Ga naar inhoud

XP laptop wil niet opstarten

chiliem

Aanbevolen berichten

Topic afgesplitst van http://www.pc-helpforum.be/f167/windows-kan-niet-worden-gestart-44309/

Hallo chiliem

Ik heb voor jou een nieuwe discussie aangemaakt.

Voor reactie en verdere vragen kan je dus hier terecht.

Kan je in het BIOS (setup) eens nakijken welke de opstartvolgorde (boot order) is van de schijven.

De normale volgorde is als volgt:

1. het cd of dvd station

2. de harde schijf

3. een usb apparaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erin geslaagd om via USB de recovery console tevoorschijn te toveren. Daarvoor heb ik de opstartvolgorde in BIOS aangepast - USB bovenaan de lijst geplaatst. Op die manier kan ik Windows blijkbaar wel opstarten. Echter, als ik het systeem herstart zonder de USB-stick, ben ik terug bij af. Welke verandering moet ik aanbrengen eens Windows is opgestart om ervoor te zorgen dat ik niet langer vanaf de USB-stick moet opstarten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik gedaan.

Ondertussen is de situatie als volgt: ik kan via USB Windows XP opstarten, maar niet langer de recovery console - wanneer ik die laatste probeer op te starten krijg ik de foutmelding:

'Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

<Windows root>\system32\hal.dll.

Please re-install a copy of the above file.'

Het bestand boot.ini in de rootfolder van mijn USB stick ziet er als volgt uit:

[boot Loader]

Timeout=30

Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="2nd, GUI mode setup + 1st start of windows" /fastdetect

C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT = "1st, text mode setup (Boot from flash again after finished)"

Het bestand boot.ini dat ik binnen XP opvraag:

[boot Loader]

Timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

[Operating Systems]

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de gewoonte om binnen XP boot.ini op te zoeken via de combinatie 'windowstoets' + 'pause/break' ...

Eerder toevallig las ik dat je er ook komt via de run command 'msconfig', waar ik ook systeemherstel zag staan. Jammer genoeg bleek dat niet te helpen. Na reboot kreeg ik deze opnieuw te zien:

'Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.

Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware.

Please check the Windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wijst alles in de richting van problemen aan de harde schijf.

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben opnieuw begonnen: via Wintoflash en PowerISO een bootable USB gemaakt met Windows XP Home Edition setup. Wanneer ik na aanpassing van de opstartvolgorde in BIOS (d.i. USB bovenaan de lijst geplaatst) heropstart en kies voor '2nd, GUI mode...', dan krijg ik na het 'Windows XP Home Edition' laadscherm een volledig zwart scherm te zien...

Kiezen voor de recovery console (1st, text mode setup...) gaat nu weer wel. Ik deed van daaruit een chkdsk, en toen hij rond 70% zat, begon hij plots opnieuw heel traag te vorderen vanaf 50% - zit nu aan 60%.

Ik heb ondertussen een cd gebrand met dezelfde kopie van Windows XP Home Edition setup en toen ik, na aanpassing van de opstartvolgorde in BIOS (CD/DVD bovenaan) heropstartte, reageerde het systeem niet zoals ik het verwachtte - ik moet dat nog een keer nagaan maar volgens mij kreeg ik een zwart scherm met linksboven een flikkerende cursor - ofwel reageerde het systeem alsof er geen cd in zat. Kan dat zijn omdat je bij het branden van een Windows Setup cd ook iets als 'bootable' moet aanvinken ofzo, of is de aldus gecreëerde cd/dvd dat automatisch i.g.v. een setup-cd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.