Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallootjes.

Ik heb een jaar of 2 geleden een Samsung R719 laptop gekocht. Werkt prachtig goed op alle mogelijke vlakken (werkt zelfs beter dan iemand voor mogelijk zou houden, bv. in games met enorme graphics zoals Portal 2) maar de batterij heeft nooit echt goed willen meegaan. Ik zou er best misschien een nieuwe kopen, maar eerlijk gezegd post ik dit meer om gewoon te weten hoe het hiermee zit dan om bevestiging te krijgen dat ik er een nieuwe moet hebben.

Effe vooraf: mijn computer zit praktisch altijd op netstroom, ik schakel hem alleen uit wanneer ik slaap of niet thuis ben en de batterij laat ik altijd inzitten. Mensen zeggen me dat de batterij dan overladen wordt en kapotgaat, wat ik graag geloof ware het niet dat 2 parallelle stroombronnen met dezelfde spanning niks uitvoeren en dat het op gelijke spanning brengen net de definitie van het laden van een batterij is. Eigenlijk kan een batterij dus niet overladen worden als de spanning van de lader de maximale van de batterij is. Ik vind het een beetje paradoxaal maar ja... De computer is ook ingesteld om maar tot 80% te laden en de inwendige electronica van de batterij kan dat bevestigen (laadstatuslampjes), tenzij die electronica nu net hetgene is waar de computer zijn vergelijking mee doet en dat die niet goed werkt...

Mysterie 1) al sinds ik deze laptop gekocht heb, heeft de batterij het nooit meer dan een half uur volgehouden. Stekker uit en effe in de zetel gaan zitten surfen, platte batterij na een half uur. Vrij lage capaciteit (zelfs al is dit ding maar een miezerige 60W in vergelijking met vele computers), zelfs voor een laptop. Het grappige is dit: als ik ALLES dat geen systeemonderdeel is, uitschakel (zelfs antivirus, mijn achtergrondprogramma's, onnodige services, etc), het scherm op zijn donkerste zet (of zelfs helemaal uitzet door het dicht te klappen), het geluid alleen via oortjes laat gaan en letterlijk *niks* doe (gewoon op tafel laat staan), dan gaat de batterij geen seconde langer mee.

Ik ben zeker geen expert rond de chemie van batterijen, maar is dat niet een tikkeltje bizar? Stukken minder verbruik maar toch exact dezelfde gebruiksduur?

Mysterie 2) dit is wel een beetje meer een probleem maar ofwel ligt het ook aan de batterij, die waarschijnlijk toch gewoon kapot is, ofwel ligt het aan Samsung Battery Manager.

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat om de paar dagen de batterij plotseling van 80% naar 0% gaat. Niet geleidelijk aan of omdat ik op batterij aan het werken ben, maar gewoon plotseling *boem* lege batterij. 5 minuten later is ze weer volledig geladen (het voordeel van batterijen met lage capaciteit is dat ze snel weer vol zijn natuurlijk :D). Is dat misschien een symptoom van kapotte batterijen of is het misschien gekend dat Samsung Battery Manager om de x uur de batterij volledig leegzuipt met een krachttoertje om het overladen toch een beetje te voorkomen (1 of 2 dagen op netstroom zonder laden lijkt me toch gezonder dan non-stop op netstroom zonder laden, als dat dan toch zo erg is)? Ik heb het proberen op te zoeken maar google kent het verchil tussen de woorden laptop en android blijkbaar niet, noch zijn er veel sites die echt iets weten over die Samsung tools.

Nogmaals, het is zeker niks dringend of problematisch en tijd verspillen is zeker niet mijn bedoeling, maar ik zou wel graag weten of iemand deze mysteries zou kunnen verklaren, gewoon om het te weten.

Merci!

Geplaatst:

Ik heb de mensen van Samsung die hier regelmatig een handje helpen een berichtje gestuurd ivm je "mysteries"... ;-)

Zodra zij online komen (werkuren) bekijken ze jouw vraag.

