Ga naar inhoud

harde schijven worden niet meer herkent


freste

Aanbevolen berichten

Vanmorgen startte mijn computer niet meer op. Gisterenavond was er nog geen probleem, hij werd gewoon afgesloten, niet vastgelopen of zoiets... Ik had niet veel tijd dus heb niet veel kunnen proberen, nu zit ik op mijn werk.

Het probleem:

Als ik hem opzet begint hij zoals normaal, hij doet een soort geheugen test (komt er altijd op) en dan staat er iets in de aard van "memory: xxxxxxx bytes" en dan "memory test: ok" Of dit de exacte tekst is weet ik niet vanbuiten, maar toch minstens iets gelijkaardigs. Normaal blijft hij dan een 5-tal seconden op dat scherm hangen en laat hij dan daaronder de aangesloten harde schijven zien en daaronder de dvd-lezers. Nu blijft hij echter 20-30 seconden hangen, laat dan heel kort 1 harde schijf zien, dan heel kort de dvd-lezers, en dan gaat hij naar een volgend scherm waar hij plots wil opstarten via de dvd-lezer en vraagt naar een systeemschijf. Als ik tijdens de opstart op F12 duw gaat hij naar het boot-menu en als ik daar voor harddisk kies zie ik maar 1 harde schijf staan en dat is niet degene waar windows op staat. De gegevens die ik zo weet van mijn computer:

Moederbord: gigabyte ep43 ds3l

1 sata dvd lezer

1 sata dvd schrijver

harde schijven:

c (windows) ssd (wordt niet meer herkend)

d gewone sata schijf (wordt wel herkend)

h gewone sata schijf (wordt niet meer herkend)

geheugen: 2x 2048mb ddr2

windows 7 64bit

De computer is zelf samengesteld, maar werkt al enkele jaren zo. De D-schijf is de oudste en komt uit de vorige computer, de C-schijf (ssd) werd +- 2 jaar geleden geïnstalleerd en werkte altijd perfect tot +- een maand geleden toen de pc ook niet opstartte. Dit heb ik via check disk in orde gekregen. De H-schijf is zo'n twee weken oud en heeft steeds gewerkt.

Ik heb deze morgend snel kunnen nakijken dat alle kabels goed aangesloten zijn. Meer dan dat heb ik nog niet kunnen doen. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en wat ik vanavond kan doen om dit op te lossen of het probleem te vinden?

Omdat het twee schijven zijn die niet herkend worden zou ik denken dat het niet aan die schijven zelf ligt?

Ik ga alvast straks even proberen om het kabeltje van de schijf die wel herkend wordt om te wisselen met dat van de windowsschijf, maar wat kan ik nog doen? Zou het aan het moederbord liggen?

aangepast door freste
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Sorry voor de late reactie maar jouw vraag is blijkbaar door de mazen geglipt :sad

Ik ga alvast straks even proberen om het kabeltje van de schijf die wel herkend wordt om te wisselen met dat van de windowsschijf
Heeft dit nog iets opgeleverd?

Meest waarschijnlijke zijn defecte kabeltjes of defecte sata poorten.

Het eerste is makkelijk op te lossen met een nieuwe kabeltje maar voor het tweede moet het moederbord vervangen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.