Ga naar inhoud

Spreekbeurt PPT Processor


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik moet volgend week een spreekbeurt doen over desktop pc's en moet daarbij vertellen

waar elk onderdeel voor dient en hoe ze allemaal werken enz..

Tot nu toe gaat het allemaal vrij goed maar ik stuit op een probleem

de processor... Ik heb geen flauw benul hoe ik de processor moet uitleggen.

Ik weet wel hoe een processor ongeveer werkt, maar hoe ik het zodanig moet

kunnen uitleggen zodat andere leerlingen het kunnen begrijpen? Geen idee

Misschien kunnen jullie mij helpen.

-Processor (Central Processing Unit)

- Wat is een processor?

- Waarvoor dient het?

- Communicatie (North/Southbridge)

- Wat zijn Cores?

- Klokfrequentie

Het moet vrij kort zijn, anders gaan ze er niks meer van begrijpen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag CoolMasterElite,

Bij het maken van een presentatie of spreekbeurt, zijn volgende vragen erg belangrijk:

- heeft je publiek al voorkennis van hetgeen je gaat vertellen?

- hoe oud is je publiek gemiddeld?

Voor publiek die weinig tot niets van computers kent, kan je onderstaande uitleg gebruiken.

Processor:

- Betekent: "verweker"

- Het berekent en verwerkt alles wat je met de computer doet: muziek beluisteren, op het internet surfen, ...

- Andere namen voor processor zijn: CPU (control processing unit), in het nederlands CVE (Centrale Verwerkingseenheid)

- 2 bekendse fabrikanten van processors: Intel en AMD

Klokfrequentie: (of kloksnelheid) (uitgedrukt in Giga Herz, kortom GHz)

- Betekent: "kloksnelheid"

- geeft aan hoe vaak een processor een berekening per seconde kan doen

- bv. kloksnelheid van 2 GHz wil zeggen dat er 2 miljard berekeningen per seconde gebeuren

Core:

- Betekent: "kern"

- Oude processor (vorige generatie dus) had slechts: 1 kern

- Nieuwe processor (huidige generatie) : heeft 2 kernen ("dual" core genoemd)

--> Voordeel: verwerking van opdrachten worden over de 2 kernen verdeeld (in plaats van over slechts 1 kern bij de vroegere processors)

--> dus snelheidswinst

De Northbridge is niet zo eenvoudig uit te leggen. De eenvoudigste uitleg die ik vond staat hier:

Moederborden koopgids - North bridge | Hardware.Info België

(bron: hardware.info)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe een poging om North en South bridge eenvoudig samen te vatten:

North bridge:

- "kruispunt" (zie afbeelding hieronder) waar 4 belangrijke onderdelen bij elkaar komen

- staat in verbinding met de processor (1), geheugenmodules (2), videokaart (3), en met de south bridge (4)

post-484-1417705151,8396_thumb.png

South Bridge:

Zie hierboven bij de tekening (4), de verschillende onderdelen:

- aansluitingen voor PCI Express poorten (gleuven om kaarten in te steken)

- aansluitingen voor harddisks en optische drives (Parallel en Serial ATA genoemd)

- aansluitingen voor usb

- aansluitingen voor geluidskaart en netwerkkaart

- aansluitingen voor printer

- South Bridge staat ook in verbinding met het BIOS

Bron: Moederborden koopgids - North bridge | Hardware.Info België

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag kurtt,

De publiek is ongeveer 15-16 jaar oud en hebben zeer weinig kennis over de computer.

De uitleg die je hebt gegeven is prima, ik zal het wel in zinnen proberen samen te vatten.

Ik denk dat ik North en Southbridge achterwegen ga laten want anders gaan ze het door elkaar halen, maar toch

heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen om het uit te leggen en natuurlijk bedankt voor het uitleg van de processor.

Hopelijk zullen ze het allemaal begrijpen en ik zal zelf nog wat meer op zoeken want ik moet voorbereid zijn op vragen van

de leerlingen.

Heel erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een core is een fisiek onderdeel van de cpu,1 cpu kan dus meerdere core's bezitten ( bv. de Intel I7 K875 heeft 4 core's).

Een thread is een stukje programmacode. Een programma kan meerdere threads bevatten die onafhankelijk van elkaar uitgevoerd kunnen worden. Als een programma op deze manier gemaakt is, kan een thread als apart proces opgestart worden. Dit heeft in een multitasking-omgeving het voordeel dat verschillende delen van hetzelfde programma tegelijkertijd uitgevoerd worden.

De mogelijkheid om één programma tegelijkertijd meerdere subtaken uit te laten voeren. Bijvoorbeeld met een tekstverwerker één document bewerken, een ander document sorteren en nog een ander document op spelling controleren. Dit zonder het programma evenzoveel malen te starten.

aangepast door Jean-Pierre
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.