeheer worden gebruikt om FAT16 bestandssystemen te creëren. Op Windows 2000, kan het hulpprogramma schijfbeheer worden gebruikt om FAT16 bestandssystemen te creëren.

• VFAT, oftewel Virtual File Allocation Table, is een modificatie op FAT16 dat door Microsoft voor Windows 95 gecreëerd is. VFAT gebruikt een 32-bit stuurprogramma in Windows, waardoor sneller toegang verkregen wordt op het bestandssysteem. VFAT maakt het ook mogelijk bestandsnamen met maximaal 255 lettertekens te creëren.

• VFAT is ook achterwaarts compatibel met DOS en Windows 3.1. VFAT zal een 8.3 letterteken-bestandsnaam van een lange bestandsnaam creëren voor besturingssystemen die geen lange bestandsnamen ondersteunen.

• Het FAT32 bestandssysteem maakt partities groter dan 2 GB mogelijk en ondersteunt lange bestandsnamen.

• Daarnaast wordt FAT32 niet beperkt in het aantal items dat in de hoofdmap kan worden geplaatst.

• De tweede release van Windows 95 (Windows 95 OSR2) bevatte ondersteuning voor het FAT32 bestandssysteem, maar Windows 98 was het eerste besturingssysteem dat FAT32 ondersteunde en in de winkel gekocht kon worden.

• Het New Technology File System (NTFS), is het originele bestandssysteem van Windows NT. NTFS kan partities tot maximaal 32 TB ondersteunen. NTFS probeert ook om bestanden op de harde schijf te arrangeren om een optimale prestatie te krijgen.

• NTFS heeft, in tegenstelling tot het FAT-bestandssysteem, een geavanceerde beveiliging. Machtigingen kunnen aan specifieke bestanden en gebruikers worden toegewezen. (Onder FAT kunnen machtigingen alleen aan mappen worden toegewezen.)

• De versie van NTFS, dat onderdeel uitmaakt van Windows 2000, kan ook bestanden coderen.

• NTFS behoudt meerdere kopieën van de database die het gebruikt om de bestanden te volgen. Wanneer de database beschadigt raakt kan NTFS het bestandssysteem repareren met behulp van één van de andere kopieën.

• Op dit moment wordt NTFS alleen ondersteund door op Windows NT gebaseerde besturingssystemen, zoals Windows 2000 en Windows XP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.