Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik zou graag thuis een netwerk installeren tussen drie computers maar als ik de wizard voor het aanmaken van een netwerk voltooi vindt hij het netwerk niet. Ik heb telenet en de computers zijn met elkaar verbonden via een router en ook nog een hub.

tx

• Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

hoe zit je netwerk precies in elkaar (snap namelijk niet waarom je nog een hub ertussen hebt?)

Wat je dus in principe (het makkelijkste dan toch) doet is;

Straat ----- Modem ---- | WAN poort van je router |------ PC1
                                                 |------ PC2
                                                 |------ pc3

Dat hubje heb je in principe totaal niet nodig. Je router gaat dan pc 1 tot 3 voorzien van een IP adres (héél vaak 192.168.0.2 tem 4). (om dit te controleren even kijken of je pc's een ip toegewezen gekregen zijn van je router)

Dan moet je in principe die wizard zelfs niet te gebruiken, als je in dezelfde iprange zit kan je met je windows zelf perfect werken.

Daarna kan je met een programmatje zoals netscan (Download netscan.exe) alle pc's en andere toestellen (zoals netwerkprinters, hetwerkhd's, en alle andere zaken die een IP krijgen) op je netwerk opsporen. Daar moet je die andere pc's bij zien staan.

Geplaatst:

7 PC's :s

Je spreekt daarjuist over een router, en nu spreek je over 2 hubs. over welke toestellen gaat het precies?

Als je namelijk 2 hubs achter je modem hangt is het normaal dat het niet gaat werken ;)

Geplaatst:

wel het maakt uit welke "kastjes" je staan hebt hoe je het moet doen.

Geef anders eens de typenummers op die op die "kastjes" staan, ik zal ff kijken wat het dan precies zijn.

Geplaatst:

met een 5 poort switch alleen ga je uiteraard nooit 7 pc's van internet kunnen voorzien ;), dus ik ga er vanuit dat je 2 dergelijke switches hebt? Indien niet, laat dan ff weten wat dat ander toestelletje precies is.

Mogelijkheid 1;

Aangezien een switch dom is kan die zelf geen IP adressen uitdelen aan je computers (en telenet geeft maar 2 externe ip adressen bij het standaard abo, en 4 bij het duurste), dus dat moet je zelf manueel instellen.

Start ELKE pc die van internet voorzien moet worden op, ga naar configuraitescherm - netwerkenverbindingen. REchtermuisklik op je netwerkverbinding waar je internet binnenkomt (dat zal normaal je netwerkkaart zijn) en dan op eigenschappen klikken. Daar kan je in het tabblad algemeen op Internet-protocol (TCPIP) klikken, en dan op eigenschappen. Daar klik je op "het volgende ip adres gebruiken". Dan vul je daaronder een IP adres in (zijnde 192.168.0.1 voor de eerste pc tot en met 192.168.0.7 voor de laatste pc) en een subnetmasker (255.255.255.0 op elke pc hetzelfde).

Nu gaan je computers wel in een netwerkje kunnen aangezien ze een IP adres kunnen krijgen. Neem Switch 1 en hang daar 3 computers aan met een straigth cable. Neem Switch 2 en hang daar 4 computers aan met een straight cable.

Start je pc's op & voer eens netscan uit, normaal gaat hij op switch 1 direct 3 pc's zien hangen & op switch 2 4 pc's, en gaan de nummers die hij opgeeft mooi die ip adressen gaande van 192.168.0.1-7 zijn. Verbind dan switch 1 aan switch 2 met een crossed cable (geen standaard netwerkkabeltje dus).

Dan zit je 2de switch volledig vol met kabels, en blijft er op je eerste switch nog 1 poortje over. Als dat een WAN-poort is (dat gaat er altijd duidelijk op staan) dan moet je hem met een standaard kabel aan je telenet modem hangen, anders moet dit met een crossed cable gebeuren. Normaal moet je vanaf dan perfect internet hebben op je 7 PC's. Houdt er echter rekening mee dat een goedkope switch maar een 400 tal connecties tegelijk kan openhouden (anders crasht de boel), dus als je met 4 of meer PC's tegelijk gaat beginnen P2P programmas zoals shareazea oid draaien, je eerste switch onherroepelijk vast gaat lopen, en dan moet je hem resetten. Probeer ook even te analyseren van welke pc's naar welke pc's het meeste netwerkverkeer gaat lopen, en hang die zoveel mogelijk op dezelfde switch, aangezien de verbinding tussen switch 1 en switch 2 hier de beperkende factor is.

Mogelijkheid 2.

Je vindt wat hierboven staat te veel werk & wil het toch liefst eenvoudiger.

Je loopt naar de winkel & koopt een routertje (DLink DIR 100 oid, kost 35€). Daar steek je op de wan poort je kabel die van je telenet modem komt. Je hangt 3pc's aan die router.

Dan schiet er op de router nog 1 poort over, daar steek je een gewone netwerkkabel in, hang je de switch aan. Aan die Switch hang je nog 4 andere pc's en je bent klaar. Geen softwareinstellingen oid te maken; de router deelt alle ip adressen uit.

Geplaatst:

dat lukt echt goe! ik heb het al op twee pc's geprobeerd en netscan uitgevoerd. Hij vindt de pc's nu wel maar ik heb er wel geen internet op... misschien dat ik mijn modem eens moet resetten? Ik heb de pc's wel al eens herstart maar daar ligt het blijkbaar niet aan.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.