Ga naar inhoud

Harde schijf wordt niet herkend


joukek

Aanbevolen berichten

Sorry voor alle moeite die je voor me gedaan hebt: ik ben naar de winkel geweest met oude hd+adapter en wat blijkt? Heel iets doms, had ik zelf gezien moeten hebben: toen ik de hd uit desktop gehaald heb is er een stukje van het stekkertje afgebroken en in "stopcontact" van de hd blijven zitten. daardoor kon hd geen goed contact met adapter maken en gebeurde er niets. Stukje plastic eruit gehaald en dát is opgelost. Voor het terughalen heb ik een andere oplossen: ik koppel hd én een externe hd aan laptop, en kopieer het dan op externe hd.

Probleem dat overblijft is: hoe kan ik Vista terug installeren met de Recovery schijf van mijn pc, en daar overheen Win7?

Volgens verkoper (Dynabyte, hij was heel behulpzaam, daar kom ik nog wel eens terug) zal dat niet gaan zomaar.

Dan denk ik: ik red eerst wat ik wil bewaren van oude hd, zet met recovery cd de fabrieksinstellingen er weer op... en dan... Als ik nu naast de hd de ssd-disc op mijn pc zet, zou het dan mogelijk zijn dat Win7 mij de keus geeft om Win7 niet op dezelfde hd te zetten, maar op de ssd? Want daarvoor heb ik in feite ssd gekocht: om besturingsprg plus meest gebruikte (en meest snelheid vragende prg's op te zetten.

Wat denk je? Nogmaals heel veel dank voor je snelle en degelijke hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ben naar winkel geweest, Dynabyte, ze waren heel hulpvaardig. Daar kom ik nog eens terug!

Wat blijkt? Iets heel stoms: er was bij het afkoppelen van de hd een stukje van stekkertje van desktop afgebroken, dat zat in "stopcontact" van hd, waardoor die geen contact maakte! Had ik moeten zien! Sorry!!! dat ik jou daarvoor zo heb laten denken, het was dus heel simpel en nu werkt hij wel.

Ik koppel nu de hd via behuizing/adapter aan laptop en zet wat ik bewaren wil op een externe hd.

Van de man van Dynabyte begrijp ik dat mijn pc de ssd nog niet herkent.

Zoals ik zei, ik heb Win7 upgrade gekocht, dus ik wil na de bestanden bewaard te hebben via een recovery cd, Vista weer op hd zetten, en dan Win7 erop zetten. Maar ik heb die ssd gekocht om besturingsprg plus wat tijd-intensieve prg's op te zetten. Ik heb begrepen dat als ik Win7 op een pc met Vista installeer, dat hij Vista echt vervangt door 7. Denk je dat, als Windows gezien heeft dat ik een legale versie van Vista op de hd heb, het mogelijk is om Win7 niet op hd, maar op SSD te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb even gekeken, maar moet er nog eens nadere naar kijken. bedankt, er staan denk ik nog veel hulpdingetjes op de ms-site, waar ik nog te weinig gebruik van maak.

maar ik ga nu een week op vakantie, dus ga dan weer verder. als ik meer weet meld ik het. ik kan nog bijna niet geloven dat jullie zoveel hulp bieden, voor niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Beste Dasle, ik heb nu Vista geherinstalleerd op mijn harde schijf, nadat ik zoveel als ik nodig dacht te hebben gebekkupt heb.

Als ik HD én SSD aan mijn pc koppel, start Windows niet op, meldt weer dat ie geen boot heeft of zo.

Als ik SSD loskoppel, start Win normaal op.

Ik heb gelezen dat ik om SSD goed te laten functioneren, hem in de Bios moet instellen op AHCI.

Echter, dat kan ik nergens vinden in de bios. De bios is: Phoenix Technologies v. 6.00 PG, van 22/6/2007, vond ik dankzij een mooi programma Speccy van Piriform. Weet jij hoe ik dat kan instellen, zodat de SSD functioneert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermeld eens het juiste merk en type van je moederbord of voer onderstaande even uit.

Download en installeer Speccy.

Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

speccy.png

Als je niet wil dat Google Chrome op je pc als standaard webbrowser wordt geïnstalleerd, moet je de 2 vinkjes wegdoen !!!

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.

Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik kan terug vinden is AHCI niet aanwezig op dit MSI moederbord en heeft deze enkel SATA 150 poorten of zeg maar SATA van de eerste generatie.

SATA

- 2 SATA ports

- Supports 2 SATA devices.

- Supports storage and data transfers at up to 150 MB/s

Als je in je BIOS komt zie je dit scherm als het goed is.

post-24526-1417705078,5562_thumb.png

Navigeer nu naar Advanced BIOS Features en druk op Enter.

post-24526-1417705078,6048_thumb.png

Vervolgens navigeer je nu naar Hard Disk Drives en druk op Enter.

Stel nu je SSD in als eerste harddisk en sla de wijzigingen op.

Sluit je pc af en voor de zekerheid kan je de andere harde schijf los koppelen als je Windows op je SSD gaat installeren zodat met deze schijf zeker niets mis kan lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.