Ga naar inhoud

Welk gegeventype gebruiken?

Aanbevolen berichten

Ik ben op mijn werk een database van alle adressen aan het opstarten.

Om een beetje een overzicht te geven: ik zit momenteel met ongeveer 40 verschillende Excel-lijsten met adressen, o.a. "activiteit 1", "activiteit 2", "dokters", "lidverenigingen"...

Daar komen geregeld lijsten bij, wanneer er nieuwe activiteiten zijn, bijvoorbeeld.

Het gebeurt vaker dat 1 persoon in meerdere lijsten voorkom, bijvoorbeeld een dokter die aanwezig was bij activiteit 1 & 2.

Ik dacht eerst simpelweg tabellen te maken, met telkens alle mensen in die categorie, maar...

dan zit ik met het probleem, dat als een adres verandert, ik dat op meerdere plaatsen moet gaan aanpassen.

Ik kreeg de tip om 1 grote tabel te maken, met dan 40 keer een ja/nee veld per categorie, maar dat lijkt me ook eerder omslachtig...

Hebben jullie misschien goeie tips?

P.S.: ik heb eigenlijk totaal geen ervaring met Access, maar ik wil echt van het geklooi met Excel af.

Telkens we een verzending moeten doen naar X aantal groepen, is het kopiëren en plakken in 1 excelbestand en dan alfabetisch sorteren om de duplicaten eruit te halen.. :hmpf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht eerst simpelweg tabellen te maken, met telkens alle mensen in die categorie, maar...

dan zit ik met het probleem, dat als een adres verandert, ik dat op meerdere plaatsen moet gaan aanpassen.

Dat is een beginner fout.

Je mag op slechts één tabel adressen hebben.

Je kan in tabel een klantnummer ingeven en dan kan je koppelen aan tabel klanten door middel van query.

Als je tabel goed instelt en je zet de gegevens van excel erin dan kan je maar 1 keer laten voorkomen.

Dus geen duplicaten toestaan tenzij je een goede reden hebt.

Bijvoorbeeld adres is geen reden maar prijs kan regelmatig dezelfde voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.