Ga naar inhoud

kenmerk "alleen lezen" van map verwijderen

stephan boute

Aanbevolen berichten

Hallo ,

ik heb hier een klein thuis netwerkje geïnstalleerd . Dat werkte vroeger goed . Ik heb het een tijd niet gebruikt, nu wil ik het terug gebruiken maar kan ik niets meer aanpassen in de mappen van op mijn laptop , wat vroeger wel lukte. Het zegt steeds dat het een "alleen lezen" map is.

Ik heb geprobeerd om dit aan te passen in de cmd prompt met ( volgens U kunt het kenmerk Alleen-lezen of Systeem van mappen niet weergeven of wijzigen in Windows Server 2003, Windows XP, Windows Vista of Windows 7

C:\Documents and Settings\User>attrib -R +S "C:\Documents and Settings\User\Mijn documenten" maar het verandert niet , ze blijven gemarkeerd staan als "alleen lezen" en ik krijg geen foutmelding voor verkeerde syntax of parameternotatie.

Kan iemand een oplossing aanbieden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi stephan boute,

Waarom geef je de map Mijn documenten het kenmerk 'systeem'?

Er is een onderscheid tussen "Gedeelde documenten" en de "Mijn documenten". Ben je zeker dat je wijzigingen wil aanbrengen in de map "Mijn documenten" en niet in de gedeelde documenten van die computer? Dit is namelijk niet de gebruikelijke methode.

Groet,

Mako

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mako ,

ik had dat zo gelezen in de support 326549 van microsoft . Daar zeiden ze om die mappen als "systeem" te markeren.

Is het dan de bedoeling dat je de mappen die je wilt delen in de map "gedeelde documenten" gaat plaatsen ? Ik had de mappen via eigenschappen als gedeeld gezet. Ik zou graag mijn huidige structuur van mappen en submappen behouden .

Indien ze verplaatsen naar gedeelde doc. de enige oplossing is , dan moet dat maar , maar zou het toch liever anders oplossen.

Alvast bedankt .

groeten Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er een beetje van af wat je precies wil delen. Mijn vader is huisarts en moet dus alle gegevens van zijn medisch programma kunnen delen met zijn secretariaat via het netwerk. Bijgevolg is zijn hele C schijf gedeeld.

Dit is echter niet de meest veilige methode, omdat bij een slechte beveiliging virussen en malware via je netwerk zich kunnen verspreiden. De impact van een volledig gedeelde schijf of slechts enkele gedeelde mappen behoeft geen verdere verduidelijking.

In de regel plaats je als gebruiker de bestanden die je wil delen in "Mijn gedeelde documenten" of aanverwante. Heb je echter een hele hoop bestanden te delen, dan kan je inderdaad opteren om gebruikers direct toegang te geven tot deze locatie.

Kan je eens een schermafbeelding maken van de eigenschappen van een map die je wens te delen? Indien je meerdere mappen wil delen volstaat het om 1 afbeelding te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-34890-1417705214,7068_thumb.jpg

ik heb een medewerker die in drukke tijden meehelpt op het bureel. Het is handig dat hij de nodige bestanden kan raadplegen en bewerken , zodat we niet met een stick moeten zitten prutsen natuurlijk.

Misschien is de map Mijn Documenten wat veel , een paar submappen delen zonder mijn systeem te moeten veranderen zou toch mogelijk moeten zijn.

Ik heb ondertussen ook PC Tools firewall uitgezet , maar geen oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi stephan boute,

Sorry voor de ietwat late reactie.

Indien je de map 'Stef' wilt delen controleer je in het tabblad "Delen" als alles aangevinkt staat zoals in onderstaande afbeelding.

post-30057-1417705220,439_thumb.png

Vervolgens kan je het vinkje weghalen bij "Alleen lezen" onder het tabblad "Algemeen".

post-30057-1417705220,5941_thumb.png

Is de map dan niet zichtbaar in het netwerk?

Groet,

Mako

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.