Ga naar inhoud

Netwerk met accespoints voor klanten

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een vriend vroeg mj om een netwerk aan te leggen in zijn restaurant omdat ik een klein beetje ervaring heb ;)

Nu speelt het volgend puntje:

Hij heeft een kassasysteem, pin en pc waar hij zelf op werkt. Een accespoint voor personeel en een Accespoint voor klanten.

Nu wil hij graag voorkomen dat de klanten niet op de zijn systemen kunnen komen, maar wel toegang hebben tot het internet. Nu weet ik uit eigen ervaring dat je systemen kan splitsen door middel van Vlan's, maar is hier dan ook een separate aansluiting voor internet voor nodig of kunnen beide gebruik maken van hetzelfde Wan ip-adres?

Als switch word er gebruik gemaakt van de HP2520 Procurve. en hij heeft een zakelijk UPC aansluiting met 1 ipadres

Graag advies, en ook hoe je het 1 en ander het beste kan aanpakken.

B.V.D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gezien is de subnetmasker aan de zakenkant 255.255.255.0

Nu moet je bij de accesspoint van de klant subnetmasker als 255.255.0.0 instellen en dan kunnen de klanten niet in de zakelijk gedeelte komen.

Het was nog beter geweest als je met een router werkte want dan zou je ook de IP adres kunnen wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de snelle reactie.

Als ik er een router bij doe is het dan mogelijk om met 1 router beide systemen in een andere ip-reeks te zetten met dus dat verschillende subnetmask? Zo ja, welk type zou ik doen moeten hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik heb even snel een schema gemaakt in visio. Het personeel hoeft helemaal niks. Het gaat er alleen maar dat de aanwezige klanten op het Internet kunnen komen en dat daarbij zijn eigen apparatuur geen gevaar loopt. Dus dat ze de aanwezige apparaten niet kunnen zien en of beschadigen.

post-33475-1417704897,6347_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt 2 mogelijkheden:

Mogelijkheid 1

Tussen de modem en de switch van HP zet je nog een switch maar dan een gewone van goed kwaliteit die je niet moet instellen zoals HP.

Op de nieuwe switch sluit je router aan en geeft de router een eigen IP adres dat anders is dan de HP switch zoals 172.30.2.1

Met subnetmakser 255.255.0.0

Mogelijkheid 2

Zoals nu is met access-point dient je te zorgen dat access-point ingesteld is als subnetmasker 255.255.0.0

Maar 100% zeker ben ik niet omdat ik uw HP switch niet goed kent.

Zoiets zal je eerst zelf moeten testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.