Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste lezers,

Ik heb gisteren een nieuwe pc in elkaar gestoken.

Antec Nine Hundred behuizing ATX formaat 130euro

XFX 850w black modular edition 130euro

Asus Rampage 4 Formula 370euro

Intel i7-3960x v2 - 3.3Ghz 999euro

Corsair hydro h80 waterkoeling 100euro

2x 4gb kit G.Skill ripjawX ram 70euro

120gb SSD OCZ agility 100 euro

2x1tb western digital HDD (oude pc)

2 x Asus nVidia gtx 580 matrix edition 450euro/stuk

Ik zal mijn probleem zo duidelijk mogelijk proberen te formuleren.

Het gaat hier over mijn 2 HDD's die in mijn oude pc hebben gezeten.

1ste was boot met windows en programmas

2de was persoonlijke opslag bestanden

1ste hardeschijf is geformateerd en werkt prima

2de hardeschijf wil ik doen werken zodat ik gewoon terug aan mijn persoonlijke opslagbestanden kan.

De pc herkent de hardeschijf. maar ik kan deze geen Station Letter geven om als Volume te gebruiken.

Hoe krijg ik mijn 2de hardeschijf aan de praat zodat ik terug aan mijn persoonlijke bestanden kan?

Graag had ik hulp gehad van jullie professionals :D

Geplaatst: (aangepast)

is het geen oplossing deze 'oude schijf (zal wel een IDE, zijn veronderstel ik),

uitwendig via een adapter aan usb2 poort aan te sluiten,

der bestaan daar voor 'relatief goedkoop 'adapter kabel sets' iets zoals :

USB 2.0 IDE & SATA Adapterkabel-DA-70148-1 | DIGITUS

Bestaat ook in een 'docking station' uitvoering :

http://extrasoft.be/index.php?option=com_extrasoft&artid=ART0068280

dus HD inpluggen, en USB erkend dat als een externe schijf, met een driveletter .....

en je bent vertrokken....

Ik hoop dat ik deze linken als voorbeeld mag , als aanduiding waarover het gaat,

en niet commercieel bedoeld (anders moet de moderator er maar op wijzen en linken verwijderen)

Iedere goede PC winkel heeft wel iets in voorraad...

effen googelen op 'IDE adaptor USB' (eventueel 'afbeeldingen' vragen )

hopelijk help je dat wel wat.

ge hebt uitvoeringen die IDE en SATA aankunnen en USB2 en soms USB3

aangezien ik lees dat je zelf een PC in elkaar gestoken hebt, ga je wel gemakkelijk kunnen uitgaan (connector enz...), als ge gaat over IDE of SATA schijven,

en zeker nazien als je externe disk als 'master of 'slave moet instellen (meestal 'master)

en deze instelling is misschien uw probleem dat deze intern niet wil werken..

(kwestie van klein jumpertje achteraan HD te verzetten)

en je kunt je oude schijven steeds voor backup (extern) gebruiken

Succes

aangepast door Lucas52
Geplaatst:

Ik heb eigenlijk niet zo veel ervaring met computers bouwen. Het is mijn eerste die ik heb gebouwd. Maar zover ik ook heb kunnen lezen op het internet, kan het zijn dat mijn 2 HDD sata's ingesteld zijn als masters. Hoe moet ik da zien en hoe moet ik ze veranderen naar slaves? En hoe zet ik mijn SSD als master?

Geplaatst:

moment : start je PC nu nog op op je 'oude IDE toch ?

niet zo goed , aangezien je een SSD 120 Gb hebt, is veel vlugger , daarop laten opstarten ! (is niet mechanisch , maar sneller, en statisch geheugen ),

dus een nieuw OS (Windows 7 ?) laten op installeren,

zou je aanraden alleen maar eerst een DVD/CD , en de SSD van 120 Gb te monteren , en nieuw OS erop installeren (vanop DVD/CD) om op te starten, en deze ev na de DVD ALS EERSTE in stellen in de BIOS BOOT

maar ik zie direkt zo geen DVD/CD drive staan ..... om een nieuw OS te laten installeren,

(of wil je persé blijven opstarten v/h vroegere systeem toch ?)

als dat lukt daarna:

een 'oude ID disk , als master ingesteld (dmv jumper achteraan, er staat meestal wel een 'plakker op de HD hoe in te stellen)

De BIOS zal normaal de schijven herkenen, en stel ook in de BIOS de SSD met OS als eerste BOOT schijf in ( na een DVD ...

maar die zie ik zo niet direkt in je materiaal; dus hoe ga je een nieuw OS installeren ?))

daarna de 2e oude IDE op 'SLAVE instellen , en monteren......

bekijk eens :

Nieuwe harde schijf plaatsen: Windows overzetten met gratis imagesoftware.

Geplaatst:

Ik heb 3 harde schijven

1 > ssd 120g > deze heb ik nu windows 7 ultimate erop geinstalleerd en werk ik erop

2 > dit is mijn oude boot die ik heb geformateerd en diend als opslag nu

3 > de hardeschijf waar mijn data op staat waar ik niet aan kan

de hardeschijven zijn SATA geen oude IED's

Geplaatst:

nicky,

wat ik raar vind op de bijgevoegde JPG zou je een A: drive hebben , in NTFS geformateerd ...??

kan toch haast niet dat je nog een floppy ingebouwd hebt ?

En de bijgevoegde JPG is anders of de link http://img406.....

kun je niet een voledig overzicht geven desnoods met 2 screenshots...er is dan misshien meer te zien

of heb je 'Partition Magic of iets anders zoals bv EaseUS Partition Master Home Edition,

daar is een FREE versie van beschikbaar, en deze eens laten nazien ?

Geplaatst:

Het is de bedoeling dat de tips en mogelijke oplossingen op het forum gepost worden: heel wat mensen volgen de topics en zo komen er mogelijk nog tips van andere mensen...op die manier blijft alles ook overzichtelijk en gegroepeerd: zowel voor jou als voor anderen met een idem dito probleem interessant om nadien alles te kunnen herlezen... :-)

Geplaatst:

goede opmerking van de moderator Asus !

inderdaad , Nicky je hebt een probleem,... tracht het zo goed als mogelijk te omschrijven ,

maar toch , was ik bv misleid door ' oude schijven ....dus heel waarschijnlijk volgens mij dan : IDE ipv SATA schijven....,

dus ik heb ook de mogelijkheid opengelaten , is trouwens altijd open om te reageren , om anderen leden eerder te laten antwoorden, of bijkomende inlichtingen te vragen.

maar geen probleem ...zoals gemeld kun je bv eens een free 'Easeus Partition Master prog laten analyseren,

en de uitslag ervan doorgeven....liefst met een screenshot...

dan zit je misschien al dichter bij een oplossing, zij het niet door mij, dan meer kans door ook iemand anders....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.