Ga naar inhoud

Voorwaardelijke opmaak in excel

Gast Supplychain

Aanbevolen berichten

Gast Supplychain

Hey,

Ik ben op zoek naar een goede automatische manier in excell ivm voorwaardelijke opmaak.

* de betrokken cel zou een bepaalde kleur moeten krijgen :

- als het getal in deze cel 10% groter is dan het getal in de vorige cel ?:s

- Als het getal groter is dan het gemid van een reeks getallen in een rij cellen.

- Als het getal kleiner is dan het gemid van een reeks getallen in een rij cellen.

dit zou zou allen een verschillende kleur moeten geven.

Als deze getallen veranderen moet de kleuren ook veranderen

Het doel is een beter visueel beeld te hebben van bepaalde wijzigingen in forecast van producten. zodat dit direct opvalt en de nodig maatregelen kunnen getroffen worden.

Alvast bedankt voor de hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

de uitleg varieert serieus naargelang je nog excell 2000/XP/2003 hebt of als je al met 2007 zit.

Kan je dat even opgeven? (anders moet ik echt wel veel schrijven ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste situatie (10% groter geval)

- Selecteer alle cellen waar op je dat toegepast wil hebben

- Ga naar menu opmaak voorwaardelijke opmaak

- Geef "formule is" in in het eerste uitvouwmenutje

- Geef exact het volgende in (ik ga ervan uit dat we in cel A2 met de voorwaardelijke opmaak starten, en dat in cel A1 de voorgaande waarde staat. Dit zal niet zo zijn, dus die moeten een beetje aangepast worden)

=als(A2>A1*1,1;1;0)

Geef dan de opmaak in die je wil als het groter is dan 110% van de voorgaande waarde

- Klik op toevoegen

- Geef exact het volgende in (ik ga ervan uit dat we in cel A2 met de voorwaardelijke opmaak starten, en dat in cel A1 de voorgaande waarde staat. Dit zal niet zo zijn, dus die moeten een beetje aangepast worden)

=als(A2>A1*1,1;0;1)

Geef dan de opmaak in die je wil als het kleiner is dan 110% van de voorgaande waarde

- Klik op Toevoegen

-klik op ok

Situatie 2 wijkt hiervan af omdat je absolute waardes wil gebruiken ipv relatieve.

DAar moet je dus de formule voor groter dan het gemiddelde worden (weer dezelfde opmerking ivm de locatie van de cellen, ik veronderstel nu cijfers in A2 tot A12)

=als(A2>gemiddelde($A$2:$A$12);1;0)

De formule voor kleiner dan het gemiddelde moet worden

=als(A2>gemiddelde($A$2:$A$12);0;1)

Die alsen staan daar telkens als formule erbij aangezien voorwaardelijke opmaak ofwel een ja/neen moet krijgen, ofwel een 0/1. Die Als stuurt die 0 of een naar gelang er aan de voorwaarde daarvoor voldaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.