Ga naar inhoud

NAS stor center


jempi25

Aanbevolen berichten

Beste in de winkel is een NAS 2 bay Iomega StorCenter ix2 te verkrijgen aan 129 €!

Ik ben allang op zoek naar een externe harde schijf, maar wat en waarvoor dient dit?

Is dit een opslag server?

En staan daar uw gegevens veilig als back up?

Of beter een ex harde schijf?

greetz

jempi25

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een NAS staat voor Network Attached Storage. Dat is in prinipe een externe harde schijf die je aan je netwerk hangt (met andere woorden, een soort van opslagserver). Indien je over een fatsoenlijk en draadloos netwerk beschikt, kan je deze harde schijf beschikken vanuit elke computer.

Een NAS biedt heel wat voordelen, het is erg gemakkelijk, en je hoeft niet meer te sleuren met harde schijven. Via een speciale RAID1 techniek kan een NAS ook uitstekend dienst doen als back-up toestel (hierdoor verlies je wel de helft van de opslagcapaciteit)

De Iomega StorCenter ix2 aan 129 euro is in mijn opzicht niet zo'n goede deal. Hoewel het prima werkt, moet je er zelf nog één of twee harde schijven in installeren. Een harde schijf van 2TB kost ongeveer 100 euro. En als je die wil gebruiken voor veilige back-up ben je dus 329 euro kwijt voor 2TB.

Als je een NAS wilt aanschaffen kan je eens kijken naar de modellen van Synology, die een nette gebruikersinterface hebben en ook veel waar voor je geld bieden.

Een externe harde schijf is dus goedkoper dan een NAS, als je wilt gaan back-uppen raad ik je aan om altijd je belangrijke data op minimum 2 toestellen / diensten te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je belangrijke gegevens op één locatie zet, en die locatie crasht / gaat kapot, dan ben je nog steeds alles kwijt. Vandaar alles tweemaal back-uppen op verschillende locaties.

Als je het bedrag niet belangrijk is, kies je beter voor een NAS, maar wel een ander model. (Dit vereist wel enige technische kennis.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.