Ga naar inhoud

Computer (zelfbouw) boot niet (geen POST scherm, geen piepjes)


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een naar probleem met een nieuw systeem wat ik in elkaar heb gezet. Ik heb alles zorgvuldig aangesloten en alle onderdelen zijn splinternieuw. Het probleem is zoals het onderwerp doet vermoeden: ik start de computer op, de ventilatoren draaien, ik hoor de harde schijven werken, alle componenten krijgen stroom (fatality geluidskaart, xfx hd6870 gpu enz.), maar ik zie geen POST scherm en ik hoor ook geen piepjes komen vanuit het moederbord. De componenten zijn speciaal geselecteerd op compatibiliteit, dus daar zal het niet aan liggen (ook de BIOS rev. is zeer recent vanuit de fabriek).

Ik heb bij een Amerikaanse website een stappenplan gevolgd --> kabels gecontroleerd, standoff schroeven gecontroleerd, RAM sticks verwisseld in de gleuven (eerst met 1, toen met 2), gekeken dat de kabels goed weggewerkt waren, headers goed aangesloten enz. enz. Ik ben ten einde raad!

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is? Hieronder volgen de specificaties:

AMD FX-6100

Scythe Katana Samurai CPU koeler

Asrock Extreme 3 970

Corsair 60 GB SSD

Kingston 8GB DDR3 1600mhz

XFX HD6870 1GB DDR5 GPU

Uw inbreng wordt zeer geapprecieerd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens uw moederbord staat dit:

*1866/1800/1600MHz memory speed is supported depend on the AM3/AM3+ CPU you adopt. For detail CPU specification, please refer AMD official website.

Je hebt overklok geheugen genomen en mogelijk is dat enkel voor AM3/AM3+ CPU

Maar je hebt FX-6100 genomen en het is me daar niet duidelijk wat ze schrijven maar mogelijk kan je enkele 1333/1066/800 non-ECC, un-buffered memory geheugen gebruiken.

Doch uw processor kan je wel gebruiken op uw moederbord omdat het 8 cores cpu aan kan.

Hebt je misschien een latje van 1333/1066/800 om te testen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens uw moederbord staat dit:

*1866/1800/1600MHz memory speed is supported depend on the AM3/AM3+ CPU you adopt. For detail CPU specification, please refer AMD official website.

Je hebt overklok geheugen genomen en mogelijk is dat enkel voor AM3/AM3+ CPU

Maar je hebt FX-6100 genomen en het is me daar niet duidelijk wat ze schrijven maar mogelijk kan je enkele 1333/1066/800 non-ECC, un-buffered memory geheugen gebruiken.

Doch uw processor kan je wel gebruiken op uw moederbord omdat het 8 cores cpu aan kan.

Hebt je misschien een latje van 1333/1066/800 om te testen?

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb op de AMD website gekeken en zij vermelden expliciet dat deze geheugenmodules compatibel zijn. Ik vrees dat ik helaas geen extra latjes heb om te testen. Ik heb nog een aantal tests gedaan en ben nu overtuigd dat de asrock 970 extreme 3 defect is. Het moederbord geeft onder geen omstandigheden piepjes, en dat is meestal toch wel een goeie indicatie dat het moederbord niet werkt. Vreemd, op internet kwam ik laatst een thread tegen (zeer recent), waar iemand ook vermelde dat zijn extreme 3's (3 stuks, verschillende setups nota bene) allemaal het niet deden. Ik heb nu een asus m5a97 pro besteld en hoop dat deze het wel in één keer doet. De extreme 3 stuur ik terug naar de winkel. Als ik alles morgen heb geïnstalleerd zal ik laten weten wat het resultaat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik prima dat je ons laat weten.

Daar ben ik weer. Mijn nieuwe moederbord was gister aangekomen (Asus M5A97 PRO). Het moederbord werkt perfect. Dus het lag inderdaad aan de ASRock. Ik ga vandaag de Extreme 3 terugsturen naar de winkel. De Asus is trouwens een erg fijn moederbord, uitstekende compatibiliteit, zeer gemakkelijk te overklokken en gebruiksvriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus is een goede merk.

Het is toch fijn dat alles nu goed werkt.

Niks is vervelende dan een computer die niet werkt.

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.