Ga naar inhoud

SSD installeren in laptop op plaats optische drive

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik voor school een Asus N71jq aangeschaft. Ik ging ervan uit dat deze laptop vliegensvlug zou werken met z'n i7 processor en redelijk zware grafische kaart, maar dit veel eigenlijk wat tegen. Vooral het opstarten gaat traag en hij durft nog wel eens haperen bij intensievere belasting. Dit ligt volgens mij aan de twee trage HDD's van slechts 5400rpm. Soms werkt mijn vaste pc (5 jaar oud)met een dual core AMD van 2.4GHz sneller/vlotter dan mijn laptop. Op de laptop staat een dualboot van twee windows 7 installaties (school/thuis) elk op een schijf van 500gb. Deze dual boot was achteraf gezien eigenlijk vrij nutteloos en deze zou kunnen verdwijnen na de aanpassingen.

Nu vroeg ik me af ofdat het eventueel de moeite zou zijn om door middel van enkele hardware aanpassingen de i7 processor ten volle te benutten.

De twee mogelijkheden waar ik aan dacht waren ofwel iets aan de bestaande schijven doen door ze te vervangen door 7200rpm schijven ofwel de optische drive vervangen door een SSD met een 'HDD caddy'. Eventueel deze:(HDDCaddy » Winkel).

De tweede optie lijkt me het meest interessant omdat ik die optische drive amper gebruik en het houdt niet veel in om een drive eventueel extern aan te sluiten. Het voordeel is dan ook dat ik niet heel de laptop hoef te openen om de twee schijven te vervangen én dan nog eens alles over te zetten.

Het is nu niet zo dat ik deze aanpassingen meteen zal uitvoeren. Hoogst waarschijnlijk zal ik wachten tot in juli wanneer ik meer tijd heb, maar ik had toch graag eventueel enkele meningen hierover gehad en ofdat het effectief nuttig zou kunnen zijn qua snelheidswinst.

Alvast bedankt,

Groetjes,

Stefan

Specs laptop:

Cpu: Intel core i7 720QM (1600Mhz tot 2800Mhz)

Ram: 4GB ddr3 ram

Graf. kaart: Ati Radeon HD5730

HDD: 2 x 500GB (5400 rpm)

Eventueel verdere info:

Model: Asus N71jq-TY005V

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-).

Ik heb dus dat programma gebruikt en het geeft inderdaad een heel gedetailleerd overzicht van mijn hardware, maar aangezien ik het niet vertrouw dat bijna al mijn netwerkeigenschappen online komen te staan zal ik de link hier niet posten. Ik wil wel het algemene overzicht posten vanuit het tekstbestand hieronder.

Besturingssysteem

MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

Processor

Intel Core i7 720QM @ 1.60GHz 59 °C

Clarksfield 45nm Technologie

RAM

4,00 GB Dual-Kanaal DDR3 @ 664MHz (9-9-9-24)

Moederbord

ASUSTeK Computer Inc. N71Jq (Socket 989)

Graphics

Algemeen PnP-beeldscherm (1600x900@60Hz)

ATI Mobility Radeon HD 5730 (ASUStek Computer Inc) 54 °C

Harde schijven

488GB Seagate ST9500325AS ATA Device (SATA) 41 °C

488GB Seagate ST9500325AS ATA Device (SATA) 35 °C

Optische schijven

MATSHITA DVD-RAM UJ890AS ATA Device

DTSoftBusCd00

Audio

Realtek High Definition Audio

Het is niet zo dat ik het forum niet vertrouw, ik vertrouw het internet in het algemeen niet ;-)

Hopelijk begrijpen jullie mijn keuze

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

aangezien ik het niet vertrouw dat bijna al mijn netwerkeigenschappen online

De netwerkeigenschappen betreffen enkel uw intern netwerk die zowat overal bekend is.

Daar is geen enkel gevaar bij dat we dat weten want op basis daar van kunnen we niet in uw computer komen.

De echte IP adres van uw router kan je hier bekijken en trouwens weten we op pch ook welke echte IP adres je hebt.

Maar daarmee kunnen we nog steeds niet in uw netwerk komen tenzij je alle poorten open hebt gezet.

Je kan dus perfect een speccy logje maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De netwerkeigenschappen betreffen enkel uw intern netwerk die zowat overal bekend is.

Daar is geen enkel gevaar bij dat we dat weten want op basis daar van kunnen we niet in uw computer komen.

De echte IP adres van uw router kan je hier bekijken en trouwens weten we op pch ook welke echte IP adres je hebt.

