Ga naar inhoud

Harde schijf controleren en herstellen


De Hulk

Aanbevolen berichten

Is er ook freeware die een externe HDD kan contoleren en repareren. Ik heb via Windows een schijfcontrole+reparatie gedaan en steeds blijft die met Ghost (back-up) cyclische redundantie fout aangeven. Eerst geeft Norton Utilities aan dat de schijf geen fouten bevat en vervolgens weer wel. Er staat op de 2 TB vrijwel niets, alleen system volume information en een MFT. Defragmentatieprogramma's geven aan dat de gezondheid goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die is Samsung Story 2TB USB 3.0 en met 197 draaiuren. Niet zoveel lijkt mij. Als ik op internet lees komt men niet tot bevredigende oplossingen. Waarschijnlijk zijn het toch beschadigde clusters die niet goed geïsoleerd/uitgeschakeld zijn. Ik kan morgen nog een opervlakte controle doen. In het laatste geval kan ik opnieuw formatteren, al weet ik niet of dat via Windows kan of via de DOS-prompt met de één of andere schakeloptie. Ik heb nu drie Ghost's gemaakt en nu gaat het wel goed. Het is dus wisselvallig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Samsung hard drive divisie is overgenomen door Seagate, bij de downloadsectie van Seagate vind je enkele tools om een HD te controleren.

In de meeste gevallen kun je deze tools voor ander HD's gebruiken zoals nu jou Samsung, enkel in heel speciale gevallen dient er wel eens een specifieke tool gebruikt te worden maar dat is hier niet het geval denk ik.

Seagate tool voor Windows & DOS vind je hier terug >> Downloads | Seagate

Link naar reactie
Delen op andere sites

.Net framework is nodig om het programma te kunnen uitvoeren, na de installatie kun je desgewenst via een link in het installatie programma controleren op de nieuwste versie van .Net framework.

Ben hier momenteel zelf een Samsung interne HD aan het controleren, de test is gestart om 21.00u en Seatools geeft momenteel aan dat het nog bijna 02.53 uur duurt voor de scan van een schijf van 1 TB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels de tool van Samsung (Seagate) zelf geïnstalleerd. Echter onder software zag ik ook dat C++ of zoiets op dezelfde datum was geïnstalleerd. Daarop sloeg Secunia alarm en zie dat die C++ en nog een stuk of vier onveilig waren. Toen maar eerst naar Windows update gedraaid en inderdaad die werd geüpdatet (één stuks).

Toen Netv4 geïnstalleerd 100mb en daarop weer hetzelfde verhaal, weer patchen/updaten. Toen de tool van Seagate geactiveerd en bij de drive-self-test een FAIL en bij de Short generic-Pass (groen), echter bij de long Generic krijg ik het advies > repareren alleen is het vinkje bij de schijf is dan weg en staat er none of all dat is dus onduidelijk bij nog eens drie harde schijven, want wat gaat ie dan doen?

Dan nog maar eens een chkdsk gedraaid en is nu al vanaf 17:00 uur bezig. 450.000.000 clusters en bij 141 zit de schade en duurt het een kwartier voordat die weer loopt. Maar repareert die ook?

Dat hele systeem van schijfcontrole is met de invoering van de grote harde schijven (aantal GB, 1 2TB) achterhaald en de computerbranche realiseert zich dat nog steeds niet. Het is ondoenlijk om dergelijke schijven nog te controleren en te repareren met werkwijzen die van voor de Tweede Wereldoorlog stammen.

Het is nu 21:30 en zit op 75%. Maar uiteindelijk schiet je er hoogtwaarschijnlijk niets mee op, want bij de volgende back-ups heb je grote kans op weer hetzelfde gedonder. Ik zal jullie uitleg en aanbevelingen later nog eens beter bestuderen. Het kost allemaal veel (te veel) tijd en je kunt met je gewone werk niet doorgaan.

Het is 23:15 en de schijfcontrole is afgelopen en daar laat ik het ook maar bij, want het duurt allemaal veel te lang en je weet helemaal de resultaten niet. De computer en schijf moeten uren draaien, een belachelijke zaak. Dan heb je ook nog weer eens 'tig' programma's geïnstalleerd wat allemaal maar ballast is voor het systeem. Bedankt voor je hulp. Ik houd het voor gezien. Chkdsk, defragmenteren en al die harde schijf controleprogramma's deugen voor geen cent, lossen niets op en kosten heel veel tijd en beschadigen je schijven en systeem alleen maar verder, dat is mijn mening en ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, beschouw maar als niet opgelost, want er zullen nog wel duizenden mensen zijn die op die manier schade oplopen alleen omdat fabrikanten zo snel mogelijk nieuwe schijven willen verkopen.

Nu heb ik het maximum aantal back-ups van alle drie schijven in de pc verhoogd en begrensd naar tien (totaal dus 30). Dat is 450 + 450 + 250 GB is 1150 GB van 2TB en dan krijg je een meer verspreid gebruik, hoop ik.

Toe ik dat deed, zag in ook een optie onder geavanceerd van Norton Ghost 14.0 om beschadigde clusters te negeren. Had ik dat meer eerder gezien. Ik wacht even af en als de cyclische redundantie weer veelvuldig optreedt schakel ik die in.

Dus daar ben ik zelf de fout mee ingegaan. Ik heb dat niet eerder gezien en kende die optie niet. Bedankt voor het meedenken en de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.