Ga naar inhoud

drivers kunnen niet geïnstalleerd worden na herinstallatie PC


Gait

Aanbevolen berichten

Omdat mijn PC allerlei kuren begon te vertonen, heb ik hem leeg gemaakt en Windows XP helemaal opnieuw geïnstalleerd. De PC loopt nu weer als een zonnetje, maar ik heb helaas geen geluid. Als ik Apparaatbeheer open, zie ik dat er 3 drivers niet geïnstalleerd zijn (er staat een groot geel vraagteken voor):

- Audioapparaten op de bus voor High Definition Audio

- Onbekend apparaat

- SM-buscontroller

In eerste instantie was ook de driver voor de grafisch kaart niet geïnstalleerd, maar dat is me uiteindelijk wel gelukt. Het lukt me helaas niet de andere drivers te installeren.

Mijn systeemgegevens:

  • Processor - Intel Pentium Dual Core E3200(S775, 2x2.4GHz, 1MB, 800MHz FSB, Boxed)
  • Moederbord - ASUS P5N73-AM
  • Videokaart - nVidia GeForce 7050, max. resolution:1920x1440X32bpp, horiz.:115KHz vertic.:75Hz

  • Hardeschijf - Seagate 250GB SATA II 7200RPM
  • Geheugen - KINGSTON 2GB DDR2 800MHZ PC6400
  • Geluid - 7.1 CH HIGH DEFINITION Level Audio

Op advies van de leverancier van deze PC heb ik de volgende drivers proberen te installeren:

  • Intel Graphics Accelerator Driver V 6.14.10.4935 for Windows XP/64bit XP MCE(gelukt)
  • VIA Audio Driver V6.0.1.1430 for Windows 2000/2003/XP/Vista (niet gelukt)

  • Realtek LAN Driver V5.726.525.2009 for Windows XP/XP 64bit(WHQL) (niet gelukt)

Wie heeft een idee wat het probleem is en hoe ik dat op kan lossen?

Alvast mijn dank.

Gait

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar heb je de drivers vandaan gehaald?

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de volgende link vind je alvast alle benodigde drivers voor je systeem

>> ASUS - Motherboards- ASUS P5N73-AM

Selecteer je besturingssysteem, in jou geval Windows XP en download de laatste Chipset & Audio driver.

Installeer nu eerst de Chipset driver en als een reboot nodig is sta dit dan toe.

Vervolgens installeer je de Audio driver.

Lukt het nu met de installatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dasle, zoals ik in mijn eerste bericht al schreef, heb ik die drivers al geïnstalleerd. Als audiodriver heb ik voor VIA Audio Driver V6.0.1.1430 for Windows 2000/2003/XP/Vista gekozen. Maar ik weet niet zeker of dat de juiste is, ASUS geeft nl. een stuk of 4 mogelijkheden. Heb daarom later ook nog de V6.0.1.1450geïnstalleerd, maar ook dat werkt niet. Hij vindt gewoonweg mijn audioapparaat niet.

Weet je nog een list??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij welke apparaten in apparaatbeheer staat er nog een vermelding?

SM buscontroller zou via de chipset driver geïnstalleerd worden net zoals je Lan driver.

Het zou kunnen dat je voor het geluid geen gebruik maakt van de onboard geluidskaart maar van een aparte.

Rechtsklik in apparaatbeheer op Audioapparaten op de bus voor High Definition Audio en kies Eigenschappen

Vervolgens ga je naar het tabblad Details

post-24526-1417704854,003_thumb.png

Kies de optie Hardware-id's en vermeld eens de eerste regel wat in het venster eronder word getoont

Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende apparaten zijn niet geïnstalleerd:

post-32748-1417704861,761_thumb.png

En het probleem is dat hij helemaal geen geluidskaart herkent, terwijl die toch op het moederbord zit? In elk geval zit ie er wel in, want voor de herinstallatie van Windows had ik een prima geluid. De microfoon doet het trouwens ook niet.

Apparaatbeheer geeft de volgende gegevens:

post-32748-1417704861,7165_thumb.png

En de 1e regel op het tabblad Details is:

HDAUDIO\FUNC_01&VEN_1106&DEV_0397&SUBSYS_104383D6&REV_1000\4&33D7AEC4&0&0001

Kun je hier wat mee?

aangepast door Gait
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dasle, dat dacht ik ook, maar vandaag voor alle zekerheid toch maar eens een andere driver geprobeerd (de nieuwste op de ASUS-site: VIA_Audio_V6017600) en nu werkt het geluid weer!:D Raar, maar waar. Maar ik ben in elk geval heel blij dat het probleem is opgelost. Bedankt voor het meedenken.

---------- Post toegevoegd om 22:12 ---------- Vorige post was om 22:10 ----------

Heb overigens nog wel een vraag. Apparaatbeheer zegt dat er nu nog 2 drivers ontbreken, 1 voor Onbekend apparaat en 1 voor SM-buscontroler. Is dat een probleem? Ik merk er in elk geval nog niks van ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.