Ga naar inhoud

PC start niet op wanneer interne SATA HDD aangesloten wordt


Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Ik heb sinds vorige week een nieuwe configuratie, waaronder:

MSI Z77A-GD65 moederbord

Intel 520 series SSD (SSDSC2CW180A310) van 180GB -> Voor Win7 + programma's en games die ik vaak gebruik

WD Caviar Black SATA HDD (WD2002FAEX) van 2TB -> voor bestanden (muziek, films, DVD backups, ...)

Windows 7 64bit Home

Bij het installeren van Windows 7 sloot ik enkel de SSD aan, zodat de installer zeker geen Windows bestanden op mijn 2TB schijf zou plaatsen. Na installatie sloot ik deze aan, werd hij herkend door BIOS en apparaatbeheer, en kon ik deze in gebruik nemen via Computerbeheer -> Schijfbeheer. Alles werkte perfect.

Sinds vandaag echter wordt mijn WD HDD niet meer herkend in "deze computer". Ik besluit mijn computer opnieuw op te starten, maar wat blijkt:

PC blijft hangen bij "Windows starten" (wanneer het Windows logootje verschijnt).

Wanneer ik via veilige modus wil opstarten: blijft hangen bij het inladen van bestand avgidsha.sys (heeft blijkbaar iets te maken met mijn AVG antivirus).

Ik besluit mijn Windows 7 installatie DVD te plaatsen en deze te booten. Wat blijkt? Nadat hij alle Windows bestanden heeft ingeladen (Windows is loading files) verschijnt "Starting Windows" en een tiental seconden later wordt mijn scherm zwart en kan ik niets meer doen.

Nu heb ik de SATA kabel van mijn WD HDD uitgeplugd en start mijn computer perfect op. Ik besloot dan maar "Hot Plug" via de BIOS in te schakelen, en de SATA kabel te verbinden wanneer Windows al opgestart is. Wanneer ik dit doe wordt de WD HDD herkend in apparaatbeheer. Wanneer ik dan echter Schijfbeheer open, blijft hij vast zitten bij "Verbinding met VDS maken", en na verloop van tijd krijg ik een melding dat Windows niet meer reageert, en kan ik niet anders dan rebooten.

Is mijn HDD kapot? Heb ik iets verkeerd gedaan? Ik heb alle SATA aansluitingen op het moederbord nog eens dubbel gechecked en deze zijn goed aangesloten.

Misschien is dit belangrijk: ik gebruik AHCI mode ipv IDE (Ik ken AHCI niet, maar ik hoorde dat dit betere performance gaf voor SSD schijven.).

Alvast een dikke merci voor jullie hulp!

Groetjes,

Philippe

aangepast door Philippe_11
AHCI vergeten te vermelden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Philippe_11,

Je post is overduidelijk :top:

Heb je de mogelijkheid om de HD van WD eens in een andere computer te hangen om te kijken of er dan gelijkaardige problemen optreden.

Er kan best wat mis zijn met de HD waardoor je systeem gaat vast hangen.

AHCI werkt normaal gezien voor alle HD's of het nu een gewone HD of een SSD is mag in principe geen verschil maken.

Kijk eens tijdens het opstarten in het POST scherm of je WD HD wel goed herkend wordt.

Of je kan dit vaak ook zien in het tabblad MAIN van je BIOS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.