Ga naar inhoud

Acer Aspire 5680

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb ongeveer 2j geleden een Acer Aspire 5680 gekocht, en heb er eigenlijk wat teveel mee zitten prutsen. Ik had eerst UBUNTU geinstalleerd (partitie gegeven), wat ik al snel weer beu was en dan verwijdert heb gekregen door een versie van vista erop te installeren(dus in de plaats van UBUNTU). Maar ik heb dan problemen gekregen met windows xp en heb in paniek enkel vista geinstalleerd. Ik had veel programma's die ik in xp gebruikte en die in vista moeilijk draaien (drivers waren allemaal in orde).

Dus ik zou graag windows XP, alleen op mijn laptop zetten.

Zoals je misschien weet worden bij Acer notebooks geen windows CD's meegegeven. Maar in vista heb ik ook geen E-functies.

Ik heb thuis wel nog een dvd liggen met ongebruikte code van home edition en ik zou heel graag dus opnieuw windows XP draaien ipv enkel vista.

Is het mogelijk om alles eraf te gooien (backup is al gemaakt met bestanden die ik zeker wil behouden) zonder pardon en de versie van windows die op mijn laptop staat of via die dvd te installeren, en hoe ?

Kent iemand de stappen die ik zou doen ??

Alvast hard bedankt,

Astrocomix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Als je een windows XP cd hebt met een bijhorende code (moet effectief wel een code voor die versie van windows zijn; dus OEM/Retail/Corporate is van belang, evenals home/professional) is het helemaal niet zo moeilijk;

CD erin, opstarten van de CD en gewoon alle stappen volgen die je pc aangeeft... eventueel nog eens naar MS bellen om te melden dat je een herinstallatie van je systeem gedaan hebt (kan zijn dat dat moet voor de activering), drivers installeren & klaar. Als je in Vista alle drivers geïnstalleerd gekregen hebt zal dat in XP ook wel lukken neem ik aan, veel verschil is er niet (buiten dat je een ander OS moet selecteren bij de download).

Formatteren van je harde schijf wordt gedaan als je windows XP installeert, dus na dat proces heb je een volledig propere laptop met enkel XP er nog op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

mja als je al ubuntu erop gezet hebt & opnieuw geformatteerd hebt om er daarna Vista op te zetten zou het me niet verwonderen dat je je recovery partitie ook al helemaal mee geformatteerd hebt...

Indien je dat niet gedaan hebt kan je idd zo je backup terugzetten, maar ik heb geen acer dus weet niet hoe dat bij een acer gaat (zal wel duidelijk in de handleiding staan lijkt me)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, nog steeds wat problemen...

Ik had nog een cd liggen met xp home, maar zonder key.

Onderaan mijn laptop hangt de sticker met de key van die windows, maar die wou hij niet aanvaarden.

Ik heb dan geprobeert om naar de helpdesk van acer te bellen, maar vandaag is het een vette feestdag.

Dus ik zit even zonder laptop, maar morgen zal ik het wel kunnen fixxen via de helpdesk.

Bedankt voor uw hulp allesins en klaat wel nog iets weten of het gelukt is.

Astrocomix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is altijd leuk geklooi met laptops. Je activation-key die onderop je laptop zit, geldt voor de cd die gebruikt is met de originele installatie van je laptop (XP ga ik van uit).

Hetzelfde geldt voor Vista.

Dus je zult een XP-cd (Home of Professional, dat maakt niet uit) moeten aanschaffen waarbij de originele licentie-sleutel nog bij zit. Anders krijg je vanzelf gezeur dat je niet kunt updaten enz enz. Een belletje naar MS is niet zo slecht, hier zelfs aan te raden. Gewoon je probleem aangeven en ze helpen je door het proces aan.

Geef wel even aan welke versie van Xp op de cd zit, en welke versie er onder je laptop plakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, ik heb eerst naar de Acer helpdesk gebeld en ze vertelden mij dat ik een cd moest kopen van 60 euro omdat ik waarschijnlijk de partitie heb meegeformatteerd waar die windows opstond. (tof detail, nu doen ze dat niet meer, zit er gewoon een cd in bij je aankoop)

Dan belde ik naar MS, en die begonnen al te zeggen dat ik misschien voor hun hulp 75-299 euro kon dokken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Dat laatste is logisch, Acer krijgt korting op de licentie die op je laptop gezet wordt (ze betalen nog niet de helft van wat een particulier voor een windows betaalt); maar daarmee wordt ook de support overgedragen van microsoft naar Acer toe. Op dergelijke licenties geven zij geen support meer (tenzij voor activering).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verdict is gevallen:

Er zal een Acer recovery CD-rom opgestuurd worden...

Kosten: +- 70 euro

Duurt 2 weken tot het bij mij zal zijn

Reden van deze keuze: wil zeker mijn legale versie van windows behouden, ook de goedkoopste manier

Ik zal nu wel mijn lesje leren, om niet of minder te prutsen met mijn pc :)

De computer hier beneden zal mijn beste vriend worden de komende dagen en weken !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.