Ga naar inhoud

Windows XP boot probleem

hegemanskie

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik heb een probleem met een computer die op mijn kamer staat.

Deze pc deed eerst dienst als gezins computer maar daar hebben we nu een nieuwe, en deze heeft ongeveer 1 jaar op zolder gestaan.

Nu heb ik sinds kort een tv op mn kamer, en wil deze pc gewoon gebruiken om films mee te kijken en nog wat andere simpele bezigheden.

Pc van zolder gehaald en van binnen stof vrij gemaakt, opgestart en alles werkte naar behoren.

De pc draaide op XP, mijn nieuwsgierigheid was toch om te kijken of de computer windows 7 aankon.

Alles geinstalleerd, hij trekt het net maar werkt niet fijn. Dus nu wil ik weer terug naar XP.

Na ongeveer 10 keer alles opnieuw geinstalleerd te hebben weet ik niet wat ik nu meer moet doen.

Ik heb in de bios alle parties verwijderd(dus ook windows 7) en geprobeerd om xp te installeren.

Installatie kopieert alles netjes en wanneer de computer opnieuw opstart staat er:

Boot from cd

Boot from cd..... press and key to start from cd...................error loading operating system

Windows 7 weer geinstalleerd en daar gaat alles helemaal goed en niks geen problemen, maar wanneer ik windows xp weer wil installeren stuit ik steeds weer op dit probleem.

Nu heb ik inmiddels 4 verschillende versies van xp weten te regelen maar het lukt steeds niet en dit probleem doemt steeds weer op!

Wie kan mij uit de brand helpen?

De gegevens van de pc zijn(volgens het plaatjes op de achter kant en met hulp van de BIOS):

Packard Bell Utow Sun

BIOS INFORMATIE:

Processor

Processor Type: Intel Prescott CPU

Processor speed: 3.06GHz/533MHz

CPU ID/uCode ID: 0F41h/17h

Processor Cache: 1024KB

System Memory

Total Memory: 1024MB

Memory speed: 533MHz

Memory Channel: Dual/Interleaved

IDE Master: Philips DROM6216

IDE Slave: _NEC DVD_RW ND-3550A

S-ATA Port 0: ST3200826AS

S-ATA Port 1: None

S-ATA Port 2: None

S-ATA Port 3: None

Met vriendelijke groet,

Jelle Hegeman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Hegemanskie. Welkom bij PCH!

Kijk eerst eens in het BIOS of de harde schijf nog wel herkend wordt en of deze ook als 1ste in de lijst met boot-volgorde staat.

De eenvoudigste (en enige?) oplossing is een repair te doen via een windows installatiedisk. U moet dan op R drukken zodat u in de herstelconsole terechtkomt. Druk dan op 1 om Windows te kiezen. Dan kunt u commando's intypen zoals fixmbr om je bootsector te herstellen. Druk vervolgens op Y (of J) om te bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kurtt,

Ten eerste erg bedankt voor je bericht!

Maar ik doe ergens iets fout, want het gaat niet zoals uitgelegd. Wanneer ik de pc op laat starten via de windows installatie disk kom ik gelijk in het scherm terecht Windows XP Professional Setup, en hier heb ik na mijn weten geen keuze om te kiezen voor de ®epair funktie.

Nu was mijn vraag wanneer/waar ik moet kunnen kiezen voor de funktie van ®epair?

Met vriendelijke groet,

Jelle Hegeman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je opstart via de windows xp cd, krijg je dan geen scherm "Welcome to Setup" (Welkom bij Setup). In dat scherm krijg je 3 opties:

- Druk enter als u Windows XP nu wilt installeren (DIT MOET U NIET KIEZEN!!)

- Druk op R als u een Windows XP-installatie wilt herstellen of repareren

- Druk op F3 om...

U moet dus het tweede kiezen, dus gewoon R toets indrukken en dan bericht 2 lezen. Als u er niet uitgeraakt, geef maar een seintje.

post-484-1417705220,6321_thumb.jpg

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit gewoon een normale installatie disk of zit hier ook iets van een recovery bij in?

Elke windows xp cd heeft die repair functie. Vreemd dat dit bij u overgeslagen wordt.

U hebt dus direct het scherm uit bericht 4. Als je dat scherm krijgt, probeer dan op D te drukken om de partitie te verwijderen. Herstart daarna de pc opnieuw. Krijg je nu het welkomstscherm uit bericht 5? (daarna stelt windows voor om een partitie aan te maken en te formatteren maar dat doen we later)

Opgelet: het verwijderen van een partitie betekent dat u alle gegevens kwijt bent. Doe dit enkel als de partitie echt weg mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals op de foto te zien is, is de hele schijf al "Unpartitioned space", dus geen parties aanwezig.

Ik heb ook al geprobeerd om via de F3 functie de setup af te sluiten(ik dacht misschien kom ik dan in het hoofd menu).

Maar dit mocht ook niet baten, is er niet een alternatieve manier om het repair gedeelte op te starten?

Groet,

Jelle Hegeman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al wel geprobeerd, maar windows wordt dus niet volledig geinstalleerd. Wanneer de bestanden gekopieerd worden, en de computer opnieuw opstart gaat het fout.

Na mijn eigen inzien moet de computer een bepaalde file oppakken die ervoor zorgt dat de installatie wordt voortgezet alleen staat deze file niet op de juiste plek of kan de computer hem niet vinden. Kan ik de MBR(weet eerlijk gezegd niet echt wat dit inhoud) niet handmatig aanpassen dat de computer een bepaalde file pakt, of iets dergelijks?

Groet,

Jelle Hegeman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.