Ga naar inhoud

header

gila

Aanbevolen berichten

hoi,

ik krijg mails van een en dezelfde persoon, maar met verschillende info in header.

de ene keer staat er : Received: from bay0-omc2-s25.bay0.hotmail.com ([65.54.190.100]

en dan weer : Received: from DUB114-W10 ([157.55.1.136]

nou ben ik nieuwsgierig wat is de betekenis hiervan?

idem dito:

X-Message-Status: n:n

X-Message-Status: n:0:n

mvg

Gila

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gila,

In de header staan verschillende zaken zoals waar de mail vandaan gezonden wordt en naar wie.

Door alle received from te volgen kun je zien via welke servers het mailbericht bij jouw is terecht gekomen. Je moet van boven naar beneden lezen. In jouw geval heeft jouw eigen mailserver de mail ontvangen van een mailserver die luistert naar de naam "bay0-omc2-s25.bay0.hotmail.com". Deze mailserver heeft het mailbericht ontvangen van een computer/server met als naam DUB114-W10. Bij elke server staat ook een ip-adres. Op internet zijn er tools waarmee je kunt opzoeken in welk land deze ip-adressen zijn geregistreerd en bij welke provider zodat je ook nog kunt zien of je mailbericht bijvoorbeeld uit China komt. Als de afzender iemand uit Nederland is, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand...

De regels die beginnen met "X-" zijn onofficiele regels die aan het bericht worden toegevoegd door bijvoorbeeld anti-virus programma's; spamfilters etc. Ik weet het niet zeker maar de regels die jij aanhaalt zijn waarschijnlijk door de mailservers van hotmail aangebracht om aan te duiden of controles om de echtheid van de verzender te achterhalen wel of niet gelukt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

dank je alvast hiervoor.

mijn email contact komt uit nederland. in de header is ook gewoon zijn zelfde ip adres te zien zoals altijd.

maar ik vraag me nu af waarom de server nu DUB114-W10 is, ipv bay0-omc2-s25.kan het zijn dat mail niet vanuit zijn pc is verstuurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een speciale reden dat je deze vraag hebt gesteld en je de header hebt bekeken? Heb je het vermoeden dat er iets mis is met de mail die je hebt ontvangen? Ik kijk zelf een enkele keer in de header van met name spam omdat ik (beroepshalve) nieuwsgierig ben naar waar zo'n mail nu vandaan komt of omdat ik duidelijk spam ontvang van iemand die ik ken en waarvan ik weet dat die niet zulke mail gaan versturen.

Terug naar jouw vraag. De mail is aangemaakt op een server van Hotmail (deze server heeft als naam DUB114-W10). Dit kan via inloggen op je hotmailaccount of via een email-client op de computer die via de hotmailconnector verbonden is met het hotmail-account. Vervolgens wordt de mail verzonden naar bay0-omc2-s25.bay0.hotmail.com (dit zie je als het goed is ook in het vervolg van de regel achter from) die ervoor zorgt dat de mail wordt gezonden naar de server waar jouw mailbox is. Dit is volgens mij een normale procedure. Bij hotmail kun je wel zien vanaf welk ip-adres de mail is opgesteld, dus vanaf welk ip-adres is ingelogd in het hotmailaccount. Zoek daarvoor in de header naar de regel X-Originating-IP

Om te zien of de mail niet vanaf zijn pc is gezonden zul je het ip-adres X-Originating-IP dus moeten vergelijiken met andere mailtjes van hem.

aangepast door Fedde
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.