Ga naar inhoud

S.M.A.R.T. waarschuwing harde schijf

Eggy

Aanbevolen berichten

Ik installeerde het programma CrystalDiskInfo om de toestand van mijn harde schijven te kontroleren.

Mijn D schijf gaf een waarschuwing: reallocated sector count.

Ik gebruik deze schijf als systeem-backupschijf.

Ik had gedacht nog even te wachten gezien de prijzen van de HDD's na de overstromingen in Thailand zeer sterk stegen en nu pas beginnen te dalen.

Ik voeg een knipsel bij van CrystalDiskInfo.

Houdt mijn harde schijf het nog even vol of moet ik hem al vervangen. (Schijf is 5 jaar oud)

post-1595-1417704879,7089_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vond ik op Google bij je waarschuwing

The hard drive has run out of unused sectors to remap and data loss has already occurred.Backup whatever data you can/need and replace the hard drive.

Bron: Reallocated Sector Count Problem

Je kan ook het beste de schijf eens testen met een diagnose programma van je externe harde schijf zelf. Een diagnoseprogramma voor Samsung externe harde schijven. Wacht op reactie van anderen op dit forum alvorens zo'n programma te downloaden. (want zitten veel nep-programma's tussen op internet!)

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel veilige tools om je harddisk te testen.

Hier zijn er alvast twee. Het maakt niet uit dat ze niet van Samsung komen want deze 2 testen zowat alle harde schijven.

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dcd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Download op de website van Western Digital WinDlg_124.zip

Het gedownloade bestand dien je uit te pakken met b.v. Winzip of WinRar.

In de uitgepakte map dubbelklik je op WinDlg.exe.

Als Windows Vista of Windows 7 gebruiker rechtsklik je op WinDlg.exe en kies Als administrator uitvoeren.

Zet een vinkje bij "I accept this License Agreement" en klik op Next.

Een venster opent waarin je harddisks worden weergegeven.

Rechtsklik op de gewenste harddisk en kies Run Diagnostics waarna volgend venster verschijnt.

diagnostics.png

Selecteer EXTENDED TEST en klik op Start.

Nu gaat deze tool je harddisk controleren, dit kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de harddisk.

Vermeld het resultaat van deze test in een volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleszins bedankt voor de info kweezie wabbit.

Eerst heb ik toch al voor alle zekerheid een back-up gedaan van de D schijf op een externe disk.

Ondertussen heb ik al een nieuwe HDD besteld.

Ik zal de testen uitvoeren. Op het net heb ik wel opzoekingen gedaan. Daaruit bleek dat een fysieke herstelling van een HDD eigenlijk niet mogelijk is.

Nu ja, de bewuste HDD heeft op vijf jaar tijd zijn werk gedaan en is intensief gebruikt en niks is voor eeuwig.

Alleen komt het nu wat ongelegen omdat de prijzen van de HDD's nog wat aan de hoge kant zijn.

Ik zal het resultaat van de test hier posten, dus laat ik dit nog even open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien ik op korte termijn niet kan beschikken over een andere PC heb ik test 1 niet uitgevoerd.

Ik voerde test 2 wel uit en die was goed.

Ik voeg een knipsel bij.

post-1595-1417704881,5176_thumb.jpg

Ik voerde ook een test uit met 'Speedfan'. Die heeft ook een S.M.A.R.T. functie.

Ik voeg hiervan ook een knipsel bij.

post-1595-1417704881,5854_thumb.jpg

Volgens mij is mijn harde schijf D niet echt in onmiddellijk gevaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.