Ga naar inhoud

netwerk met 3 routers

laurentvdp

Aanbevolen berichten

beste leden,

in bijlage heb ik een overzicht van mijn huisnetwerk geplaatst. met alle fora die ik hier lees kom ik niet tot een oplossing. kan iemand nog een step by step uitleg plaatsen waar ik beide routers mee kan configureren zodat ik op de laptops (op het tweede niveau) ook op de server (eerste niveau) kan ...

alvast bedankt.

post-40642-1417705224,9895_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eenvoudigste manier om dit te laten werken is zorgen dat je eigenlijk maar één router actief hebt; d.w.z. de eerste die je hebt vanaf het punt dat het internet binnenkomt. Deze deelt dan IP adressen uit aan de achterliggende toestellen, dus dat is je DHCP server.

Je twee andere routers gebruik je dan louter als toegangspunt (acces point), dus daar DHCP uitzetten. Je kan de twee routers een vast adres geven dat buiten de DHCP range valt, zodat je de routers zelf nog kunt bereiken.

Dus bijvoorbeeld;

Eerste router geef je als adres 192.168.0.1. Dat wordt meteen het adres dat je moet ingeven op de anderen als "default" gateway. Hier zet je ook DHCP aan met bijvoorbeeld een range van 20 adressen te beginnen van 192.168.0.21 tot 192.168.0.40.

De andere routers geef je als adres 192.168.0.2 en 192.168.0.3 en daar zet je DHCP af. Het subnet mask op alle toestellen mag 255.255.255.0 zijn. De verbinding tussen de eerste en de twee andere routers moet altijd tussen LAN poorten zijn, dus niet de WLAN poort gebruiken hier.

Verder moet je zorgen dat alle toestellen in dezelfde werkgroep zitten en dat de server toegang biedt tot minsten één gedeelde folder.

Ik hoop dat dit je op weg helpt, als je nog vragen hebt post dan maar terug.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je het volgende eens uitvoeren op de computers op de verschillende niveau's , en me het merk en type van de routers opgeven, misschien kan ik je dan verder helpen.

Ga naar start - alle programma's - bureauaccesoires.

Zoek het icoon van het opdrachtprompt en klik er op met de rechter muisknop en kies dan in het lijstje voor uitvoeren als administrator om het opdrachtprompt te openen.

In het opdrachtprompt typ je ipconfig /all > c:\ipconfig.txt en druk enter.

Let op de spatie voor de / en voor en na de >.

C is de schijfletter van de systeemschijf; deze kan je aanpasssen indien de systeemschijf niet de letter C heeft.

Open de verkenner en klik op de C schijf.

Open het bestand ipconfig.txt en plak de inhoud in je volgend bericht of voeg het bestand ipconfig.txt toe aan je volgend bericht.

Hoe je een bijlage toevoegt aan een bericht, kan je lezen in deze handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Vista hoofdcomputer is verbonden via LAN met een telenet router (niet draadloos).

(DLINK ertussen)

Deze zou ik instellen als DHCP, maar kan ik hierop een vast IP adres aanmelden van een Camera ?

Via aan draadloze router gekoppeld aan DLINK zijn er ook draadlozen IP camera's verbonden.

Mijn probleem : Vast IP camera krijg ik niet verbonden met de DHCP, aangezien ik een IP adres hiervoor moet

opgeven. Is dit wel mogelijk ?

Alvast bedankt voor Uw reactie

post-40709-1417705230,6331_thumb.jpg

aangepast door lvd001
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je kan een toestel dat een vast DHCP adres heeft of moet krijgen aansluiten op een router die ook DHCP heeft aanstaan.

Bij DHCP kan je een bereik instellen. Gewoonlijk doe je dat door ofwel :

- Het eerste adres (start adres) op te geven en dan het aantal adressen dat gebruikt mag worden. Een variant is waar je het eerste en laatste adres opgeeft. Zie ook mijn eerdere post.

Op die manier reserveer je de andere adressen voor toestellen die een vast IP adres hebben.

Help dat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan !

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.