Ga naar inhoud

SSD gebruiken als "Caching" bij samenstelling nieuwe PC.

Aanbevolen berichten

Hallo,

Dit is hierbij m'n eerste vraag, ik ben nog maar pas "ingeschreven" op-in dit volgens mij heel interessant

forum.

Ik wil voor mezelf een nieuwe PC. samenstellen, ik heb wel al enige ervaring hierbij,

Ik denk onder andere aan een Z77 moederbord, een SSD (120GB)voor m'n besturing en programma's en een harde schijf van 1TB.

Ik lees in het "Hardware-infomagazine" dat een SSD bijkomend kan gebruikt worden om de harde sch. te versnellen, althans de gegevens overdracht zodat de gegevens nog sneller beschikbaar komen.

Nu m'n vraag:

Kan ik:

1- een SSD gebruiken voor m'n besturing en dergelijke.

2- een harde schijf voor de data.

3- een bijkomende speciale (caching)-SSD (inpluggen in het mobo., zie Gigabyte GA-Z77X-UD3H die dergelijke socket, m-sata genaamd, ook heeft) om de harde schijf te versnellen.

Dus bovenstaande 3 samen!

Grtn.,

carlae.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je met harddisk kan doen kan je ook met SSD doen.

Er is dus op basis van opslag geen verschil tussen SSD en harddisk.

Je kan dus op de eerste SSD Windows installeren en op de tweede SSD kan je data opslaan.

Het schil tussen SSD en hardddisk zit in het feit dat het sneller gebeurd.

Dus Windows 7 start sneller met SSD

m-sata is voor mini SSD en is dus geen meerwaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank,

Maar wat ik meende te verstaan in dat Magazine was dat bij gebruik als Caching SSD deze zogezegde "mini"-SSD functioneert als buffergeheugen van de harde schijf, dus los van de SSD voor besturing / opstart progr.'s.

Daardoor zouden de gegevens (data) sneller beschikbaar komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Caching-SSD's zoals de Corsair Accelerator, OCZ Synapse en Crucial Adrenaline zijn geen 'gewone' SSD's, maar een upgradestukje voor een harde schijf. Een combinatie met een caching-SSD en een traditionele harde schijf, zorgt voor een opmerkelijke snelheidswinst - hoewel niet zo groot als een zelfstandige SSD. Maar aangezien je ook een - gewone - SSD gaat nemen als bootschijf, is dit geen enkel probleem. Een mSATA caching-SSD zou ik niet nemen, varianten met de gewone 2.5 inch afmeting presteren beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Laat) antwoord op de vraag van"Stegisoft": magazine is Hardware-info 03/2012 Blz. 16 tot 20, aub.

Vraag voor "Superjona": aangezien op vb. mobo.Gigabyte Z77 dergelijke mSATA socket zit, heeft dit dan geen, of bijna geen nut?

of zoals U voorstelt, een 2-de "gewone" SSD?

Indien gewone (2-de) SSD beter, kan dit makkelijk geconfigureerd worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mSATA is een kleinere variant op de SATA-aansluiting, voornamelijk bedoeld voor kleine mobiele toestellen, hoewel veel fabrikanten besloten hebben om mSATA te integreren in moederborden. Daardoor is er ook een (kleine) markt van mSATA SSD's ontstaan, maar tot zo ver geen 'degelijke' caching SSD's. Hoewel deze er wel aankomen natuurlijk.

Mijn voorstel voor uw systeem is:

1 'non-caching' SSD als opstartschijf (Samsung Series 830 bijvoorbeeld)

2 traditionele harde schijf + kleine caching SSD van ongeveer 30 GB (denk bijvoorbeeld aan de Corsair Adrenaline)

Als je de handleidingen goed volgt, is dit gemakkelijk te installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.