Ga naar inhoud

Overklok


Aanbevolen berichten

Hey,

Ik ben redelijk nieuw met computer hardware. Maar ik wil graag mn CPU over overklokken.

Maar in de BIOS zijn er 2 verschillende voltages. de een zegt CPU voltage en die is 4.125 Volt.

De tweede is NB/GFX voltage. die zegt 1.5V.

Na wat lezen over overklokken weet ik dat je voor meer overklok je voltage moet verhogen.

Maar overal gaat het over Voltages onder de 2V.

Om het Voltage van de cpu voltage omhoog te gooien leek me eerst logisch.

Maar dat Voltage is veel hoger namelijk standaard al 4.125V.

Welke moet ik dus hebben?

MVG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overklokken is niet zonder risico en je hardware (moederbord, processor en geheugen) moet er voor aangepast zijn.

Daarom hebben we meer informatie nodig over de gebruikte hardware.

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Na het plaatsen van je logje wordt dit door een expert nagekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het programma OCCT niet maar het is inderdaad op de Core Temp dat je moet letten.

Kan je die ook uitlezen met OCCT en is er dan verschil met de core temp van speccy?

IK zal de harware boys vragen om je configuratie te bekijken met het oog op overklokken.

Even geduld tot ze online komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voltage van de NB/GFX mag je gerust laten. Tenzij je de grafische kaart van je processor ook wilt overklokken, mag je dit gewoon op stadaard laten. Verder raad ik je aan om altijd in zeer lichtje stapjes het voltage te verhogen, en proberen om het maximaal aantal extra MHz eruit te halen. Na een overklok is het aangeraden om minimaal 24 uur te testen in Prime95 in full load. Onstabiel, ga dan een stapje terug; is het wel stabiel, dan is je overklok gelukt.

Welke CPU-koeler gebruik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Maar toch vindt ik het raar dat het standaard voltage dan al op 4.125 stond bij CPUVoltage. Als koeler gebruik ik de standaard meegeleverde koeler. Nu weet ik dus in ieder geval wel wat ik moet verhogen en waar ik op moet letten voor de CPU warmte. Want de CPUTIN warmte in OCCT is altijd hoger dan de core temps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard koeler die bij je CPU geleverd werd is niet erg geschikt om te gaan overklokken.

Ik zou voor ik er aan zou beginnen eerst en goede koeler aanschaffen.

4.125V op je core dat zou deze zeker niet overleven, ik denk dat dit 1.4125V hoort te zijn.

Deze sensoren kun je vaak ook uitlezen in je BIOS, dat zou ik zeker even controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hallo harvey123,

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.