Ga naar inhoud

Computer beveiligen

Gast Wennepen2

Aanbevolen berichten

Hallo!

Zoals jullie weten heb ik te maken gehad met een Trojan Horse:mad: (wat ook wel op te maken is uit mijn gebruikersnaam:ridinghorse:). Deze Trojan Horse is nu eindelijk van mijn computer af dankzij Kape en Jion. Een hele opluchting dus!

Nu zou ik het alleen wel erg fijn vinden als dit niet meer gebeurd! Ik zou graag wat tips willen hebben over hoe ik mijn computer optimaal kan beveiligen tegen ditsoort geintjes. Ook vraag ik me af of programma's als HiJackThis en Malwarebytes voldoende zijn voor de beveiliging van mijn computer.:hmmmm:

Laat het me even weten guys dat zou me ontzettend helpen voor in de toekomst!:adore:

Wendy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wendy,

Voor je de volgende zaken uitvoerd, wacht je beter nog ff af tot Kape groen licht geeft in je andere topic.

Je zei daar dat je huidige antivirus (McAffee) verlopen is, deze kan je dus beter verwijderen.

HIER vind je de nodige tools.

Een goed gratis alternatief is ZoneAlarm Free Antivirus + Firewall.

Deze gebruikt dezelfde AV-engine van Kaspersky, heeft een heel goede Firewall en haalde in recente onderzoeken topscores.

Als second opinion kan je af en toe je pc handmatig scannen met Malwarebytes (klik erop) en Spybot. Let wel bij de installatie dat je de realtime bescherming uit laat, anders zou deze conflicten kunnen geven met je antivirus.

HijackThis is geen onderdeel van de beveiliging. HijackTHis heb je enkel nodig bij probleemoplossing. Indien geen problemen, mag je dit programma dus zeker verwijderen van de PC.

Zorg ook steeds dat al je Windows updates gedaan worden. Dit kan je automatisch laten gebeuren in je configuratiescherm.

Je andere software (zoals flashplayer) moet eveneens steeds up to date zijn. Een zeer handige tool die dit automatisch voor jou kan doen is Secunia PSI.

Klik niet te snel op "Next" bij de installatie van een programma. Standaard staat het installeren van vervelende balken reeds aangevinkt. Vink die dus uit.

Gebruik voor de dagelijkse bezigheden op de computer een account met beperkte rechten en niet een account met administratorrechten. Dit reduceert de kans aanzienlijk dat malware geïnstalleerd kan worden. Wanneer je gebruik maakt van een account met administratorrechten heeft malware die gedownload wordt automatisch dezelfde rechten als de adminaccount: volledige toegang tot de computer, register, processen en bestanden. Malware krijgt vrij spel. Door gebruik te maken van een account met beperkte rechten geef je malware minder rechten, minder kans om zich te activeren. Gebruik je als besturingssysteem Windows Vista of Windows 7 zorg dan ook dat gebruikeraccountbeheer (UAC) ingeschakeld is.

aangepast door Jion
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal inderdaad even wachten tot kape het seintje geeft maar heb wel alvast 1 vraag, ik heb mijn McAfee namelijk al verwijderd een paar dagen geleden maar toen ik ComboFix op mijn computer zette gaf hij toch een melding die ging over McAfee, ik heb hem verwijderd zoals in jou bericht beschreven staat.. Dan toch maar even die software downloaden van de McAfee-website zelf??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch maar even die software downloaden van de McAfee-website zelf??

Bedoel je de verwijder tool? Ja, download en gebruik deze eens.

Kuis daarna je systeem op met Ccleaner:

Download CCleaner. (Als je het nog niet hebt)

Installeer het (Als je niet wil dat Google Chrome op je pc als standaard webbrowser wordt geïnstalleerd, moet je de 2 vinkjes wegdoen !!!) en start CCleaner op.

Klik in de linkse kolom op “Cleaner”. Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”.

Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”.

Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”. Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Gast Wennepen2

Ik had een Backdoor Agent!! Ik heb hem aangetroffen met Malware bytes, ben ik nu weer f*cked. Is dit weer het begın van een mooie relatie tussen een computerpaard en een mens??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze in de quarantainelijst lijst selecteren en dan kiezen voor verwijderen.

Is dit weer het begın van een mooie relatie tussen een computerpaard en een mens??

Ook anno 2012 bevindt het grootste gevaar voor een PC zich tussen het scherm en rugleuning...:dong:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Wennepen2

Dankjewel dat had ik inderdaad gezien maar ik zou ze graag nog aan iemand willen laten zien die er veel verstand van heeft zodat hij ook precies weet wat er is gebeurd, en niet d.m.v. logjes. Daarom vroeg ik mij af of het kwaad kan dat ze daar nog staan.. Niet dat jullie dat niet hebben hoor maar ik weet er zelf niet erg veel van en ik wil gewoon dat er even goed naar mijn laptop gekeken word. Krijg de kriebels van die Paarden!!

Is er nog een programma dat ik absoluut op mijn computer moet hebben ter bescherming?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Wennepen; in het verleden heb ik dit ook gehad. Ik heb toen Malwarebytes Anti-Malware op mijn laptop geinstalleerd en wel de Pro versie welke in van het internet heb afgehaald. Ik krijg dan re.onderin een melding dat er weer iets door Malwarebytes is tegengehouden. Enne.... laat ik het afkloppen: sindsdien ben ik van die rotzooi verschoond gebleven. Succes en als je er niet uitkomt; vraag maar weer. Groetjes, WiseGuy

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.