Ga naar inhoud

Hardwareprobleem? BSOD 0x7A.

scathe

Aanbevolen berichten

Hallo

Voor mijn grootvader heb ik een "nieuwe" pc laten samen steken. Hiervoor heb ik mijn oude pc (AMD Dual Core 5200, 2 GB Ram, Asus M2N-E moederbord) gebruikt (waarvan alles nog werkte bij laatste gebruik, behalve 3D-kaart) en een nieuwe 3D kaart (Asus ati 6450 512 mb) + nieuw cd-romstation. Heb die laatste twee laten installeren samen met een HDD van mijn grootvader in een PC-winkel.

Toen ik dit alles terugkreeg, moest ik eerst en vooral een checksum error vaststellen (iets wat zich "volgens het internet" zou moeten herstellen eenmaal de PC een keer succesvol opstart). Jammer genoeg kon hij de Windows XP op de HDD van mijn grootvader niet opstarten. Winxp werd dus opnieuw geïnstalleerd, waarna de checksum error bleef bestaan (na elke keer opnieuw opstarten). Dit installeren lukte zonder problemen en de PC werkte. Na 3 weken voert winxp een update uit waarna hij telkens bij het opstarten op het bureaublad een bsod geeft en opnieuw opstart.

Via systeemherstel getracht de wijzigingen ongedaan te maken, wat niet lukte. Daarna geprobeerd om winxp opnieuw clean te installeren (volledige format). Tijdens de installatie van Winxp zelf geeft hij nu echter een BSOD met de foutcode 0x000007A (win32k.sys). Deze foutcode herhaalt zich bij nieuwe pogingen.

Mijn vraag is nu of ik wel degelijk met een hardwareprobleem zit (waar ik al bijna niet meer aan twijfel)? Zoja, welk onderdeel is hier de meest waarschijnlijke kandidaat voor vervanging?

Samengevat

Oude PC:

Asus M2N-E moederbord

AMD Dual Core 5200

2 GB ram

Nieuwe onderdelen:

Asus ati 6450

HDD Grootvader (vrij oud, 40 gb opslagruimte)

DVD-rom station

Na PC-winkel:

1. Checksum error

2. Winxp opnieuw geinstalleerd, functioneel tot enkele weken geleden update werd uitgevoerd

Nu:

Poging tot herinstallatie van winxp leidt tot BSOD 0x7A

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

The KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR bug check has a value of 0x0000007A. This bug check indicates that the requested page of kernel data from the paging file could not be read into memory.

Deze foutmelding betekent dat er gegevens van het wisselbestand niet kunnen ingeladen worden in het geheugen.

Hiervoor zijn 2 mogelijke oorzaken

1. een fout op de harde schijf waardoor het wisselbestand corrupt is en de juiste gegevens niet gevonden worden.

2. een fout in het geheugen

We gaan proberen beide zaken te testen vanf een cd zodat windows niet moet opstarten.

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Voor de geheugencontrole verwijs ik je graag naar deze handleiding voor memtest86+

Laat maar weten wat het resultaat was van deze testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Bedankt voor de reactie. Sorry voor mijn late antwoord, maar ik wou toch nog even laten weten wat het probleem nu uiteindelijk was.

Na het verwijderen van één van de RAM-latjes bleek de PC plots weer te werken, enige tijd later begaf de PC het echter helemaal. Na diagnose in PC-winkel bleek het om het moederbord te gaan.

Toch bedankt voor de feedback!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.