Edit: vreemd, alle hoofdletters worden kleine letters als ik iets post...

Met welke browser werk je ?...

Ruim je laptop eens grondig op met Ccleaner:

Download CCleaner. (Als je het nog niet hebt)

Installeer het (Als je niet wil dat Google Chrome op je pc als standaard webbrowser wordt geïnstalleerd, moet je de 2 vinkjes wegdoen !!!) en start CCleaner op.

Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”.

Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”.

Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Geplaatst: (aangepast)

Asus, ik gebruik Palemoon (Firefox zonder de rommel), ik gebruik CCleaner al jaren en ik hou deze computer altijd in topvorm als het op dat soort zaken aankomt (ik ben een redelijke poweruser op dat vlak). Het kan hoogstens aan een add-on liggen (ik heb er wel redelijk wat, ook die op tekstvakken van fora werken) of misschien is het iets met de programmering van de "snelle reactie"... Het verdwijnen van de hoofdletters gebeurde alleen in die ene post.

Edit: effe iets getest, het is gewoon die quote van Stegi in mijn post die het veroorzaakte. Ik heb die weggehaald en nu blijven de hoofdletters wel staan. R719 vooropzetten brengt de bug dan weer terug :wacko:

Edit edit: ja, ik heb een cleaning gedaan maar nee, het heeft niks uitgehaald (ik doe toch al om de paar dagen een onderhoud).

aangepast door Faziri
Geplaatst:

Misschien eens checken of je hetzelfde probleem hebt wanneer je inlogt met Internet Explorer...indien dat normaal gedrag geeft kan je gerichter gaan zoeken.

Geplaatst:

Beste Faziri,

Onze excuses voor het late antwoord.

Wanneer je de laptop opstart, kun je via de F2-toets in de BIOS komen. Ga hier naar Advanced > Battery Life Extender en wijzig hier de status naar Disabled.

Je kunt hierna eventueel nog een Samsung Recovery Solution uitvoeren.

Met vriendelijke groeten,

Alex

Samsung WebCare

Geplaatst:
Wanneer je de laptop opstart, kun je via de F2-toets in de BIOS komen. Ga hier naar Advanced > Battery Life Extender en wijzig hier de status naar Disabled.

Je kunt hierna eventueel nog een Samsung Recovery Solution uitvoeren.

Bedankt voor het antwoord, maar eh... Dat was niet echt mijn vraag. Ik vroeg of er misschien een verklaring is voor het rare gedrag van de batterij (elektrisch gezien) en dan terzijde of BLE er iets mee te maken kan hebben (zij het op een goeie of slechte manier). "Ze is kapot" is het voor de hand liggende antwoord maar dat zegt natuurlijk niks.

Of moet/kan ik uit je antwoord afleiden dat de BLE verantwoordelijk is voor de spontane ontladingen? Voor zover ik weet is dat juist goed en moet ik dat zeker niet gaan uitschakelen dan.

Ik heb trouwens een paar maanden geleden met die SRS een volledig herstel van mijn systeempartitie gedaan (van de ene dag op de andere was Windows ineens VOLLEDIG om zeep, kheb de day 1 image hersteld) en sindsdien gooit SRS de foutmelding dat er geen recoverypartitie is wanneer ik het programma open (ondanks het feit dat de herstelpartitie er nog wel degelijk is en nog altijd als recovery geflagd is). Erg handig... En SRS heeft niet echt iets te maken met de batterij...

Sorry dat ik het zeg, maar dat was echt een typisch helpdesk-antwoord...

Laat het ook maar al zitten. Ik zal wel ergens iemand zoeken met de nodige kennis van chemie (zelf heb ik er wel het nodige van maar batterijen zijn altijd al zo'n paradoxale lastpakken geweest) die perfect weet hoe batterijen behandeld moeten worden en waarom (in detail).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.