Ga naar inhoud

Start niet op. Vreemd telefoontje

Aanbevolen berichten

Op een ochtend stond mij pc nog/opeensaan. Toen ik het scherm aanklikt las ik 'going to sleep.' Ik kon depc alleen uitschakelen door de voeding eraf te halen. Voeding er weerop, knop ingedrukt, weer: going to sleep.' Uitschakelen weer alleenmogelijk door voedingskabel eruit te trekken. Mijn pc was, en is nogsteeds, onbruikbaar.

Twee dagen later werd ik gebeld doorwat zichzelf ID- of IP-company noemde. Tegen een achtergrond vankantoorgeluiden sprakeen Engelstalige vrouw met Indiaas, Pakistaansaccent op zeer dwingende wijze: 'We get signals from your computerthat tell us that it is highly poluted' en of ik haar orders wildeopvolgen 'if not, your software will get lost.' Nogal overbluft wasik zo dom in het begin mee te gaan. En mijn pc deed het opeens weer!Ik veranderde op haar commando iets in zo'n zwart schermpje met witteletters (ik geloof na alt-r te hebben ingedrukt. Ik meen dat ik'conf' veranderde in iets door haar gedicteerds drie-letterigs.Daarna kwam ik op zo'n zwart schermpje 'documents and settings' endaarop stond een lange code die zij, overeenstemmend met wat ik las,voorlas en ze zei: 'this is your very private code.' Inmiddels was mehet besef bekropen dat dit geen hulp maar oplichterij was. Ik verzoneen smoes om op te hangen, en zij zou me de volgende dag bellen voorverdere instructies. Of ik dan naar 'Kate Rogers' wilde vragen.Intussen deed mijn pc het dus weer, en nadat ik klaar was met mijnwerk, trok ik de internetverbinding eruit en sloot af, in deverwachting dat ze nu niets meer aan mijn pc konden manipuleren. Maarde volgende dag begon weer met 'Going to sleep.' Niet uit teschakelen.

Of madammeke Rogers inderdaad heeftteruggebeld weet ik niet, ik was de rest van de dag niet thuis.

Ik meen op mijn telefoonschermpje tehebben gezien dat het nummer waarmee ze belde begon met 044.

Ik zit nu dus zonder pc en zonder mijnte raadplegen bestanden. En ik heb weinig verstand van deze zaken.Heb wel veer gehoord over hacking en trojaanse paarden en pishing,maar dat ze je opbellen? En ik zit me af te vragen of ik de rotzooivia bitlord heb binnengehaald.

Is dit een bekende methode? En kan ikmijn pc weer in gebruik krijgen?

Bij voorbaat veel dank voor eventueleadviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.