Ga naar inhoud

Acer Aspire M7221: geen boot (classpnp.sys error) met disk in docking bay


Aanbevolen berichten

Ik heb +/- 10 dagen geleden twee (gerecupereerde) Hitachi SATA 3.0 7200 RPM schijven van 1TB in de 'hot swap' docking bay van mijn Acer Aspire M7221 geschoven. De disks kregen letters J en K mee. De PC start gewoon op, zonder problemen, de schijven zijn zichtbaar.

Deze ochtend weigert mijn PC (Win7 Home Premium 64) op te starten en in safe mode blijft die hangen op classpnp.sys. Ik hoorde wel de schijven in de docking bay draaien. Windows repair kan geen fout vinden. Windows recovery helpt ook niet.

Wanneer ik de schijven uit de docking bay haal en herstart werkt alles weer normaal. Maar als ik de schijven terug in de docking bay steek worden ze nu niet meer herkend tijdens een Windows sessie. Ook niet in Disk Management of in Easus partition manager. Ook herstart de PC niet meer. De schijven zelf hebben geen probleem en zijn via een externe USB-aansluiting wel te raadplegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Felix Atagong,

Als deze schijven aanwezig zijn in het docking station is het dan mogelijk in het POST scherm te zien hoe deze geconfigureerd worden door je pc.

B.v

SATA 1 - Samsungxxxx gokje xD

SATA 2 - ------------

SATA 3 - Hitachi 1xxxx

SATA 4 - Hitachi 2xxxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het POST scherm geeft op die Acer nooit de schijven weer (en dat vanaf dag 1), wat ik altijd raar gevonden heb... enkel de cryptische boodschap: NO ANY DRIVES FOUND.

Maar... om de POST toch even te testen met de twee extra schijven erin heb ik de PC terug opgestart en de PC startte direct op en in Win krijgen de schijven netjes hun letters J & K terug.

Probleem (misschien) opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Standard CMOS

AHCI 1: Harddisk S.M.A.R.T. Enabled

AHCI 2: not detected

AHCI 3: ATAPI CDROM

AHCI 4: not detected

AHCI 5: Harddisk S.M.A.R.T. Enabled

AHCI 6: Harddisk S.M.A.R.T. Enabled

Onboard SATA Mode: AHCI (keuze tussen: AHCI, RAID of NATIVE IDE)

Ik vrees dat slot 6 stuk is (of een slecht contact heeft) want bij een nieuwe start naar BIOS gaf die plots Not Detected op AHCI 6. Ik kan natuurlijk de extra HD in de PC monteren en swap baai 6 niet meer gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.