Ga naar inhoud

Game PC build; de juiste samenstelling?

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Een aantal dagen geleden heb ik besloten om een game PC te kopen en sindsdien ben ik flink bezig met het samenstellen van de onderdelen op alternate.nl. Het is natuurlijk een doolhof voor een leek als ik, maar ik denk dat ik er langzaam uitgekomen ben na veel online research te hebben gedaan. Ik heb een budget van rond de 900 euro (zonder monitor en accessoires, dus alleen de PC zelf) en zo'n 400 euro voor de monitor en extra accessoires (muis/toetsenbord/speakers/headset) en hiermee wil ik zo effectief mogelijk te werk gaan.

De PC moet de hedendaagse games probleemloos kunnen spelen (paar uurtjes per dag maximaal, soms enkele uren per week) en daarnaast snel en functioneel moeten werken. Ik heb totaal geen wensen om nu of in de toekomst te gaan overklokken of meerdere grafische kaarten aan te sluiten. Wat ik nu samenstel moet ik het de komende tijd mee kunnen redden, maar niet meer dan dat. De samenstelling is als volgt (met de links eronder):

Processor: Intel i5 3550

Intel® Core

Videokaart: ASUS ENGTX560 DCII TOP / 2DI / 1GD5

ASUS ENGTX560 DCII TOP/2DI/1GD5

Moederbord: ASUS P8B75-M LE

ASUS P8B75-M LE

Voeding: OCZ ModXStream Pro 600W

OCZ ModXStream Pro 600W

Harde Schijf:Western Digital WD5000AADS

Western Digital WD5000AADS

SSD: Crucial CT064M4SSD2

Crucial CT064M4SSD2

RAM: Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit

Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit

DVD Drive: LiteOn IHAS124

LiteOn IHAS124

Behuizing: Cooler Master Centurion 5 II

Cooler Master Centurion 5 II

Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit NL

ALTERNATE. Hardware - Software - Entertainment

Totaalprijs (inclusief samenstellingskosten van €55): €955,09

- De processor is naar mijn idee de beste keuze, omdat ik niet ga overklokken.

- Voldoet de B75 moederbord van ASUS, of raden jullie mij toch een H77 aan? Mij lijkt die namelijk overbodig, laat staan een Z77 moederbord.

- De videokaart is voor mij denk ik een betere keuze dan de GTX 560 Ti, omdat ik toch niet ga overklokken en deze standaard al even krachtig lijkt te zijn.

- De M4 SSD van Crucial zou een stabiele kaart moeten zijn en daar wil ik graag o.a. mijn besturingssysteem op kwijt kunnen vanwege de snelheid.

- Is de voeding ideaal voor deze build, of zal ik voor een iets mindere gaan? Mij lijkt die 10 euro voor de upgrade van 500W naar 600W toch net wat verstandiger.

- De harde schijf van 500 GB lijkt mij genoeg voor wat ik ermee wil gaan doen en deze RAM geheugen zou moeten volstaan, evenals de DVD drive.

- De Centurion 5 II behuizing past hier prima bij toch? Of is de iets betere koeling van de CM 690 II de 30 euro extra waard voor deze samenstelling?

- Tenslotte heb ik gekozen om de stock koeler van de i5 erin te laten, denken jullie dat deze het de komende jaren goed zal volhouden, of zal ik kiezen voor de Cooler Master Hyper TX3 EVO voor 20 euro meer (alleen als het echt verschil maakt)?

Als monitor heb ik mijn oog op deze laten vallen (wil hier maximaal €200 aan besteden):

ASUS ML248H @ Azerty

Schijnt goede reviews te hebben voor deze prijsklasse.

Zoals ik al zei wil ik zo effectief mogelijk te werk gaan en geen overbodige poespas aanschaffen/geen overbodige uitgaven doen. Ik zou jullie meningen omtrent deze samenstelling erg waarderen en hopelijk zijn er nog tips indien nodig. Alvast bedankt!

(Hebben jullie trouwens nog leuke tips wat betreft muizen en toetsenborden? Qua muis vind ik de XAI van Steelseries wel leuk (50 euro) en de Anansi toetsenbord van Razer vind ik heerlijk typen (showmodel gezien), maar 99 euro lijkt me ietwat duur hiervoor. De headset wordt denk ik de 4H van Steelseries vanwege de lage prijs en de speakers de Z-323 van Logitech.)

Sorry voor de ietwat lange post :P

aangepast door ge0xje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uw samenstelling is prima.

Ik zou wel Cooler Master Hyper TX3 EVO bijnemen.

Uw gekozen moederbord is prima.

De behuizing is prima. Eventueel kan je bovenaan een fan koeler 120/140 mm bijvoegen zodat je extra airflow hebt maar dat kan je achteraf nog altijd doen indien de kast te warm wordt.

600 watt voeding is toch wel beter.

Qua muis vind ik de XAI van Steelseries wel leuk (50 euro) en de Anansi toetsenbord van Razer vind ik heerlijk typen (showmodel gezien), maar 99 euro lijkt me ietwat duur hiervoor.

Wel een mooie muis en toetsenbord maar dat is kwestie van smaak.

Z-323 is wel een mooie luidspreker.

Zo te zien hebt je veel tijd in gestoken.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt haha, ik heb me er een aantal uur goed in verdiept, vond het wel interessant om hier meer over te leren.

Ik zal dan gewoon die 20 euro extra bijleggen voor de koeler. Ik neem aan dat het wel een bijdrage zal leveren aan de levensduur van de PC.

Dan ga ik hem zo snel mogelijk bestellen, bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.