Ga naar inhoud

Geen toegang tot BIOS


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vrij dringende vraag. Sinds enkele uren heb ik een vervelend virus op mijn laptop (Toshiba Satellite L555-12-N). Nadat ik via google het een ander over het virus te weten ben gekomen weet ik inmiddels hoe ik dit deze moet verwijderen. Dit wil ik doen door middel van het programma Windows Defender offline. Door dit programma via een andere laptop te downloaden en op een cd te branden wil ik dit programma openen op mijn geïnfecteerde laptop. Dit heb ik inmiddels gedaan, alleen start mijn geïnfecteerde laptop automatisch op via de harde schijf. Ik wil dus graag dat mijn laptop via de cd opstart. Ik ben er inmiddels achter dat via het BIOS menu de opstart volgorde kan worden aangepast, alleen lukt het mij niet om in de BIOS terecht te komen.

Na het opstarten van mijn laptop heb ik verschillende toetsen gebruikt, zoals DEL, F1, F2, F6, F12 enz. Geen enkele werkt.

Ik kan hier nog aan toevoegen dat voordat hij opstart er een fractie van een seconde in beeld staat: 'Boot From BBS-HARDDISK

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik wil graag weer gebruik kunnen maken van mijn eigen laptop.

Alvast vriendelijk bedankt.

Groetjes Ramon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit gevonden:

It is true that on many Toshiba laptops, one can access the BIOS setup by pressing some combination of keys. However, this is not true of the L5xx series - at least according to a FAQ on the a Toshiba website, which says:

"The BIOS cannot be accessed via boot up on these systems. To make changes to the BIOS setting on these models please use the Toshiba Hardware Setup utility located within Control Panel. The BIOS settings can be reset to their default valies by booting the system up and holding down the‘Esc’ key, then press F1 to reset to default settings when prompted."

"Satellite 5xxx"

Bron: [all variants] No BIOS access on Toshiba Satellite L555 ? [Archive] - Ubuntu Forums

Kan je nog in je windows geraken en naar Configuratiescherm (Control Panel) gaan, en daar kiezen Toshiba Hardware Setup utility. Daar kan je wijzigingen aanbrengen in je BIOS.

Of via het Startmenu/Alle programma's/Toshiba/Utilities. Kies Assist in het Utilities menu. Klik op de tabs in het dialoogvenster om de BIOS opties te zien. Klik op Toepassen (Apply) om de wijzigingen te bewaren.

Je kan ook de BIOS naar standaardwaarden brengen via F1, maar ik weet niet of dan de bootvolgorde van cd eerst komt, waarschijnlijk niet.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is dat ik dus helemaal niet meer in Windows kom. Bij het opstarten zie ik mijn bureaublad verschijnen, maar binnen een seconde komt het scherm ervoor dat mijn systeem is geblokkeerd. Het gaat om zogenaamde 'ransomware'. Hierbij komt een melding in beeld te staan dat mijn pc is geblokkeerd door de politie wegens het schenden van de wet. Bij betaling van 100 euro wordt de pc weer gedeblokkeerd. Het is duidelijk te zien dat dit niet echt van de politie is, omdat er zoveel typ- en taalfouten staan.

Ik heb nog steeds geen oplossing kunnen vinden voor mijn probleem zoals hierboven vermeldt. Daarom hoop ik dat iemand mij kan helpen.

---------- Post toegevoegd om 15:57 ---------- Vorige post was om 15:49 ----------

Ben er zojuist achter gekomen dat ik wel via veilige modus in Windows kan komen. Nu wil ik dus graag de ransomware van mijn pc verwijderen. Hoe kan ik dit het beste doen? Is systeemherstel een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Download HijackThis. (klik er op)

Klik op HijackThis.msi en de download start automatisch na 5 seconden.

Bestand HijackThis.msi opslaan. Daarna kiezen voor "uitvoeren".

Hijackthis wordt nu op je PC geïnstalleerd, een snelkoppeling wordt op je bureaublad geplaatst.

Als je geen netwerkverbinding meer hebt, kan je de download doen met een andere pc en het bestand met een usb stick overbrengen

Als je enkel nog in veilige modus kan werken, moet je de executable (HijackThis.exe) downloaden.

Sla deze op in een nieuwe map op de C schijf (bvb C:\hijackthis) en start hijackthis dan vanaf deze map.

De logjes kan je dan ook in die map terugvinden.


2. Klik op de snelkoppeling om HijackThis te starten. (lees eerst de rode tekst hieronder!)

Klik ofwel op "Do a systemscan and save a logfile", ofwel eerst op "Scan" en dan op "Savelog".

Er opent een kladblokvenster, hou gelijktijdig de CTRL en A-toets ingedrukt, nu is alles geselecteerd. Hou gelijktijdig de CTRL en C-toets ingedrukt, nu is alles gekopieerd. Plak nu het HJT logje in je bericht door CTRL en V-toets.

Krijg je een melding ""For some reason your system denied writing to the Host file ....", klik dan gewoon door op de OK-toets.

Let op : Windows Vista & 7 gebruikers dienen HijackThis als “administrator” uit te voeren via rechtermuisknop “als administrator uitvoeren". Indien dit via de snelkoppeling niet lukt voer je HijackThis als administrator uit in de volgende map : C:\Program Files\Trend Micro\HiJackThis of C:\Program Files (x86)\Trend Micro\HiJackThis. (Bekijk hier de afbeelding ---> Klik hier)


3. Na het plaatsen van je logje wordt dit door een expert (Kape of Kweezie Wabbit) nagekeken en begeleidt hij jou verder door het ganse proces.

Tip!

Wil je in woord en beeld weten hoe je een logje met HijackThis maakt en plaatst op het forum, klik dan HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.