Maar daarmee kunnen we nog steeds niet in uw netwerk komen tenzij je alle poorten open hebt gezet.

Je kan dus perfect een speccy logje maken.

Nu weten we dat ook weer bij. Ik dacht dat men via deze info kon gaan scannen naar open poorten en dergelijke en zo binnendringen in mijn pc.

Voor het ogenblik heb ik mijn laptop niet bij, maar mijn broer kon een scan maken vanop zijn login met speccy en de link doorsturen.

Dus bij deze: http://speccy.piriform.com/results/Ihgad63LRf1tThu77ue0Mao

Het enige verschil zit in de gebruikersnaam, de systeemeigenschappen zullen wel dezelfde zijn ;-)

Bedankt alvast

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opstarten gaat traag en hij hapert wel eens, met haperen bedoel je dan even vast hangen, stotteren of word hij traag?

Toen je het speccy logje maakte was je laptop toen intensief aan het werk geweest, of was deze al een tijdje niets aan het doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opstarten gaat traag en hij hapert wel eens, met haperen bedoel je dan even vast hangen, stotteren of word hij traag?

Toen je het speccy logje maakte was je laptop toen intensief aan het werk geweest, of was deze al een tijdje niets aan het doen?

De laptop lag al heel de dag aan, maar hij was nog maar net in de tweede windows 7 opgestart waarop mijn broer een login heeft.

Met haperen bedoel ik eigenlijk een paar dingen. Soms vastlopen net na het opstarten (in beide windows 7 installaties, met 1 keer een bluescreen). Na enkele keren heropstarten is dit meestal voorbij, maar het is wel vervelend. Voor dit probleem is de laptop al eens binnen geweest, maar intensieve test bleek er geen oorzaak gevonden te zijn

Het echte 'haperen' gebeurt bij het suspenden van een Virtuele machine in vmware, bewerken van een 3d ontwerp in autodesk inventor of autocad, dan zie ik echt het verschil met mijn vaste pc die maar een dual core heeft, 2gb ram, maar wel een 7200rpm schijf.

Nu en dan ook wel bij het spelen van een game (gta4 en dergelijke).

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar wel een 7200rpm schijf

Over wat gaat het hier?

Gaat het om een externe harddisk?

Volgens de gegeven van de moederbord hebt je 3 sata aansluiting in uw laptop.

Dus kan je 3 harddisk plaatsen.

Dus je hebt de mogelijkheid om SSD te kiezen. Opgelet: 2,5"

Nu is het zo dat SSD geen invloed heeft op de beeld zelf.

Het is alleen bedoeld om de laptop sneller te starten alsmede programma die in ssd is geïnstalleerd sneller op te starten en daar houdt ook alles mee op.

GTA4 is wel een vrij zwaar games.

De processor op zicht zelf heeft weinig te maken met games want dat doet de videokaart.

Bij autocad wordt wel de processor samen met de videokaart gebruikt wegens 3D.

Hebt je in dit geval ook aan gedacht om codec te installeren?

Nu is het zo als je harddisk kies van 7200 RPM dan gaat het wel sneller en zeker als je ook nog 32 of nog beter 64 mb cache neemt maar de batterij zal wel vlugger leeg worden wat ook normaal is.

Eigenlijk is de verhouding geheugen / processor niet goed.

Je kan beter meer geheugen plaatsen want je kan tot 8 Gb gaan.

Daarbij kan je ook meer swap geheugen bijnemen van de harddisk.

Nu is het wel zo dat we hier spreken over nog goed werkende harddisk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wat gaat het hier?

Gaat het om een externe harddisk?

Het is gewoon een interne harde schijf (1tb). Nu kwam het wel in me op dat er een grafische kaart in mijn desktop zit met ddr5 geheugen ipv ddr3 in de laptop, dit zal ook wel een verschil geven.

Eigenlijk is de verhouding geheugen / processor niet goed.

Je kan beter meer geheugen plaatsen want je kan tot 8 Gb gaan.

Daarbij kan je ook meer swap geheugen bijnemen van de harddisk.

Dus u stelt in feite voor om er wat ram bij te plaatsen ipv de hdd's aan te passen? Dan zou ik het verhogen tot 6 Gb en zit wat het verschil is.

Het swap geheugen staat voor het ogenblik op maximaal 4020 mb, ik zal eens zien wat voor invloed het geeft door het bijvoorbeeld op het maximum te zetten.

Bedankt voor al de info :-)

Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.